DS/HVB SOUTHERN SETTER

Tilbake til søk
SOUTHERN SETTER
Nasjonalitet
Storbritannia
Off nr 182872
Klassifisering Lloyds BS* Whaling Purposes
Kallesignal MTFZ
Byggeår 1948/10
Leveringsmåned Oktober
Byggenr 1390-P
Bruttotonn/BT 602
Nettotonn/NT 219
Skrog LOA 173'
Skrog LBP 167'
Bredde 31'1"
Dybde (i riss) 15'7"
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet 16,0
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 2 x hoved dampkjeler (vannrørskjeler/water tube boilers, Admiralty Type), oljefyrt. Total heteflate (HS): 7.150 kv/ft, 225 PSI arbeidstrykk
Kjelebygger Alexander Hall & Co. Ltd, Aberdeen, England
Hjelpemaskineri 2 x generatorer, drevet av stempel dampmaskiner (steam reciprocating)
El-kraft 110 VdC
Navigasjonsutstyr Radio peileapparat, gyro kompass, radar, ekkolodd
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløs kommunikasjon
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 4-syl., dia. 18,5“–31”–31”–38,5” (2 x MT), slag 30", 2.750 IHK v/185 o.min (standard korvettmaskin))
Maskin-/motorbygger Alexander Hall & Co. Ltd, Aberdeen, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1960 - 1967
Storbritannia
Sted Glasgow
Reg havn Leith

1948 Bygget som hvalbåt SETTER I av A. & J. Inglis Ltd., Pointhouse Shipyard, Glasgow Scotland for regning av United Whalers Ltd., (N.R. Bugge & Krogh Hansen m/fl.), London. Levert i august.

Utstyrt med 1941-mod. maskin og kjeler bygget for Flower Class korvettene av Hall, Russel & Co. Ltd., Aberdeen Skottland.

Fanget for Fl/k BALAENA i sesongen fra 1948/49. Skytter var Finn Ellingsen, Cape Town.

1949 Fanget for Fl/k BALAENA sesongen 1949/50. Skytter var Finn Ellingsen, Cape Town

1950 Fanget for Fl/k BALAENA sesongen 1950/51. Skytter var Finn Ellingsen, Cape Town

1951 Fanget for Fl/k BALAENA sesongen 1951/52. Skytter var Arne O, Jensen, Hvaler/Cape Town

1952 Fanget for Fl/k BALAENA sesongen 1952/53. Skytter var Hans Marthinsen, Tjøme

1953 Overført til Hector Whaling Co., (Bugge disponent), London i august, (en direkte fortsettelse av United Whalers, men med Hambros Bank og Unilever inne på eiersiden).

1955 Fanget for Fl/k BALAENA sesongen 1955/56. Skytter var Odd Rasmussen, Cape Town.

1956 Fanget for Fl/k BALAENA sesongen 1956/57. Skytter var Finn Ellingsen, Cape Town

1957 Fanget for Fl/k BALAENA sesongen 1957/58. Skytter var Finn Ellingsen, Cape Town

1958 Fanget for Fl/k BALAENA sesongen 1958/59. Skytter var Finn Ellingsen, Cape Town

1960 Innkjøpt av Salvesen i august og omdøpt SOUTHERN SETTER. Fanget for Fl/k SOUTHERN HARVESTER sesongen 1960/61. Skytter var Thorleif Jensen.

1961 Fanget for Fl/k SOUTHERN HARVESTER sesongen 1960/61. Skytter var Thorleif Jensen.

1962 Fanget for Fl/k SOUTHERN HARVESTER sesongen 1960/61. Skytter var Thorleif Jensen.

1963 Opplag i Melsomvik etter endt sesong.

1967 Solgt i januar til Hallbjørn og Leif Hareide på Hareide, Sunnmøre. Overført til Hardarfisk & Co, Hareide. Totalt ombygd, og konvertert til linebåt ved Hjørungavaag Verksted AS. Damp maskineri erstattet med en Mak diesel, 8-sylindret, syl. dim.: 320 x 450mm, 1.400 BHK v/375 o, min. Bygd ved Atlas-Mak Maschinenbau G.m.b.H, Kiel. Omdøpt HADARFISK. Registrert under fiskeregistrering nr. M-11-HD. Fartøyet ble utstyrt med utstyr for frysing og salting av fangsten.

