DS/HVB SOUTHERN BRIAR

Tilbake til søk
SOUTHERN BRIAR
Nasjonalitet
Storbritannia
Off nr 182685
Klassifisering Lloyds BS Whaling Purposes
Kallesignal GBCV
Byggeår 1940/09
Leveringsmåned September
Byggenr 150
Bruttotonn/BT 736
Nettotonn/NT 261
Skrog LOA 205,0’
Skrog LBP 196,0’
Bredde 33,3’
Dybde (i riss) 15,2’
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet 16,0
Drivstoffkapasitet 3.500 nautiske mil v/12 knop
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 2 x hoved dampkjeler (vannrørskjeler/water tube boilers, Admiralty Type), oljefyrt. Total heteflate (HS): 7.150 kv/ft, 225 PSI arbeidstrykk
Kjelebygger J. Lewis & Sons Ltd., Aberdeen Skottland
Hjelpemaskineri 2 x generatorer, drevet av stempel dampmaskiner (steam reciprocating)
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 4-syl., dia. 18,5“–31”–31”–38,5” (2 x MT), slag 30", 2.750 IHK v/185 o.min (standard korvettmaskin))
Maskin-/motorbygger J. Lewis & Sons Ltd., Aberdeen Skottland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Aberdeen
Reg havn Leith

1939 Kjølen lagt 30/11-1939.

1940 Bygget som Flower Class korvett HMS CYCLAMEN (K-83) for Royal Navy ved J. Lewis & Sons i Aberdeen. Sjøsatt 20/06-1940, levert 30/09-1940 fra verftet.

Alle britisk bygde Flower Class korvetter levert til Royal Navy fikk blomsternavn. (Flower Class.). Utstyrt med en standard korvettmaskin og kjeler til fremdrifft.

Benyttet som eskorteskip og ubåt jager i konvoytjeneste med en besetning på 85 mann.

1941 Reddet 415 overlevende fra det torpederte britiske passasjerskipet MS ADDA av Liverpool 08/01-1941. ADDA ble torpedert av den tyske ubåt U-107 i posisjon 08.30N/14.39V. Vest-syd-vest av Freetown, Sierra Leone.

1943 Tjenestegjorde som eskorte fartøy for konvoier under kryssing av Atlanteren til og fra Freetown fra juli til desember.

1948 Solgt til Chr. Salvesen & Co., Leith.

Til isen med kokeriet SOUTHERN HARVESTER sesongen 1948/49. A. Herlofsen var skytter for sesongen.

1949 Ombygd til bøyebåt ved Grangemouth Dockyard Co. Ltd. med bl.a. nytt 70 fot langt forskip og overlevert rederiet i september som SOUTHERN BRIAR. Senere komplettert som hvalbåt. I sesongene fra 1949/50 – 1958/59 i aksjon som bøyebåt og senere hvalbåt for Fl/k SOUTHERN HARVESTER.

1952 I fangst for Fl/k SOUTHERN HARVESTER sesongen 1952/53. Skytter var Ludvig Mikalsen jr, Våle.

1955 I fangst sesongen 1955/56 for Fl/k SOUTHERN HARVESTER med Gunnar Christensen, Veierland som skytter

1956 I fangst sesongen 1956/57 for Fl/k SOUTHERN HARVESTER med Gunnar Christensen, Veierland som skytter. Deltok under sesongen 1956/57, i samarbeid med The National Institute of Oceanography, i et hvalmerkingsprogram i Bellinghausenhavet. SOUTHERN LOTUS og SOUTHERN BRIAR tjenestegjorde som merkingsbåter og merket 47 hval

1957 I fangst sesongen 1957/58 for Fl/k SOUTHERN HARVESTER med Gunnar Christensen, Veierland som skytter

1958 I fangst sesongen 1958/59 for Fl/k SOUTHERN HARVESTER med Gunnar Christensen, Veierland som skytter

1959 I fangst sesongen 1959/60 med Gunnar Christensen, Veierland som skytter. Fanget for Fl/k SOUTHERN VENTURER

1960 I fangst sesongen 1960/61 med Gunnar Christensen, Veierland som skytter. Fanget for Fl/k SOUTHERN VENTURER

1961 I fangst sesongen 1961/62 med Gunnar Christensen, Veierland som skytter. I fangst for Fl/k SOUTHERN HARVESTER

1962 Sesongen 1962/63, i fangst for Fl/k SOUTHERN HARVESTER.

1963 Ankom Melsomvik i mai for sommeropplag. Senere samme sommer besluttet rederiet å avslutte all hvalfangst. Opplaget ble forlenget til ubestemt tid.

1966 Solgt for hugging i Brügge, Belgia og hentet i desember av den hollandske slepebåten TEMI III. Tatt under felles slep med SOUTHERN LOTUS.

Underveis til Belgia brakk slepet 17/12-1966 rundt kl.16.00, i en orkanaktig storm fra SV, i Vesterhavet utenfor Jyllands nordvestkyst ca 12 nautiske mil ut for Hvide Sande. Med livet som innsats forsøkte slepebåtens mannskap forgjeves å få kontroll på situasjonen. Begge fartøyene drev tilslutt på land neste dag, og endte som vrak på stranden. SOUTHERN BRIAR tok grunnen ved middagstid ved Vejlby i Lemvig kommune ut for midtre del av Ferring sjø - 9,7 nautiske mil syd av byen Thyborøn, der hun få dager senere nærmest brakk i to.

