D/S SOUTHERN OPAL
Tilbake til søk
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Klassifisering
Class B.C. Lloyd’s
Byggeår
1941/07
Bruttotonn/BT
9.811 .
Nettotonn/NT
5.798
Dødvekt/TDW
11.474 T
Skrog LOA
L: 504’ loa. (Lpp. 484,3’) – B: 68,3’ – D: 36,1’ (ft)
Skipsbeskrivelse
Dampskip
Skipsfunksjon/bruk
Funksjon ikke registert
Hastighet
Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet
Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering
Chr. Salvesen & Co., Leith Scotland
Kjeletype
Bygger ikke registert
Kjelebygger
Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri
Maskineri ikke registert
Maskin-/motortype
1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), 3 sylindret, 2.400 IHK, Bygget av Kaldnæs mek.Verksted, Tønsberg
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
1944 Bygget som JAN MAYEN ved Kaldnæs mek.Verksted (121), Tønsberg etter kjølstrekning for tyske styresmakter og ferdigstillet av den Norgeske stat som JAN MAYEN. 1947 Overtatt av Ministry of Transport (drift: Christian Salvesen & Co.). 8/1947 Innkjøpt av Chr.Salvesen og døpt SOUTHERN MAIN. 1964 Hugget ved H. I. Hansen, Odense. Ferdig hugget i desember.
1944 Built as JAN MAYEN by Kaldnaes mek.Verksted (121), Tønsberg having been laid down for German Government and completed by Norgewegian Government as JAN MAYEN. 1947 Taken over by Ministry of Transport (Christian Salvesen & Co.). 8/1947 Purchased, renamed SOUTHERN MAIN. 1964 Demolition commenced 12.1964 by H. I. Hansen at Odense, Denmark
Ingen bilder er lagret for denne båten
Kilde: Kilde: "From 70 Norgeth to 70 South" by Greame Somner, Oppdatert: 08/10-2006 (RI/OL)