DS/HVB SOUTHERN LARKSPUR

Tilbake til søk
SOUTHERN LARKSPUR
Nasjonalitet
Storbritannia
Off nr 182679 WC 107
Klassifisering Lloyds BS* Whaling purposes
Kallesignal GOMA
Byggeår 1940/11
Leveringsmåned November
Byggenr 78
Bruttotonn/BT 754
Nettotonn/NT 254
Skrog LOA 205,2’
Skrog LBP 192,7’
Bredde 33,2’
Dybde (i riss) 16,4’
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bukser og berging
Hastighet 16,0
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 2 x hoved dampkjeler (Admiralty type kjeler, standard korvettkjeler), heteflate (HF): 7.282 kv/ft.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 2 x generatorer, drevet av stempel dampmaskin
El-kraft 115 VdC
Navigasjonsutstyr Radar, gyrokompass, peileapparat (DF), ekkolodd
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløs telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 4-syl., dia. 18,5"-31"-38,5"-38,5" (2 x LT), slag 30", 400 NHK/2.750 IHK
Maskin-/motorbygger
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Quebec
Reg havn Leith

1941 Bygget som Flower Class korvett HMS ARROWHEAD (K 145) av Marine Industries, Sorel for den Kongelige Britiske Marine (RN). Kjølstrukket 11/04-1940, sjøsatt 8/8 og overlevert 21/11-1940.

Dette var en av 10 canadisk bygde korvetter levert som nye til Royal Navy. I hovedsak benyttet som eskorteskip i atlanterhavskonvoiene

1945 Tatt ut av Royal Navy tjeneste 27/06 og utlånt til Royal Canadian Navy. Beholdt navnet, men som HMCS.

1948 Kjøpt i mai av Chr. Salvesen & Co., Leith for ombygging til bøyebåt. Ferdig ombygget i september og levert som SOUTHERN LARKSPUR. Antarktisk debut som bøyebåt i 1948/49 sesongen for Fl/k SOUTHERN HARVESTER

1952 Bøyebåt for Fl/k SOUTHERN VENTURER i 1952/53 sesongen. Skytter var Karl D. Visø, Nøtterøy.

1953 Sendt i opplag på Strømnes, Syd Georgia.

1959 Slept til Melsomvik på våren og deretter solgt for hugging i Danmark. Hugging påbegynt i desember hos H.J. Hansen, Odense.

1941 Built as Flower Class Corvette HMS ARROWHEAD (K 145). by Marine Industries, Sorel, Canada for the Royal Navy. Keel laid 11th of April, launched 08/08 and commissioned by Royal Navy 21/11 as one of 10 Canadian built ”Flowers”. Served as escort ship for the Atlantic convoys.

1945 Decommissioned 27/06 and transferred to Royal Canadian Navy. (HMCS)-name and pennant number unchanged.

1948 Handed back to Britain and sold to Chr. Salvesen & Co., Leith for whaling purposes. Converted to bouy boat and delivered owners in September as SOUTHERN LARKSPUR

Antarctic whaling for the Fl/F SOUTHERN HARVESTER expedition from 1948/48

1952 Last active season as bouy bot for Fl/F SOUTHERN VENTURER 1952/53

1953 Laid up at Stromness, South Georgia.

1959 Towed to Melsomvik, Norway in April/May, laid up and sold to shipbreakers H.J. Hansen, Odense Denmark. Demolition commenced in December.

(The H.J. Hansen company still exists, now as a modern recycling business).

  • SOUTHERN LARKSPUR

    SOUTHERN LARKSPUR
  • SOUTHERN LARKSPUR

    SOUTHERN LARKSPUR
  • SOUTHERN LARKSPUR

    SOUTHERN LARKSPUR
  • SOUTHERN LARKSPUR

    SOUTHERN LARKSPUR
   
https://www.sandefjordshistorie.no