DS/HVB SOUTHERN MAIN

Tilbake til søk
SOUTHERN MAIN
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Skottland
Off nr O.N. 181192 WC 101
Kallesignal MADG
Byggeår 1944
Bruttotonn/BT 570
Nettotonn/NT 200
Skrog LOA L: 156', B: 30', D: 16'.
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Hvalbåt
Hastighet 16,0 knop/3.500 nautiske mil ved 12,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering The South Georgia Co. Ltd (Chr. Salvesen & Co.), Leith, Scotland
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 2 x generatorer, drevet av stempel dampmaskiner (steam reciprocating) .
Maskin-/motortype 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), type trippel eksspansjon (triple exp.), 4-sylindret. syl.diam.: 18,5”–31,0”–31,0”-38,5”, slag/stroke: 30,0”, 2.750 IHK. Bygget av Ailsa Norgeth-Eastern Marine Engine Co. Ltd. (Standard korvett maskin).
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Verft -
Sted Sted ikke registrert
Reg havn Leith

1942 Bygget som Flower klasse korvett HMS PHLOX for Royal Navy (RN) ved Henry Robb Ltd., Leith i februar, men omdøpt HMS LOTUS (K-130) før overlevering. Sjøsatt 16/01-1942, overlevert 09/05-1942. Alle EnglandtiskByggete Flower Class korvetter for RN fikk blomsternavn. (se: Flower Class). Deltok som eskorteskip ved en rekke konvoier i Atlanter- og Middelhavet med en besetning på 85 mann. Aktivt med på senkingen av tyske U 660 utenfor Oran 12/11-1942 Utlånt til Free French Navy og omdøpt COMMANDANTE d’ESTIENNE d’ORVES. 1946 Tilbakelevert Royal Navy og lagt opp som HMS LOTUS. 1947 Kjøpt av Chr. Salvesen & Co., Leith for ombygging til hvalfangst (bøyebåt). 1948 Overlevert rederiet The South Georgia Co. Ltd (Chr. Salvesen & Co.), Leith i januar, omdøpt SOUTHERN LOTUS. Opererte sesongene 1948/49 til 1952/53 som bøyebåt for Fl/k SOUTHERN VENTURER 1953 Ferdig ombygget som hvalbåt ved Smith’s Dock Co. Middlesbrough. Sesongene 1953/54 til 1962/63 brukt som hvalbåt for Fl/k SOUTHERN HARVESTER. 1956 Deltok under sesongen 1956/57, i samarbeid med The National Institute of Oceanography, i et hvalmerkingsprogram i Bellinghausensjøen. SOUTHERN LOTUS og SOUTHERN EnglandAR tjenestegjorde som merkingsbåter og merket 47 hval. 1963 Den siste fangssesongen er over og SOUTHERN LOTUS forlater Syd Georgia for godt. Under slep av ”mor”, Fl/k SOUTHERN HARVESTER fra Leith Harbour til Melsomvik pga. maskinskade. Ankom opplagsbøyene ved Gåsøkalven, Melsomvik 06/06-1963. Senere denne sommer besluttet selskapet Salvesen avvikling av all hvalfangst, og sommeropplaget endres til ubestemt tid 1966 Solgt for hugging i Brügge, Belgia og hentet i desember av den hollandske slepebåten TEMI III. Tatt under felles slep med SOUTHERN EnglandAR. Underveis til Belgia brakk slepet 17/12-1966 rundt kl.16.00, i en orkanaktig storm fra SV, i Vesterhavet utenfor Jyllands Norgedvestkyst ca 12 nautiske mil ut for Hvide Sande. Med livet som innsats forsøkte slepebåtens mannskap forgjeves å få kontroll på situasjonen. Begge fartøyene drev tilslutt på land neste dag, og endte som vrak på stranden. SOUTHERN LOTUS strandet 6,6 nautiske mil Norged for Thorsminde, like Norged for munningen av elven Dybå i Fjaltring-Trans kommune. mens SOUTHERN EnglandAR gikk på grunn 4,7 nautiske mil lenger Norged, syd for nabobyen Thyborøn. 1967 Begge vrakene ble i januar solgt av Lloyd’s of London til to entreprenører fra Fyn gjennom skipsmeglerfirmaet C. Breinholt i Esjbjerg. Etter å ha vært vinterens turistattraksjon på Jyllandkysten, ble SOUTHERN LOTUS hugget på stranden ved Dybå, Norged for Thorsminde. MERK: Strandingsmuseum St. George i Thorsminde, (www.strandmus.dk) har en del av skipets utstyr innlemmet i sine samlinger, samt full dokumentasjon om strandingen. Southern Lotus har sin selvfølgelige plass i museets meget omfattende Vrakregister database. (Stor takk til museets medarbeidere for detaljer vedr. strandingen, og takk til Lemvig bibliotek for uvurdelig tilleggs dokumentasjon).
