D/T SOUTHERN COLLINS
Tilbake til søk
1942 Bygget som ”Norwegian Type” tankskip EMPIRE COLLINS av verftet Sir J. Laing & Sons Ltd., Sunderland. I desember til MOWT*, (Halldin & Phillips Ltd., UK, disp.). Bygd etter samme tegninger som EMPIRE OPAL, (senere Southern Opal).
(*Om MOWT, se ”Southern Opal”).
1945 Innkjøpt av Salvesen og omdøpt SOUTHERN COLLINS Benyttet som tank- og transportskip for selskapets fangstflåte i Antarktis og Leith Harbour, Syd Georgia.
1952 Bad luck: Etter å ha lastet tankene fulle med hvalolje i Leith Harbour og satt kurs for Europa, gikk ”Collins” på et undervannsskjær ved innseilingen til landstasjonen. Bunnen ble revet opp og mye av lasten gikk tapt. Rederisjefen Harold Keith Salvesen i egen person bevitnet uhellet fra kaia i Leith Harbour. ”He was not pleased”, bemerker den etterfølgende rederisjefen Sir Gerald Elliot tørt i sin bok om selskapets hvalfangst.
Skipet ble midlertidig reparert på Leith Harbour.
1956 Solgt i mai til San Felicia Cia. Navigacion, Panama. Omdøpt CASSIAN SAILOR
1960 Solgt i april til Gulf Steam Ship Co., Karachi Vest-Pakistan. Omdøpt MUCHTARI
1964 Hugget i Karachi.
1942 Built as “Norwegian Type” tanker EMPIRE COLLINS by Sir J. Laing & Sons Ltd., Sunderland and delivered MOWT (Halldin & Phillips, managers), in December. (Same design as EMPIRE (Southern) OPAL).
1945 Purchased by Salvesen. Renamed SOUTHERN COLLINS
and used as a tanker for Salvesen’s whaling expeditions and Leith Harbour, South Georgia.
1952 Bad luck: After just departing from Leith Harbour with full cargo of valuable whale oil for Europe, the ship hit a shoal patch near the entrance of the harbour, was badly holed and lost much of her cargo. The company manager Harold Keith Salvesen happened to be standing on the quay at the time and could witness the incident. “He was not pleased”. (Sir Gerald Elliot’s comment in his book “A Whaling Enterprise”).
1956 In May sold to San Felicia Cia. Navigacion, Panama, renamed CASSIAN SAILOR
1960 In April sold to Gulf Steam Ship Co., Karachi West-Pakistan and renamed MUCHTARI
1964 Scrapped at Karachi, West Pakistan.
12 for hvalfangere (whalers), 2 loskabiner (pilot cabins).
Per 1953: Grand total 63 + 3 sykelugarer (hospital beds).