DS/HVB SOUTHERN LUPIN

Tilbake til søk
SOUTHERN LUPIN
Nasjonalitet
Storbritannia
Off nr 182678 WC 106
Klassifisering Lloyd’s BS* Whaling Service and Towing purpose.
Kallesignal MTCD
Byggeår 1941/04
Leveringsmåned April
Byggenr 740
Bruttotonn/BT 754
Nettotonn/NT 254
Skrog LOA 205,2’
Skrog LBP 192,7’
Bredde 33,2’
Dybde (i riss) 16,4’
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bukser og berging
Hastighet 16,0
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 2 x hoved dampkjeler (ildrørskjeler/fire tube boilers)(Admiralty type, standard korvettkjeler), oljefyrt, total heteflate 7.150 kv/ft. Arbeidstrykk 225 PSI. Bygget av W. Simons & Co. Ltd., Renfrew.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 2 x generatorer, drevet av stempel dampmaskin
El-kraft 115 VdC
Navigasjonsutstyr Radar, gyrokompass, peileapparat (DF), ekkolodd
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløs telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 4-syl., dia. 18,5"-31"-38,5"-38,5" (2 x LT), slag 30", 400 NHK/2.750 IHK
Maskin-/motorbygger
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Renfrew, Scotland,
Reg havn Leith

1941 Bygget som Flower Class korvett HMS WOODRUFF (K 53 ) av Wm. Simons & Co. Ltd., Renfrew for den engelske marinen (RN). Sjøsatt 25/02 og overlevert 07/04. I krigstjeneste som eskorteskip, hovedsakelig i Syd-Atlanteren.

1948 Innkjøpt av Chr. Salvesen & Co., Leith for ombygging til bøye,- og slepebåt. Ombygget ved verftet Cleland (Sucers) Ltd., Willington Quay, Tyne England. Overtatt i september og omdøpt SOUTHERN LUPIN. Fikk sin antarktiske debut som bøyebåt for Fl/k SOUTHERN HARVESTER i sesongen 1948/49. Skytter var Lauritz Bartho, Tønsberg.

1949 I fangst som bøyebåt sesongen 1949/50. Skytter var Lauritz Bartho, Tønsberg.

1950 I opplag ved Strømnes, Syd-Georgia sesongen 1950/51. Benyttet som slepebåt

1951 I opplag ved Strømnes, Syd-Georgia sesongen 1951/52

1952 Mulig reservebåt for landstasjon eller bøyebåt for kokeri. Skytter var Arne Kristiansen, Nøtterøy

1953 Hun hadde sin siste aktive sesong 1953/54 med Fl/k SOUTHERN HARVESTER. Skytter var Karl D. Visø, Nøtterøy.

1954 På nytt i opplag på Strømnes, Syd Georgia og benyttes som slepebåt som tilsiktet.

1959 Ankom opplagsbøyene i Melsomvik i april/mai under slep. Solgt til Danmark for hugging samme år. Hugging påbegynt i desember hos H. J. Hansen, Odense.

1941 Built as Flower Class Corvette HMS WOODRUFF (K 53) by Wm. Simons & Co. Ltd., Renfrew for the British Royal Navy. Launched 25/02 and delivered 07/04.

Mainly used as escort ship in South Atlantic convoys.

1948 Purchased by Chr. Salvesen & Co., Leith for conversion to a buoy and tugboat. Converted at the shipyard Cleland (Sucers) Ltd., Willington Quay, Tyne England. Taken over in September and renamed SOUTHERN LUPIN. Made her Antarctic debut as a buoy boat for Fl/k SOUTHERN HARVESTER in the 1948/49 season. The shooter was Lauritz Bartho, Tønsberg.

1949 In catch as a buoy boat in the season 1949/50. The shooter was Lauritz Bartho, Tønsberg.

1950 In layup at Strømnes, South Georgia in the 1950/51 season. Used as a tugboat

1951 Laid up at Strømnes, South Georgia season 1951/52

1952 Possible reserve boat for shore station or buoy boat for factory. Shooter was Arne Kristiansen, Nøtterøy

1953 She had her last active season 1953/54 with Fl/k SOUTHERN HARVESTER. The shooter was Karl D. Visø, Nøtterøy.

1954 Again laid up at Strømnes, South Georgia and used as a tugboat as intended.

1959 Arrived at the storage buoys in Melsomvik in April/May under tow. Sold to Denmark for chopping the same year. Chopping started in December at H. J. Hansen, Odense

  • SOUTHERN LUPIN

    SOUTHERN LUPIN
  • SOUTHERN LUPIN

    SOUTHERN LUPIN
  • SOUTHERN LUPIN

    SOUTHERN LUPIN
Kilde: ”From 70N to 70S” Graeme Somner, ”Hvalfangsten, eventyret tar slutt” Dag Bakka Jr., Lloyd’s Register 1951/52
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Ulf W. Gustavsen
   
https://www.sandefjordshistorie.no