1971 Solgt til P/R Harald Johansen (Harald og Jan Johansen, Ålesund), Gåseid, Sunnmøre. Omdøpt HARJAN. Registrert som M-2-A (Ålesund). Ombygd til ringnotsnurper ved Holen mek. Verksted, Langevåg.

1981 Eierskifte i oktober. Jan Johansen overtar 75% og Harald Johansen jr 25%.

1982 Skroget forlenget med 10 meter ved Danebrog Værft i Århus, Danmark. Her monteres også fryseri.

1984 Ved midnatt 13/03 gikk fartøyet på Skjervøyskjæret nord for Skjærvøy i Troms. Båten fikk stor slagside og akterenden lå under vann. Mannskapet ble reddet med redningsflåter og fra skjæret etter assistanse fra snurperne FIGENSCHOU JUNIOR og SÆBJØRN. HARJAN gled senere av skjæret og sakk. Ble strøket fra merkeregisteret i august og regnet som total forlist.

1948 Built as whale catcher SETTER I by A. & J. Inglis Ltd., Pointhouse Shipyard, Glasgow Scotland on behalf of United Whalers Ltd., (N. R. Bugge & Krogh Hansen m/fl.), London. Delivery in August.

As propulsion equipped with a 1941-model steam reciprocating engine and boilers built for the Flower Class corvettes during the WWII by Hall, Russel & Co. Ltd., Aberdeen, Scotland.

Catching for floating factory Fl/F BALAENA the season of 1948/49 and until end of 1959/60

1953 Transferred to the Hector Whaling Co., (managed by Bugge), London in August, (a direct continuation of the United Whalers, but with Hambros Bank and Unilever included as owners).

1960 Purchased by Salvesen in August and renamed SOUTHERN SETTER. Fanget for Fl/k SOUTHERN HARVESTER from 1960/61 and until end of 1962/63 season.

1963 Laid up at Melsomvik of Norway after end of season.

1967 Sold in January to Mr Hallbjørn and Leif Hareide at Hareide, Sunnmøre, Norway. Transferred to Hardarfisk & Co, Hareide as owners. Totally re-built, and converted to a line boat at Hjørungavaag Verksted AS. Steam propulsion and boilers replaced by a Mak diesel, 8-cylinder, cyl. dim.: 320 x 450 mm, 1.400 BHP at 375 rpm. Engine built by Atlas-Mak Maschinenbau G.m.b.H, Kiel, Germany. Renamed HADARFISK. Registered in the fishing register as M-11-HD. The vessel equipped with equipment for both freezing and salting of the catch.

1971 Sold to P/R Harald Johansen (Harald og Jan Johansen, Ålesund), Gåseid of Sunnmøre. Renamed HARJAN. Registered as M-2-A (Aalesund). Converted to a seiner by Holen mek. Verksted, Langevåg of Norway.

1981 Change of owners in October. Mr Jan Johansen took over 75%, and Harald Johansen jr 25%.

1982 The hull lengthened by 10 meter at the Danebrog Værft in Århus of Denmark. In addition, a freezing unit installed.

1984 At midnight of 13/03-1984, she hit the Skjervøyskjæret (Skjærvøy Rock), north of Skjærvøy in Troms of Norway. The vessel had great list, and her stern flooded. The crew rescued by life rafts, and picked up from the rock by means of assistance of seiner FIGENSCHOU JUNIOR and SÆBJØRN. HARJAN slipped from the rock shortly after and sunk. Deleted from the register as total loss in August.

  • SOUTHERN SETTER

    SOUTHERN SETTER
  • SOUTHERN SETTER

    SOUTHERN SETTER
  • SOUTHERN SETTER

    SOUTHERN SETTER
Kilde: «From 70N to 70 S» Graeme Somner, «Hvalfangsten, eventyret tar slutt» Dag Bakka Jr., Andre kilder
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Ulf W. Gustavsen
   
https://www.sandefjordshistorie.no