1967 I januar solgte Lloyd’s of London begge vrakene til to entreprenører fra Fyn gjennom skipsmeglerfirma C. Breinholt i Esbjerg. SOUTHERN BRIAR ble delvis hugget på grunt vann. Rester av fartøyet kan den dag i dag skimtes ved lavvann nær Høfde Nr. 11 syd for Thyborøn

Delvis hugget på grunt vann. Restene av fartøyet kan den dag i dag beskues ved lavvann nær Høfde Nr. 11 syd for Thyborøn i Ringkøbings Amt

MERK: Strandingsmuseum St. George i Thorsminde, (www.strandmus.dk) har en del av skipets utstyr innlemmet i sine samlinger, samt full dokumentasjon om strandingen. Southern Lotus har sin selvfølgelige plass i museets meget omfattende Vrakregister database.

(Stor takk til museets medarbeidere for detaljer vedr. strandingen, og takk til Lemvig bibliotek for uvurdelig tilleggs dokumentasjon).

1939 Keel laid on 30/11-1939.

1940 Built as Flower Class Corvette HMS CYCLAMEN (K-83) for the Royal Navy (RN) by J. Lewis & Sons, Aberdeen. Launched on 20/06-1940, delivered on 30/09-1940

All British built Flower Class Corvettes were named after flowers when delivered to Royal Navy. (See: Flower Class). Used as escort and patrol (anti-submarine) vessel during convoying across the North Atlantic with a crew of 85 men.

1941 Picked up 415 survivors from the torpedoed passenger ship ADDA of Liverpool on 08/01-1941. ADDA was torpedoed by the German submarine U-107 in position 08.30N/14.39W. West-south-west of Freetown, Sierra Leone.

1943 In service as escort vessel for defence of convoys during Atlantic passage to and from Freetown July to December.

1948 Purchased by Chr. Salvesen & Co., Leith for conversion to towing vessel (buoy boat) in the whaling business.

1949 Completed and fitted with a new 70 ft bow section by Grangemouth Dockyard Co. Ltd, as buoy boat in September. Renamed SOUTHERN BRIAR. Later completed as whale catcher. In the seasons of 1949/50 to 1958/59 in activity as towing vessel and whale catcher for Fl/F SOUTHERN HARVESTER.

1955 Catching season of 1955/56 for Fl/F SOUTHERN HARVESTER with Gunnar Christensen, Veierland as shooter.

1956 Catching season of 1956/57 for Fl/F SOUTHERN HARVESTER, with Gunnar Christensen, Veierland as shooter. Participated during the 1956/57 season, in collaboration with The National Institute of Oceanography, in a whale tagging program in Bellinghausen Sea. SOUTHERN LOTUS and the whale catcher SOUTHERN BRIAR tagged total number of 47 whales.

1957 Catching season of 1957/58 for Fl/F SOUTHERN HARVESTER with Gunnar Christensen, Veierland as shooter.

1958 Catching season of 1958/59 for Fl/F SOUTHERN HARVESTER with Gunnar Christensen, Veierland as shooter.

1959 Catching season of 1959/60 for Fl/F SOUTHERN VENTURER with Gunnar Christensen, Veierland as shooter. 1960 Catching season of 1960/61 for Fl/F SOUTHERN VENTURER with Gunnar Christensen, Veierland as shooter. 1961 Catching season of 1961/62 for Fl/F SOUTHERN HARVESTER

1962 Catching season of 1962/63 for Fl/F SOUTHERN HARVESTER

1963 Arrived Melsomvik, Norway early summer, for layup.

1966 Sold to breaker in Bruges, Belgium. Left by tow in December. SOUTHERN LOTUS and SOUTHERN BRIAR picked up by the Dutch tugboat TEMI III.

Whilst in tow from Melsomvik to Bruges, the connection between the tug and the catchers broke around 4 p.m on 17/12-1966 on a hurricane like gale from SW, on the north-westly coast of Jutland, about 12 nautical miles off the Hvide Sande. The tugboat crew, at the risk of one’s life, fighting to get hold on the situation with no luck. Both vessel stranded at the beach of Jutland, Denmark. Both became a total loss.

SOUTHERN BRIAR landed on the beach 9,7 nautical miles south of Thyborøn town while SOUTHERN LOTUS was wrecked 4,7 nautical miles further south; towards Thorsminde.

1967 Partly broken up in shallow waters. Even today the wreck of SOUTHERN BRIAR can be spotted at low tide near Høfde No. 11, (Breakwater no. 11), south of Thyborøn.

NOTE: The maritime disaster museum, Strandingsmuseum St. George at Thorsminde, (www.strandmus.dk) has in their collections various items salvaged from the SOUTHERN LOTUS. The museum also having a complete record of the 1966 wreckage, including the SOUTHERN LOTUS and SOUTHERN BRIAR in their large Wreck Registry Database.

(With Compliments to the museum for great support, and the Lemvik Libarary for helping out with additional documentation).

  • SOUTHERN BRIAR

    SOUTHERN BRIAR
  • SOUTHERN BRIAR

    SOUTHERN BRIAR
  • Hvalbåt SOUTHERN BRIAR

    Hvalbåt SOUTHERN BRIAR
Kilde: Fra boken ”From 70 North to 70 South”, Graeme Somner 1984, ”Hvalfangsten, eventyret tar slutt, Dag Bakka jr., Thor Paulsen.
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Ulf W. Gustavsen
   
https://www.sandefjordshistorie.no