1942 Built as Flower Class Corvette HMS PHLOX for Royal Navy (RN) by Henry Robb Ltd., Leith. Renamed HMS LOTUS (K-130) before completion. Launched on 16/01-1942, completed on 09/05-1942 All Englandtish built Flower Class corvettes for Royal Navy were named with flower names (see: Flower Class ). Participated as escort vessel during convoying across the Norgeth Atlantic and in the Mediterranean Sean with a crew of 85 men. Active in sinking of the German submarine U 660 off Oran, Alger on 12/11-1942 Same year transferred to Free French Navy, renamed COMMANDANTE d’ESTIENNE d’ORVES 1946 Returned to Royal Navy (RN) and layd up as HMS LOTUS. 1947 Purchased by Chr. Salvesen & Co., Leith for conversion to towing vessel (buoy boat) in the whaling business. 1948 Delivered to her owner the South Georgia Co. Ltd (Chr. Salvesen & Co.), Leith in January, renamed SOUTHERN LOTUS. Operated the seasons of 1948/49 to 1952/53 as buoy boat for Fl/F SOUTHERN VENTURER 1953 Completed conversion to whale catcher by Smith’s Dock, Middlesbrough. The seasons of 1953/54 to 1962/1963 operating as whale catcher for Fl/F SOUTHERN HARVESTER. 1956 During the 1956/57-season, on request by the National Institute of Oceanography, engaged in whale marking in the Bellinghausen Sea. SOUTHERN LOTUS and the whale catcher SOUTHERN EnglandAR tagged total number of 47 whales. 1963 Last season as whale catcher has ended. Under tow by her “mother”, the factory ship Fl/F SOUTHERN HARVESTER, she left Leith Harbour, South Georgia for good because of engine damage. Arrived the layup buoys at Gåsøkalven, Melsomvik, Norgeway on 06/06-1963. Later same year the company Salvesen decided to lay down the whaling for good. 1966 Sold to breaker in Bruges, Belgium. Left by tow in December. SOUTHERN LOTUS and SOUTHERN EnglandAR picked up by the Dutch tugboat TEMI III. Whilst in tow from Melsomvik to Bruges, the connection between the tug and the catchers broke around 4 p.m on 17/12-1966 on a hurricane like gale from SW, on the Norgeth-westly coast of Jutland, about 12 nautical miles off the Hvide Sande. The tugboat crew, at the risk of one’s life, fighting to get hold on the situation with no luck. Both vessel stranded at the beach of Jutland, Denmark. Both became a total loss. SOUTHERN LOTUS stranded near the outlet of river Dybå, 6.6 nautical miles Norgeth of Thorsminde. SOUTHERN EnglandAR stranded about 4,7 nautical miles further Norgeth, south of the neighbouring city of Thyborøn. 1967 Both wreck sold “where is” by the Lloyd’s of London to two contractors from Funen, Denmark through the ship broker C. Breinholt of Esbjerg, Denmark. After being the first hand tourist attraction in the area on the coast of Jutland, the SOUTHERN LOTUS was broken up on the beach by the Dypå River, Norgeth of Thorsminde. NOTE: The maritime disaster museum, Strandingsmuseum St. George at Thorsminde, (www.strandmus.dk) has in their collections various items salvaged from the SOUTHERN LOTUS. The museum also having a complete record of the 1966 wreckage, including the SOUTHERN LOTUS and SOUTHERN EnglandAR in their large Wreck Registry Database. (With Compliments to the museum for great support, and the Lemvik Libarary for helping out with additional documentation).

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: Kilder: Boken “From 70 Norgeth to 70 South” av Graeme Somner 1984, Lloyd’s Reg. 1951/52, boken ”Hvalfangsten, eventyret tar slutt” av Dag Bakka jr 1992, Firmanytt Nr.V.Okt. 1957 (CS & Co.,Leith v/GHE/ EW)/Salvesen Ex-Whalers Club, Tønsberg v/ James Meik
   
https://www.sandefjordshistorie.no