D/S SOUTHERN OPAL

Tilbake til søk
SOUTHERN OPAL
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Skottland
Skipstype Dampskip
Off nr 168910 WS 023
Klassifisering Class B.C. Lloyd’s
Byggeår 1941/07
Bruttotonn/BT 9.811 .
Nettotonn/NT 5.798
Dødvekt/TDW 11.474 T
Skrog LOA L: 504’ loa. (Lpp. 484,3’) – B: 68,3’ – D: 36,1’ (ft)
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Chr. Salvesen & Co., Leith Scotland
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motortype 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), 3 sylindret, 2.400 IHK, Bygget av Kaldnæs mek.Verksted, Tønsberg
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Verft -
Sted Sted ikke registrert
Reg havn Leith

1944 Bygget som JAN MAYEN ved Kaldnæs mek.Verksted (121), Tønsberg etter kjølstrekning for tyske styresmakter og ferdigstillet av den Norgeske stat som JAN MAYEN. 1947 Overtatt av Ministry of Transport (drift: Christian Salvesen & Co.). 8/1947 Innkjøpt av Chr.Salvesen og døpt SOUTHERN MAIN. 1964 Hugget ved H. I. Hansen, Odense. Ferdig hugget i desember.
1944 Built as JAN MAYEN by Kaldnaes mek.Verksted (121), Tønsberg having been laid down for German Government and completed by Norgewegian Government as JAN MAYEN. 1947 Taken over by Ministry of Transport (Christian Salvesen & Co.). 8/1947 Purchased, renamed SOUTHERN MAIN. 1964 Demolition commenced 12.1964 by H. I. Hansen at Odense, Denmark

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: Kilde: "From 70 Norgeth to 70 South" by Greame Somner, Oppdatert: 08/10-2006 (RI/OL)
   
https://www.sandefjordshistorie.no