DS/HVB SOUTHERN TRUCE

Tilbake til søk
SOUTHERN TRUCE
Nasjonalitet
Storbritannia
Off nr 5335735
Klassifisering BS*Whaling purposes
Kallesignal GMQM
Byggeår 1945/09
Byggenr 1136
Bruttotonn/BT 364
Nettotonn/NT 133
Skrog LOA Loa.: 148’ - Lbp.: 139’ - B: 26,4’ - D: 13,4’
Skrog LBP Loa.: 148’ - Lbp.: 139’
Bredde 26,4’
Dypgående 13,4’
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet 15,5
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 1 x hoved dampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler). Oljefyrt m/kunstig trekk og tre fyrganger. Total heteflate: 3.250 kv/ft.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 14"-24"-44", slag 27", 1.400 IHK v/225 PSI damptrykk
Maskin-/motorbygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Middlesbrough
Reg havn Leith

1945 Bestilt av British Admiralty som HMS LOCH HARRAY men omgjort til hvalbåt SOUTHERN TRUCE ved Smith’s Dock Co. Ltd., South Bank, Middlesbrough, England for South Georgia Co Ltd. (Chr. Salvesen & Co.), Leith. Sjøsatt 09/07-45 og overlevert i september.
Fanget sin første sesong, 1945/46 med selskapet Sevilla Whalings nybygde kokeri Fl/k SOUTHERN VENTURER.
1946
I sesongene 1946/47 til og med 1948/49 i fangst for The South Georgia Co., (Chr. Salvesen & Co.), Leith landstasjon Leith Harbour, Syd Georgia.
1948 Fanger for The South Georgia Co., (Chr. Salvesen & Co.), Leith landstasjon. Spermfangsten tar til i oktober med med 7 hvalbåter.
1949 Sesongen ved landstasjonen avblåses 15/04. Totalt 1.035 hval var resultatet. Av dette ble totalproduksjonen 59.431 fat hvalolje og 2.283 fat sperm olje. I tillegg ble det produsert 844 tonn hvalkjøtt og 4.272 tonn guano.
På nytt i pelagisk fangst for selskapet Sevilla Whalings kokeri SOUTHERN VENTURER. Spermfangsten tar til 10/12. 13 fangstbåter deltar. Av disse var 3 korvetter.
1950 I opplag på Leith Harbour utenom sesongen.
For sesongen 1950/51 bøyebåt for kokeriet SOUTHERN HARVESTER. Totalt 15 hvalbåter deltar. Av disse 3 bøyebåter.
1958 Brukt som bøyebåt for Fl/k SOUTHERN VENTURER i sin siste antarktiske sesong, 1958/59
1959 I opplag som reservebåt på Leith Harbour. Deretter, trolig våren 1961, brakt til Melsomvik for videre opplag.
1963 Solgt i mai til Bernt Berntsen, Norge men antatt fortsatt liggende i opplagsbøyene en tid i påvente av ombygging.
1967 Ombygget til lastebåt med ny 3-sylinderet dieselmaskin type 3AX på 750 BHK, bygget av Wichmann Motorfabrikk, Rubbestadneset. Omdøpt LOVISA.
1969 Forlenget med 24 fot. Ny tonnasje beregnet til 463 brt., 319 nrt.
1971 Solgt til Henrik Pedersen, Norge og omdøpt STONG.
1973 Solgt til Ingmar Pedersen Partrederi, omdøpt INGMAR.
1976
Solgt til Partrederi Asbjørn Valestrand, omdøpt IVO.
1978
Solgt til Partrederi Famito, (Kåre Misje), omdøpt FAMITO
1983
Solgt nok en gang, men denne gang tilbake til sitt opprinnelige hjemland Skottland, til Kertant Ltd., Aberdeen. Ombygget til stand-by båt for oljefeltene i Nordsjøen og omdøpt TAMITO.
1990
Muligens solgt til eiere i Tyskland og registrert i Köln.
1993 Hugget i Dunkirk.

1945 Ordered by British Admiralty as HMS LOCH HARRAY but built as whale catcher SOUTHERN TRUCE by Smith’s Dock Co. Ltd., South Banks for South Georgia Co Ltd. (Chr. Salvesen & Co.), Leith. Launched 09/07-45. Delivered in September.
Catching for company Sevilla Whaling’s newly built Fl/F SOUTHERN VENTURER in the first post war Antarctic whaling season, 1945/46
1946 Catching for the shore station of The South Georgia Co., (Chr. Salvesen & Co.), Leith at Leith Harbour, South Georgia during the seasons 1946/47 to 1948/49.
1948 Catching for The South Georgia Co., (Chr. Salvesen & Co.), Leith shore station. The season of sperm catching commenced in October with 7 catchers.
1949 Whaling season from the shore station at Leith Harbour ended 15/04. A total of 1.035 whales was the result. Out of this a production of 59.431 barrels’ whale oil and 2.283 barrels’ sperm oil. Additionally, a production of 844 tons’ whale meat and 4.272 tons guano.
At the next season she was a catcher for the floating factory of Sevilla Whaling, SOUTHERN VENTURER. Sperm catch commenced 10/12. 13 catchers participated. Out of this, 3 corvettes.
Whale catcher for the company Chr. Salvesen & Co., Leith’s factory ships in the seasons 1949/50 to 1957/58.
1950 Laid up at shore station Leith Harbour during local winter season.
For season 1950/51 buoy boat for factory SOUTHERN HARVESTER. A total of 15 catchers participated. 3 as buoy boats.
1958 Used as buoy boat for the Fl/F SOUTHERN VENTURER expedition in her last active Antarctic season, 1958/59
1959 Based at Leith Harbour as spare vessel. Later, probably 1961, moved to Melsomvik, Norway for lay-up.
1963 In May sold to Bernt Berntsen, Norway, but still in the lay-up buoys for several years.
1967 Converted to cargo vessel with a 3-cyl. oil-engine producing 750 BHP built by Wickmann Motorfabrikk, Norway. Renamed LOVISA
1969
Lengthened by 24 ft. New tonnage 463 grt., 319 nt.
1971 Sold to Henrik Pedersen, Norway. Renamed STONG
1973
Sold to Ingmar Pedersen P/R. Renamed INGMAR
1976
Sold to P/R Asbjørn Valestrand. Renamed IVO
1978
Sold to P/R Famito (K. Misje), Norway. Renamed FAMITO
1983
Back to Scotland after 20 years under Norwegian flag. Purchased by Kertant Ltd., Aberdeen. Converted to a North Sea stand-by vessel and renamed TAMITO.
1990
Possibly sold to German owners and registered in Köln, Germany.
1993 Broken up at Dunkirk.

  • SOUTHERN TRUCE

    SOUTHERN TRUCE
  • SOUTHERN TRUCE

    SOUTHERN TRUCE
  • SOUTHERN TRUCE som LOVISA

    SOUTHERN TRUCE som LOVISA
  • SOUTHERN TRUCE som IVO

    SOUTHERN TRUCE som IVO
Kilde: From 70N to 70S, Graeme Somner 1984 / Hvalfangsten, eventyret tar slutt, Dag Bakka Jr. 1992, / Miramar Ship Index N.Z.
Utarbeidet av: Ragnar Iversen, Ulf W. Gustavsen og Per Sundfær
   
https://www.sandefjordshistorie.no