DS/HVB HMS SOUTHERN PRIDE (K 249)

Tilbake til søk
HMS SOUTHERN PRIDE (K 249)
Nasjonalitet
Storbritannia
Off nr 159376
Klassifisering Lloyds BS Whaling Purposes
Kallesignal MNBB
Byggeår 1936/12
Leveringsmåned Desember
Byggenr 1018
Bruttotonn/BT 582
Nettotonn/NT 217
Skrog LOA L: 162’
Bredde 32’
Dypgående 17’(ft)
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet Max. 16 kn
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 1 x hoved dampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler), oljefyrt
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 2 x generatorer, drevet av stempel dampmaskin
El-kraft 115 VdC
Navigasjonsutstyr Kompass, peileapparat (DF), ekkolodd
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløs telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 4-syl., dia. 18,5"-31"-38,5"-38,5" (2 x LT), slag 30", 400 NHK/2.750 IHK
Maskin-/motorbygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1940 - 1941
Storbritannia
1941 - 1944
Storbritannia
Sted Middlesbrough
Reg havn London

1936 Bygget som hvalbåt SOUTHERN PRIDE av Smith’s Dock Co., South Bank-on-Tees, Middlesbrough, England for Southern Whaling & Sealing Co Ld.(Watt), Liverpool. Sjøsatt 16/10-1936. Overlevert i desember. Registrert under britisk flagg med Cape Town i Syd Afrika som hjemmehavn.

På flere vis et historisk fartøy: Til da den største og sterkeste engelskbygde hvalbåten, og trolig den første utstyrt med en 4 sylindret tre trinns stempel dampmaskin. En høyttrykks sylinder, en mellomtrykk og to lavttrykk sylindere. Det som i ettertid skulle betegnes som standard korvett maskin.

Året etter bygde rederiet en ny hvalbåt, SOUTHERN GEM, etter de samme tegninger i Tyskland, men med mislykket resultat fordi verftet valgte en tyngre stålkvalitet for skrogplatene hvilket medførte høyere tonnasje og tregere manøvreringsrespons.

Fanger for kokeriet SOUTHERN PRINCESS sesongen 1936/37.

1937 Sesongen 1936/37 ble produksjonen 125.515 fat hvalolje. Hvalbåtene går i sommeropplag i Durban.

I fangst for SOUTHERN PRINCESS sesongen 1937/38. Kokeriet gikk fra Liverpool 05/10 på vei til en ny sesong i isen 1937/38. Var innom Aruba for å fylle all ledig tank kapasitet med bunkers for sesongen. Går via Durban på vei til feltet for å plukke opp hvalbåtene.

1938 Etter endt sesong 1937/38 ble resultatet 113.440 fat.

1939 I 1939 utarbeidet Smith’s Dock et forslag til en ny korvett klasse for Admiralitetet i London, basert på sitt SOUTHERN PRIDE design, men med et forlenget skrog. Forslaget ble antatt og den ikke ukjente klassen fikk navnet Flower Class Corvettes. Totalt 294 Flower-class korvetter ble bygget over denne lesten.

1940 Rekvirert av Royal Navy i mars. Registrert som HMS SOUTHERN PRIDE (K-249).

1941 Innkjøpt av The South Georgia Co. Ltd., (Chr. Salvesen & Co., Leith,) Scotland i september mens den var under militær kommando. (Salvesen overtok de aller fleste av Southern Whaling & Sealings fartøyer, 2 kokerier og 15 hvalbåter). Navn uendret.

Forlater Liverpool 14/06 i konvoi OG.65 med kurs for Gibraltar. Ankom Gibraltar 28/08

1944 Grunnstøtte og forliste under militær kommando den 16/06-1944 utenfor Freetown, Sierra Leone.

1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), tre trinns ekspansjon (triple exp.), 4-sylindret, syl.dia.: 18,5”-31”-38,5”-38,5”, slag/stroke: 30”. (HT+MT+2 x LT), 2.300 IHP (160 NHK). Bygget av Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough

1936 Built as whale catcher SOUTHERN PRIDE by Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough on behalf of Southern Whaling & Sealing Co Ld. (N. C. Watt), Cape Town. Launched on 16/10-1936
In many ways a historical vessel: Until then, the largest and most powerful whale catcher ever built in England and probably the first one to be equipped with a triple expansion, 4-cyl. steam-engine (HP+MP+2 x LP later called a standard corvette machine)
The following year the company built a similar vessel in Germany, SOUTHERN GEM using the same construction drawings but with a mixed result mainly caused by the yard used heavier hull-plates what resulted in higher tonnage and less manoeuvrability.
Catching for floating factor SOUTHERN PRINCESS season 1936/37.
1937 In the 1936/37 season, production was 125.515 barrels of whale oil. The whale catcher went to Durban for summer layup.
Catching for the SOUTHERN PRINCESS season 1937/38. The factory left Liverpool 05/10 on its way to a new season of 1937/38. She went to Aruba to fill all available tank capacity with bunkers for the season. Proceed to Durban on the way to the whaling ground to pick up her seven catchers for the season.
1938 After the end of the 1937/38 season, the result was 113.440 barrels.
1939 In 1939, Smith's Dock prepared a proposal for a new corvette class for the Admiralty of London, based on its SOUTHERN PRIDE design but with an extended hull. The proposal was accepted, and the well-known class was named Flower Class Corvettes. A total of 294 Flower-class corvettes was built from this design.
1940 Requested by the Royal Navy in March. Renamed HMS SOUTHERN PRIDE (K 249)
1941 Purchased by The South Georgia Co. Ltd., (Chr. Salvesen & Co., Leith,) Scotland in September, but still under Royal Navy (RN) command. Name unchanged (Salvesen purchased almost the entire Southern Whaling & Sealing fleet).
1944 On 16/06-1944 wrecked and lost under military command off Freetown, Sierra Leone.

  • HMS SOUTHERN PRIDE (K 249)

    HMS SOUTHERN PRIDE (K 249)
Kilde: From 70North to 70South, Graeme Somner 1984 / Jane’s Fighting Ships 1947/48
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Ulf W. Gustavsen
   
https://www.sandefjordshistorie.no