FLK SOUTHERN VENTURER

Tilbake til søk
SOUTHERN VENTURER
Nasjonalitet
Storbritannia
Off nr 167044
Klassifisering Lloyds BS for whaling services
Kallesignal GNNM
Byggeår 1945/10
Leveringsmåned Oktober
Byggenr 387
Bruttotonn/BT 14.066
Nettotonn/NT 7.405
Dødvekt/TDW 20.310
Skrog LOA 556,1'
Skrog LBP 539,7’
Bredde 74,4'
Dybde (i riss) 34,1'
Skipsbeskrivelse Dampskip Flytende Kokeri
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bearbeiding av hval
Hastighet 11,5
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 8 x dampkjeler (ildrørskjeler/fire tube boilers) totalt heteflate 22.276 kv/ft.
Kjelebygger North East Marine Engineering Co (1938) Ltd, Wallsend, England
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Radar, ekkolodd, gyrokompass, radiopeiler
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 2 x Dampmaskiner
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger North East Marine Engineering Co (1938) Ltd, Wallsend, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Haverton Hill on Tees
Reg havn Leith

1945 Bygget som flytende kokeri SOUTHERN VENTURER ved Furness Shipbuilding Co. Ltd., Haverton Hill for Sevilla Whaling Co. Ltd. (Chr. Salvesen & Co.), Leith. Sjøsatt 11/06-1945, overlevert 28/10-1945. Kokeriet var utstyrt med radar. Til fremdrift hadde hun to stempel dampmaskiner m/3-trinns ekspansjon, 3-sylindret, syl. dia.: 24,5”-39”-70”, slag/stroke: 48”, total 5.000 IHK. Bygget av North-Eastern Marine Engineering Co., Ltd., Newcastle, UK.

Benyttet i fangst i Antarktis med Leith Harbour, Syd-Georgia som base.

SOUTHERN VENTURER og søsterskipet SOUTHERN HARVESTER, bygget i 1946, representerte Salvesens nysatsing innen hvalfangst etter at kompaniets gamle kokerier gikk tapt i krigshandlinger under 2. verdenskrig. Gikk fra England 29/10 med kurs for Leith Harbour. Med som passasjer var Mrs. Gladys Fleuret, gift med magistraten på Syd-Georgia.

1946 Sesongen 1945/46 ble produksjonen 86.880 fat hvalolje og 1.774 fat spermolje.

SOUTHERN VENTURER gikk fra Husøflaket, Tønsberg 12/10, etter å ha tatt om bord 405 mannskaper. Var innom Tyne 14/10 og landsatte halvparten som skulle på SOUTHERN HARVESTER. Gikk 15/10 med ankomst Aruba 31/10 for opplasting av bunkersolje til flåten under sesongen. Gikk videre 03/11 og ankom Leith Harbour 20/11.

Hvalbåter for sesongen 1946/47 var SOUTHERN GEM, SOUTHERN SAILOR, SIGFRA, SARKA, SOUTHERN BREEZE, SOUTHERN WAVE, SOUTHERN WHEELER, STORA, SPOSA og SOUTHERN CHIEF (bøyebåt)(b. 1926). Hele ekspedisjonen gikk fra Leith Harbour 30/11 med kurs for fangstfeltet

1947 Hvalbåter for sesongen 1947/48 var SOUTHERN MAIN (ex JAN MAYEN), SOUTHERN WHEELER, SOUTHERN SAILOR, SIGFRA, SARKA, SOUTHERN BREEZE, SPOSA, STORA, SOUTHERN WAVE, SOUTHERN CHIEF (bb), SABRA (bb) og SUKHA (BB).

Etter endt sydhavssesong gikk SOUTHERN VENTURER til fangstfeltet ved Peru for å fange spermhval. Avgikk Valparaiso, Chile 04/05 for å fange spermhval i en periode på 6 uker.

På fangst igjen sesongen 1947/48. Hans Abrahamsen, Nøtterøy var fangstleder. Fanger med 10 hvalbåter. Av disse var 2 bøyebåter.

1948 Resultat for sesongen 1947/48 ble 206.000 fat

1949 Hvalbåter for sesongen 1949/50 var SOUTHERN MAIN, SOUTHERN ROVER, SOUTHERN RIDER, SOUTHERN LAUREL (taubåt, korvett),

Hvalbåtene SOUTHERN FOSTER, SOUTHERN SAILOR, SOUTHERN TRUCE, SOUTHERN BROOM, SOUTHERN CHIEF, SOUTHERN LILY (taubåt, korvett), SOUTHERN LOTUS (taubåt, korvett), SAHRA og STORA hadde overvintret i Leith Harbour siden forrige sesong.

