DS/HVB SOUTHERN RIDER

Tilbake til søk
SOUTHERN RIDER
Nasjonalitet
Storbritannia
Off nr 182701 WC 116
Klassifisering Lloyd's B.S.* For whaling purposes
Kallesignal GDBT
Byggeår 1949/10
Leveringsmåned Oktober
Byggenr 1190
Bruttotonn/BT 438
Nettotonn/NT 149
Skrog LOA 158,8’
Skrog LBP 148,5’
Bredde 27,6’
Dybde (i riss) 15,7’
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet 15,0
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 2 x hoved dampkjeler (vannrørskjeler/water tube boilers)(Foster Wheeler type) hver m/3 fyrganger. Samlet heteflate: 7.876 kv/ft (sq.ft). Arbeidstrykk 225 PSI
Kjelebygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Hjelpemaskineri 2 x generatorer, drevet av stempel dampmaskin
El-kraft 115 VdC
Navigasjonsutstyr Radar, gyrokompass, peileapparat, ekkolodd
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløs telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 17,7″-30,5″-52″, slag 30", 1.800 IHK
Maskin-/motorbygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Middlesbrough
Reg havn Leith

1949 Bygget som hvalbåt SOUTHERN RIDER av Smith’s Dock Co., Middlesbrough på regning av The South Georgia Co.( Chr. Salvesen & Co.), Leith, Scotland. Bygget med to Foster Wheeler type vannrørskjeler. Overlevert rederiet i oktober.

Bygget i en serie på 4 skip levert samme år, alle med navn på “R”. Fanget for Fl/k SOUTHERN VENTURER i sesongen fra 1949/50. Skytter var Arthur Hansen, Brevik.

1950 Fanget for Fl/k SOUTHERN VENTURER i sesongen 1950/51. Skytter var

1951 Fanget for Fl/k SOUTHERN VENTURER i sesongen 1951/52. Skytter var

1952 Fanget for Fl/k SOUTHERN VENTURER i sesongen 1952/53. Skytter var Thorleif Andreassen, Nøtterøy/Leith

1953 Fanget for Fl/k SOUTHERN VENTURER i sesongen 1953/54. Skytter var Thorleif Andreassen, Nøtterøy/Leith

1954 Fanget for Fl/k SOUTHERN VENTURER i sesongen 1954/55. Skytter var Thorleif Andreassen, Nøtterøy/Leith

1955 I fangst for Fl/k SOUTHERN HARVESTER sesongene fra 1955/56 til 1961/62

1962 Ankom Melsomvik i mai for opplag.

1964 I april, solgt for hugging til H. I. Hansen, Odense Danmark.

Dette huggeriet, som fortsatt eksisterer som ”HJ Hansen Gendvidingsindustri A/S” (og med egen avd. for vinhandel i Odense sentrum), kjøpte opp og hugget et 10-talls av Salvesen hvalbåter i årene etter hvalfangstens avvikling. Flere av gjenstandene fra disse skipene, som lanterner, instrumenter, ur osv. ble gitt de ansatte som julegaver.

1965 Hugging påbegynt i oktober.

1949 Built as a whale catcher SOUTHERN RIDER by Smith's Dock Co., Middlesbrough for The South Georgia Co.( Chr. Salvesen & Co.), Leith, Scotland. Built with two Foster Wheeler type water tube boilers. Handed over to the shipping company in October. Built in a series of 4 ships delivered the same year, all with names on 'R'. Catcher for Fl/k SOUTHERN VENTURER in the season from 1949/50. The shooter was Arthur Hansen, Brevik.

1950 Catcher for Fl/k SOUTHERN VENTURER in the 1950/51 season. Skytter was

1951 Catcher for Fl/k SOUTHERN VENTURER in the 1951/52 season. Skytter was

1952 Catcher for Fl/k SOUTHERN VENTURER in the 1952/53 season. The shooter was Thorleif Andreassen, Nøtterøy/Leith

1953 Catcher for Fl/k SOUTHERN VENTURER in the season 1953/54. The shooter was Thorleif Andreassen, Nøtterøy/Leith

1954 Catcher for Fl/k SOUTHERN VENTURER in the season 1954/55. Shooter was Thorleif Andreassen, Nøtterøy/Leith

1955 Catcher for Fl/k SOUTHERN HARVESTER in the seasons from 1955/56 to 1961/62

1962 Arrived at Melsomvik in May for layup.

1964 In April, sold for demolition by H. I. Hansen, Odense, Denmark.

This resirkulation mill, which still exists as 'H. J Hansen Gendvidingsindustri A/S' (and with its own department for wine trade in the center of Odense), purchased and broke  up about 10 of Salvesen whale catchers in the years after the whaling was discontinued. Several of the objects from these ships, such as lanterns, instruments, watches, etc., were given to the employees as Christmas gifts.

1965 Demolition commenced in October.

  • SOUTHERN RIDER

    SOUTHERN RIDER
Kilde: ”From 70N to 70S” Graeme Somner, ”Hvalfangsten, eventyret tar slutt” Dag Bakka Jr., Lloyd’s Register 1951/52
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Ulf W. Gustavsen
   
https://www.sandefjordshistorie.no