ØRN
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 1142329
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal LMMG
Byggeår 1902/04
Leveringsmåned April
Byggenr 62
Bruttotonn/BT 1.478
Nettotonn/NT 913
Dødvekt/TDW 2.380
Skrog LOA L: 257,6’ (78,51 m)
Bredde 36,3’ (11,06 m)
Dybde (i riss) 17,0’ (5,18 m).
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods og trelast
Hastighet 8,0 - 10,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 4 lasteluker
Kjeletype 1 x hoveddampkjele (boiler), dim.: 15,5’ x 10,5’ m/3 fyrganger. Heteflate 2.250 kv.ft. Arbeidstrykk 175 psi
Kjelebygger Laxevaags Maskin- & Jernskipsbyggeri, Bergen, Norge
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Sekstant, kart, kompass og kronometer
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Laxevaags Maskin- & Jernskipsbyggeri, Bergen, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1902 - 1908
Norge
1908 - 1916
Norge
1916 - 1918
Norge
1919 - 1929
Norge
1940 - 1942 Forlist
Norge
Sted Bergen, Laksevåg
Reg havn Tønsberg

1902 Bygget som ØRN av Laxevaags Maskin- & Jernskibsbyggeri, Bergen for Peter Hamre, Bergen. Levert i april.
1908 Solgt til S. L. Christie, Bergen.
1916 Solgt til D/S A/S Sandvik (Ole Dahl), Arendal.
1918 Rekvirert av The Shipping Controller (W. Brown, Atkinson & Co.), London, England.
1919 Solgt til D/S A/S Ørn (Jespersen & Rabe), Tønsberg. Dette er i jobbetiden hvor man kunne kjøpe tonnasje den ene dagen og solgte videre med god fortjeneste neste dag.
Videresolgt til A/S Ulrikka (Chr. Mathiesen), Haugesund. Omdøpt til ULRIKKA II.
1929 Solgt til D/S A/S Havørn (Jacob Odland & Søn A/S), Haugesund. Omdøpt til HAVØRN.
1940 Nortraship ble managers i april.
1942 Pårent og senket 19/07 kl 0210 av britisk DS RADHURST i tykk tåke i posisjon 47.23.09N-70.27.07V, ved Ile aux Coudres i St. Lawrence River, Canada, mens hun var på reise fra Montreal, QUE, Canada til St. John’s, Nfld, Canada med 1.832 t tørrlast.
Mannskapet gikk i livbåtene og kom inn til land ca. kl 0300.

Fremdrift: 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), tre-trinns ekspansjon (triple exp.) 3-sylinder, syl. dia.: 17,5’’–29,0’’–48,0’’, slag/stroke: 33,0’’. 146 NHK. Bygget av Laxevaags Maskin- & Jernskibsbyggeri., Bergen 

1902 Built as ØRN at Laxevaags Maskin- & Jernskibsbyggeri, Bergen for Peter Hamre, Bergen. Delivered in April.
1908 Sold to S. L. Christie, Bergen.
1916 Sold to D/S A/S Sandvik (Ole Dahl), Arendal.
1918 Requestioned by The Shipping Controller (W. Brown, Atkinson & Co.), London, England.
1919 Sold to D/S A/S Ørn (Jespersen & Rabe), Tønsberg.
Re-sold to A/S Ulrikka (Chr. Mathiesen), Haugesund. Renamed ULRIKKA II.
1929 Sold to D/S A/S Havørn (Jacob Odland & Søn A/S), Haugesund. Renamed HAVØRN.
1940 Nortraship became managers in April.
1942 Struck and sunk 19/07 at 0210 hrs by British SS RADHURST in thick fog in position 47.23.09N-70.27.07W, off Ile aux Coudres in St. Lawrence River, Canada, whilst on a voyage from Montreal, QUE, Canada to St. John’s, Nfld, Canada with 1.832 t dry cargo.
Crew abandoned in lifeboats and reached shore approx. 03.00 hrs.

  • ØRN

    ØRN
Kilde: DnV, Starke, www.skipshistorie.net
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Steinar Norheim & Per Sundfær
   
https://www.sandefjordshistorie.no