Ankom Husvik, Tønsberg 30/10 og avgår 02/11

1950 Ankom Husvik, Tønsberg 08/05. SOUTHERN VENTURER kom fra England hvor den hadde losset sesongens oljeproduksjon. I tillegg 3.400 tonn hvalmel i sekker. Lossingen hadde tatt 15 dager.

Under turen fra Syd-Georgia hadde kokeriet assistert en italiensk dampbåt som hadde gått tom for bunkers et par dagers seilas syd for St. Vincent på Kapp Verde. Den ble tatt på slep og etter tre døgn var man fremme på St. Vincent.

1951 I tiden 1951–1957 utstyrt med helikopter og hangar.

1952 11 av SOUTHERN VENTURER og SOUTHERN HARVESTER ble utstyrt med Asdic for sesongen 1952/53.

1953 SOUTHERN VENTURER gikk til Sydishavet for sesongen 1953/54 med 12 fangst og bøyebåter for sesongen. Bestyrer og fører var Harald Myhre og fangstleder var Arne Mikaelsen på SOUTHERN LAUREL.

1955 Avgikk Jarlsø med kurs for Sydishavet via Newcastle i England og Aruba for fangst sesongen 1955/56. Avgikk Aruba 16/11 på vei til Sydishavet med 16 fangstbåter. Antall mannskaper for sesongen var 328 som medfulgte fra Norge i tillegg til 195 briter som kom om bord i Newcastle. Bestyrer og fører for sesongen var Harald Myhre, Sem og maskinsjef var J. C. Still. Kurs var satt for Leith Harbour hvor hvalbåtene hadde ligget i opplag.

1956 Resultat av sesongens fangst 1955/56 ble 120.363 fat hvalolje og 10.046 fat spermolje. Kokeriet gikk fra Syd-Georgia 14/03 og ankom via bunkring på St. Vincent til Liverpool etter 32 døgn i sjøen. SOUTHERN VENTURER losset hele sin last i Liverpool. Ankom Jarlsø lørdag 29/04 med 274 mannskaper. 260 av dem tilhørte SOUTHERN VENTURER ekspedisjonen. Kokeriet la til på Jarlsø for opplag denne sommeren.

1959 Ankom Liverpool 28/04 med 245 nordmenn om bord.

Gikk til isen for sesong 1959/60. Bestyrer var Arne Mikalsen, Torød.

1960 Resultat av sesongen ble 74.000 fat.

SOUTHERN VENTURER ankom Tønsberg i mai med sine 344 mannskaper og 11 hvalbåter.173 av mannskapene var fra Vestfold, hovedsakelig fra Tønsberg området. Ekspedisjonen har hatt rundt 700 mann i arbeide denne sesongen. 343 av dem var norske. 190 av de norske kom med fly til Torp Flyplass

Det utgår et kommunike i mai fra rederiet at SOUTHERN VENTURER og hvalbåter ikke kommer til å delta i sesongen 1960/61

1961 Ekspedisjonen får telegrafisk beskjed om at kokeri og 7 hvalbåter er solgt til japanske interesser under seiling mellom feltet og Leith Harbour, SG før kursen settes mot Liverpool for siste gang.

Solgt til Nippon Suisan KK, Tokyo for £2.115.000, men avtalt levering i juni 1962.

1962 Omdøpt SOUTHERN VENTURER MARU og deretter seilt til Japan. Japanerne hadde aldri til hensikt å drive skipet, men kjøpte bare for å få en del av den britiske hvalfangstkvoten.

1963 Lagt opp i Innoshima, Japan.

1964 Hugget i Japan 15/06-1964 i Mihara.


1945 Built as floating factory SS SOUTHERN VENTURER by Furness Shipbuilding Co. Ltd., Haverton Hill for Sevilla Whaling Co. Ltd. (Chr. Salvesen & Co.), Leith, Scotland. Launched on 11/06-1945, delivery took place on 28/10-1945. The factory was equipped with the new navigation instrument, the radar.

Operated in Antarctic waters all whaling seasons from 1945/46 to 1961/62 with 12 catchers. Based at Leith Harbour, South Georgia.

