DS/HVB EMPIRE UNITAS V

Tilbake til søk
EMPIRE UNITAS V
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Skottland
Off nr 145188 WS28
Kallesignal MASF
Byggeår 1914
Bruttotonn/BT 341
Nettotonn/NT 122
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Hvalbåt
Hastighet Max. 9,5 knop., service speed 8-8,5 knop. Forbruk: 33 – 35 tonn.
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering The South Georgia Co. (Chr. Salvesen & Co), Leith Scotland
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Radiopeileapparat (Direction finder), ekkolodd(echo sounder), radar.
Maskin-/motortype 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), type trippel eksspansjon (triple exp.), 4-sylindret, syl.diam.: 25”–36,75”–52,5”–74,75”, slag/stroke: 51,25”, påhengt en Bauer Wach lavtrykks eksosturbin på 214 PSI arbeidstrykk. Totalt 3.000 IHK. Bygget av Howaldtswerke, Kiel
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1947 -
Storbritannia
Verft -
Sted Sted ikke registrert
Reg havn Leith

1919 Bygget som damptankskip GEDANIA av Howaldtswerke, Kiel for Baltisch-Amerikanische Petroleum Import GmbH., Danzig. 1932 Lavtrykksturbin montert i tillegg til dampmaskinen for hjelp til fremdrift. En type Bauer Wach lavtrykksturbin med arbeidstrykk på 214 PSI arbeidstrykk blir montert. 1934 Solgt til Waried Tankschiff Rhederei GmbH, Hamburg. Navn uendret. 1939 Rekvirert av tyske Kriegsmarine. Lastet hvalolje fra JASPIS på Tenerife i september, unnslapp deretter alliert blokade av Tyskland. 1940 Ankom St. Nazaire 02/11-1940 for ombygging til forsyningsskip (proviant, dieselolje, torpdeoer m.m.), for den tyske marinens raidere og ubåter. Lettere bestykket og utstyrt med plass for 120 krigsfanger. 1941 Forlot St. Nazaire 25/05-1941 ferdig utstyrt og lastet, og med en besetning på 101 mann inkl. 45 soldater fra den tyske marinen. Kapret allerede 04/06-1941 (10 dager senere), på sitt første og siste tokt i posisjon 43.38N/29.15V av Royal Navys Ocean Going Vessel (OBV) HMS MARSDALE. Mannskapet aktiviserte tre tidsinnstilte sprengladninger, to midtskips og en akterut, og gikk i livbåtene. Skipet holdt seg imidlertid flytende - men eksplosjonene ødela bl.a. en av kjelene. Tyskerne ble tatt som krigsfanger men en av GEDANIAs offiserer begikk selvmord. Viktige dokumenter ble funnet om bord og beslaglagt av Englandtene. Deretter ble skipet eskortert til UK og ankom Greenock 12/06-1941 Etter reparasjon ble skipet overtatt av MOWT i august måned, med Gow, Harrison & Co. som disponenter, og omdøpt EMPIRE GARDEN 1947 Kjøpt av Chr. Salvesen & Co. og registrert i Leith 27/05-1947. Omdøpt SOUTHERN GARDEN i oktober etter ombygging i Liverpool til transportskip for The South Georgia Company. Rederiet var lite fornøyd med verftets innsats som i tillegg ble ”crowned with a gigantic bill”--. Jomfruturen fra UK til Syd Georgia var ikke vellykket på grunn av tekniske problemer, og da maskineriet brøt sammen på hjemturen, måtte skipet slepes hjem til UK fra Tenerife. Etter en problemfylt oppstart gikk hun senere støtt og trutt som transportskip for Leith Harbour og kokeriene i alle sesonger til og med 1959/60 1960 I mai måned sendt i opplag i Southend, Essex i England og deretter solgt for hugging. Ankom skipsopphuggeriet Thos. W. Ward Ltd. i Inverkeithing 25/07-1960. Alt i alt kan det sies at ”GARDEN” var en gjennomsnittelig representant for det nedslitte materiellet rederiene måtte anskaffe like etter WW2 grunnet mangel på egnet tonnasje og stor etterspørsel.
1919 Built as steam-tanker GEDANIA by Howaldtswerke, Kiel for Baltisch-Amerikanische Petroleum Import GmbH, Danzig. 1932 Low-pressure turbine fitted to assist the reciprocating engine for propulsion. 1934 Sold to Waried Tankschiff Rhederei GmbH, Hamburg. Name unchanged. 1939 Requisitioned by the German Kriegsmarine. In September, loaded whale oil at Tenerife from tanker JASPIS and ran allied blockade to Germany. 1940 Arrived St. Nazaire 02/11-1940 for conversion to raider- and U-boat supply ship (diesel oil, torpedoes etc), and also accommodation for 120 prisoner of war. 1941 Left St. Nazaire, France on 25/05-1941, fully loaded on her first – and last mission with 101 crewmembers of whom 45 belonged to the German Navy. On 04/06-1941: Captured near Iceland (position 43.38N/29.15W) by the Royal Navy’s Ocean Going Vessel (OGV) HMS MARSDALE. The crew abandoned the ship after activating three time-bombs onboard. Two amidships, and one aft. The bombs were not enough to sink her, but the explosions caused damage to one of the boilers. Crew taken aboard the HMS MARSDALE as prisoners – but one German officer committed suicide. Important documents were found onboard. Vessel escorted to UK, arrived Greenock on 12/06-1941. In August taken over by MOWT (Gow, Harrison & Co. managers) and renamed EMPIRE GARDEN 1947 Purchased by Chr. Salvesen & Co., registered in Leith 27/05-1947, converted to tanker/transporter for The South Georgia Company. In October renamed SOUTHERN GARDEN. The owners were far from satisfied with the conversion which “was crowned by a gigantic bill” by the Liverpool repair-yard. On her southbound maiden voyage she “struggled to South Georgia”. During the return voyage to UK the engine broke down and she had to be towed to UK from Tenerife. In service for The South Georgia Co. Ltd. from 1947 to 1960. 1960 In May laid-up off Southend, Essex. Sold for breaking up to Thos. W Ward, Inverkeithing where she arrived 25/07-1960

Ingen bilder er lagret for denne båten

44 mann.
1.kl: 30 køyer (beds), andre (others): 116
Kilde: Kilde: From “70N to 70S” Graeme Somner (1984), Lloyd’s Register 1951/52, Lokale arkiver, “A whaling enterprise, Salvesen in Antarctic” Gerald Elliot (1998), Report of Interrogation of Prisoners of War from German Supply Ships, September 1941 (Ex-confiden
   
https://www.sandefjordshistorie.no