FLK EMPIRE CHIEF
Tilbake til søk
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Klassifisering
Lloyd’s 100A1
Kallesignal
MPQG
Byggeår
1897/08
Bruttotonn/BT
8.091
Nettotonn/NT
6.334
Skrog LOA
Loa: 461’ - Lbp: 445’ – B: 52,2’ – D: 35,4’
Skipsbeskrivelse
Dampskip Flytende Kokeri
Skipsfunksjon/bruk
Kokeri
Hastighet
Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet
Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering
The Polar Whaling Co. Ltd. (Chr. Salvesen & Co.), Leith
Kjeletype
Bygger ikke registert
Kjelebygger
Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri
Maskineri ikke registert
El-kraft
Type ikke registert
Navigasjonsutstyr
Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem
System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr
Radiopeileapparat (direction finder).
Maskin-/motortype
1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), type trippel eksspansjon (triple exp.), 3-sylindret, syl.diam.: 13,5”–22”–37,5”, slag/stroke: 24”. 609 IHK (69 NHK). Bygget av Kaldnæs mek. Værksted.
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Radiotelefoni og telegrafi (Wireless radio)
Maskin-/motorbygger
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
1923 Bygget som hvalbåt CHARCOT av Kaldnæs mek. Verksted, Tønsberg for A/S Hvalen (N. Bugge), Tønsberg. Registrert i Tønsberg og overlevert 26/09-1923.
Oppkalt etter den franske polarforsker Jean Baptiste Charcot (1867-1936).
Fanget i Sydatlanteren/Antarktis og ved Syd Shetland for Bugges kokerier,
1929 Overført til A/S Hektor, (N. Bugge), Tønsberg. Navn uendret, nytt kallesignal: LDFR
1934 Nytt kallesignal: LCAW
1937 Under et mulig verkstedsopphold (ikke dokumentert) på Leith Harbour, Syd Georgia, blåste båten på land under orkankast 1. nyttårsdag fikk en del skrogskader. Bragt flott senere samme dag og senere sendt til Montevideo, Uruguay for reparasjon. (Se dokumentasjon).
1938 Solgt til Frithjof Jacobsen, Argentina. Navn uendret, registrert i Buenos Aires.
Frithjof Jacobsen var nevø av C. A. Larsen og tilsluttet Cia. Argentina de Pesca S.A., Buenos Aires fra 1921. Etter 1944 visepresident for hele konsernet.
1943 Innkjøpt av Salvesens Polar Whaling Co., St. John’s Nfld. for fangst ved selskapets landstasjon Hawke Harbour på Labrador-kysten. Navn uendret, registrert i Leith. Nytt kallesignal: MPQG
Hun forlot Syd Georgia 19/06-1943, bemannet med innleid besetning fra selger. I fredstid ville turen tatt ca. 48 døgn, men grunnet krigshandlinger ble hun seilt opp langs vestkysten av Syd Amerika, gjennom Panama kanalen og ankom St. John’s først etter 118 dager.
1956 I november solgt til det nystartede selskapet Hawke Harbour Whaling Co., (Johan Borgen), som overtok Salvesens landstasjon pluss en del materiell. Navn uendret.
Senket med hensikt i Conception Bay, Newfoundland på slutten av 50-tallet.
1960 Strøket i registeret.
1923 Built as whale catcher CHARCOT by Kaldnæs mek. Verksted, Tønsberg for the whaling co. A/S Hvalen, (N. Bugge), Tønsberg. Delivered on 26/09-1923 and registered in Tønsberg.
Named after the French polar researcher Jean Baptiste Charcot (1867-1936).
1929 Transferred to A/S Hektor (N. Bugge), Tønsberg. Name unchanged.
1937 During heavy storm at Leith Harbour on New Years Day the vessel was blown ashore and slightly damaged. Salvaged same day and later repaired at Montevideo.
1938 Sold to Mr. Frithjof Jacobsen, Buenos Aires. Name unchanged.
Mr. Jacobsen, (C. A. Larsen’s nephew), was employed by Argentina de Pesca from 1921 and became the company’s vice president in 1944
1943 Purchased by Salvesen’s Polar Whaling Co. Ltd., Newfoundland and registered at St. John’s. Based at the shore- station Hawke Harbour, Labrador. Name unchanged.
She left South Georgia on 19/06-1943, a journey of about 48 days, but arrive St. John’s 118 days later due to WWII difficulties.
1956 Sold in November to Hawke Harbour Whaling Co. (Johan Borgen), St. John’s together with the shore station when Salvesen withdrew from whaling in Canada.
In the late fifties, scuttled in Conception Bay, Newfoundland.
1960 Deleted from Lloyds Register.
Ingen bilder er lagret for denne båten
Kilde: Kilde:” From 70N to 70S” Graeme Somner (1984), “Twntieth-Century Shore-Station Whaling in
Newfoundland and Labrador”, Dickinson and Sanger (2006), Lloyd’s Register 1930-1945 og 1951/52
Samlet og bearbeidet av Ulf W. Gustavsen
Sist oppdatert: 20/08-2010