SOUTHERN VENTURER and her sister ship SOUTHERN HARVESTER represented Salvesen’s post war challenge in whaling. The company’s old factory ships were all lost in enemy actions during WWII. Left England 29/10 bound for Leith Harbour. Along as a passenger was Mrs. Gladys Fleuret, married to the magistrate of South Georgia

1946 The season 1945/46 the production was 86.880 barrels of whale oil and 1.774 barrels of sperm oil.

SOUTHERN VENTURER departed Tønsberg 12/10. Called at Tees 14/10 and departed 15/10 and arrived in Aruba 31/10 for storing up bunker oil for the expedition for the season. Left on 03/11 and finally arrived Leith Harbour, South Georgia 20/11.

Catcher for the season were SOUTHERN GEM, SOUTHERN SAILOR, SIGFRA, SARKA, SOUTHERN BREEZE, SOUTHERN WAVE, SOUTHERN WHEELER, STORA, SPOSA and SOUTHERN CHIEF (b. 1926) (buoy boat). The whole expedition left the port of Leith Harbour 30/11 heading for the whaling ground.

1947 Whale catcher for the 1947/48 season were SOUTHERN MAIN (ex JAN MAYEN), SOUTHERN WHEELER, SOUTHERN SAILOR, SIGFRA, SARKA, SOUTHERN BREEZE, SPOSA, STORA, SOUTHERN WAVE, SOUTHERN CHIEF (bb), SABRA (bb) and SUKHA (BB)

1949 Whale catcher for the 1949/50 season were SOUTHERN MAIN, SOUTHERN ROVER, SOUTHERN RIDER, SOUTHERN LAUREL,

The whale catcher SOUTHERN FOSTER, SOUTHERN SAILOR, SOUTHERN TRUCE, SOUTHERN BROOM, SOUTHERN CHIEF, SOUTHERN LILY, SOUTHERN LOTUS, SAHRA and STORA had been laid up in Leith Harbor since last season.

1950 Arrived in Husvik, Tønsberg 08/05. SOUTHERN VENTURER came from England where it had unloaded the season's oil production. In addition, 3,400 tonnes of whale meal in sacks. The unloading had taken 15 days.

During the trip from South Georgia, the factory had assisted an Italian steamer that had run out of bunkers a couple of days' of sailing south of St. Vincent in Cape Verde. It was taken on tow and after three days they arrived at St. Vincent.

1951 During 1951 to 1957 fitted with scouting helicopter and hangar.

1955 Went to the Arctic Ocean for whaling in the 1955/56 season. Departed Aruba 16/11 en route to the Arctic Ocean with 16 catcher boats.

1956 The result of the 1955/56 season's catch was 120,363 barrels of whale oil and 10,046 barrels of sperm oil. The factory left South Georgia on 14/03 and called for bunkering on St. Vincent. Arrived Liverpool after 32 days at sea. SOUTHERN VENTURER discharged her entire cargo at Liverpool. Arrived at Jarlsø on Saturday 29/04 with 274 crew. 260 of them belonged to the SOUTHERN VENTURER expedition. The factory was laid up at Jarlsø for storing and maintenance this summer

1961 The expedition received a telegram from Salvesen that the factory and 7 catchers are sold to Japanese interest while on route from the ice edge and Leith Harbor SG before heading for Liverpool for the last time.

Sold to Nippon Suisan KK, Tokyo for £2.15m but delivery is set to June 1962

1962 Renamed SOUTHERN VENTURER MARU and sailed to Japan. The Japanese never intended to operate the ship but purchased solely for getting part of the UK whaling quota.

1963 Laid up at Innoshima, Japan.

1964 Breaking commenced at Mihara, Japan 15/06-1964.

  • SOUTHERN VENTURER

    SOUTHERN VENTURER
  • SOUTHERN VENTURER

    SOUTHERN VENTURER
  • SOUTHERN VENTURER

    SOUTHERN VENTURER
  • SOUTHERN VENTURER

    SOUTHERN VENTURER
  • SOUTHERN VENTURER

    SOUTHERN VENTURER
  • SOUTHERN VENTURER

    SOUTHERN VENTURER
  • SOUTHERN VENTURER

    SOUTHERN VENTURER
  • SOUTHERN VENTURER

    SOUTHERN VENTURER
  • SOUTHERN VENTURER

    SOUTHERN VENTURER
  • SOUTHERN VENTURER

    SOUTHERN VENTURER
Skipsmannskap (crew): 108. Fabrikkstab (workers): 160. Ekstra lugar kapasitet for (accommodation for extra crew): 134.
Kilde: ”From 70N to 70N”, Graeme Somner 1984. ”A Whaling Enterprise, Salvesen in the Antarctic”, Sir Gerald Elliot 1998
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Ulf W. Gustavsen
   
https://www.sandefjordshistorie.no