DS/HVB HMS SOUTHERN PRIDE (K 249)
Tilbake til søk
1936 Bygget som hvalbåt SOUTHERN PRIDE av Smith’s Dock Co. i Middlesbrough for Southern Whaling & Sealing Co Ld.(Watt), Cape Town. Sjøsatt 16/10-1936
På flere vis et historisk fartøy: Til da den største og sterkeste engelskbygde hvalbåten, og trolig den første utstyrt med en 4 sylindret tre trinns stempel dampmaskin.(HT+MT+2 x LT)
Året etter bygde rederiet en ny hvalbåt, SOUTHERN GEM, etter de samme tegninger i Tyskland, men med mislykket resultat fordi verftet valgte en tyngre stålkvalitet for skrogplatene hvilket medførte høyere tonnasje og tregere manøvreringsrespons.
Fanger for SOUTHERN PRINCESS sesongen 1936/37.
1937 Sesongen 1936/37 ble produksjonen 125.515 fat hvalolje. Hvalbåtene går i sommeropplag i Durban.
I fangst for SOUTHERN PRINCESS sesongen 1937/38. Kokeriet gikk fra Liverpool 05/10 på vei til en ny sesong i isen 1937/38. Var innom Aruba for å fylle all ledig tank kapasitet med bunkers for sesongen. Går via Durban på vei til feltet for å plukke opp hvalbåtene.
1938 Etter endt sesong 1937/38 ble resultatet 113.440 fat.
1939 I 1939 utarbeidet Smith’s Dock et forslag til en ny korvett klasse for Admiralitetet i London, basert på sitt SOUTHERN PRIDE design, men med et forlenget skrog. Forslaget ble antatt og den ikke ukjente klassen fikk navnet Flower Class Corvettes. Totalt 294 Fower-class korvetter ble bygget over denne lesten.
1940 Rekvirert av Royal Navy i mars. Omdøpt HMS SOUTHERN PRIDE (K 249)
1941 Innkjøpt av The South Georgia Co. Ltd., (Chr. Salvesen & Co., Leith,) Scotland i september mens den var under militær kommando. (Salvesen overtok de aller fleste av Southern Whaling & Sealings fartøyer). Navn uendret.
1944 Grunnstøtte og forliste under militær kommando den 16/06-1944 utenfor Freetown, Sierra Leone.
1936 Built as whale catcher SOUTHERN PRIDE by Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough on behalf of Southern Whaling & Sealing Co Ld. (N. C. Watt), Cape Town. Launched on 16/10-1936
In many ways a historical vessel: Until then, the largest and most powerful whale catcher ever built in England and probably the first one to be equipped with a triple expansion, 4-cyl. steam-engine (HP+MP+2 x LP later called a standard corvette machine)
The following year the company built a similar vessel in Germany, SOUTHERN GEM using the same construction drawings but with a mixed result mainly caused by the yard used heavier hull-plates what resulted in higher tonnage and less manoeuvrability.
Catching for floating factor SOUTHERN PRINCESS season 1936/37.
1937 In the 1936/37 season, production was 125.515 barrels of whale oil. The whale catcher went to Durban for summer layup.
Catching for the SOUTHERN PRINCESS season 1937/38. The factory left Liverpool 05/10 on its way to a new season of 1937/38. She went to Aruba to fill all available tank capacity with bunkers for the season. Proceed to Durban on the way to the whaling ground to pick up her seven catchers for the season.
1938 After the end of the 1937/38 season, the result was 113.440 barrels.
1939 In 1939, Smith's Dock prepared a proposal for a new corvette class for the Admiralty of London, based on its SOUTHERN PRIDE design but with an extended hull. The proposal was accepted, and the well-known class was named Flower Class Corvettes. A total of 294 Flower-class corvettes was built from this design.
1940 Requested by the Royal Navy in March. Renamed HMS SOUTHERN PRIDE (K 249)
1941 Purchased by The South Georgia Co. Ltd., (Chr. Salvesen & Co., Leith,) Scotland in September, but still under Royal Navy (RN) command. Name unchanged (Salvesen purchased almost the entire Southern Whaling & Sealing fleet).
1944 On 16/06-1944 wrecked and lost under military command off Freetown, Sierra Leone.
Ingen bilder er lagret for denne båten