DS/HVB SOUTHERN STAR

Tilbake til søk
SOUTHERN STAR
Nasjonalitet
Skottland
Off nr 156378
Kallesignal MGQM
Byggeår 1930/08
Byggenr 930
Bruttotonn/BT 340
Nettotonn/NT 121
Skrog LOA Loa:144,7’ - Lbp: 137,0’ - B:26,1’ - D:13,8’
Skrog LBP Loa:144,7’ - Lbp: 137,0’
Bredde 26,1’
Dypgående 13,8’
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 1 x dampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler), oljefyrt. Heteflate (HF): 2.050 kv/ft (sq.ft).
Kjelebygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Hjelpemaskineri Dampdrevne generatorer.
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Radiopeileapparat (direction finder).
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-sylindret, syl., dia. 16"-26"-44", slag 26"", 1500 IHK v/200 PSI damptrykk.
Maskin-/motorbygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Middlesbrough
Reg havn Leith

1930 Bygget som hvalbåt SOUTHERN STAR ved Smith’s Dock Co. Ltd. for Unilevers fangstselskap Southern Whaling & Sealing Co. Ltd. (N.C. Watts), Port Stanley, Falkland Islands. Sjøsatt 27/06-1930. Registrert på Falklandsøyene og overlevert i august.
Dette hvalbåtdesign ble i 1936 benyttet for fem hvalbåter levert rederiet fra Bremer Vulkan i Tyskland.
1937 Fanger for kokeriet SOUTHERN EMPRESS sesongen 1937/38.
1938 Fanger for kokeriet SOUTHERN EMPRESS sesongen 1938/39
1940 Rekvirert 22/03-1940 av Royal Navy for WW2 tjeneste, ombygget og klasset som ASW-Whaler HMS SOUTHERN STAR (FY 329). Hovedsakelig i bruk som eskorteskip i Atlanterhavskonvoiene.
1941 Innkjøpt i september av The South Georgia Co. Ltd. (Chr. Salvesen & Co.), Leith (sammen resten av Unilevers fangstflåte), mens under Royal Navy kommando.
1946 Tilbakelevert Salvesen i januar.
I likhet med de øvrige Southern Whaling & Sealing-skipene Salvesen kjøpte i 1941, beholdt hun sitt opprinnelige navn.
Verdt å merke seg er at Salvesen etter oppkjøpet ”adopterte” SOUTHERN betegnelsen på alle nyanskaffelser etter WW2
Gjenoppbygget til hvalbåt. I pelagisk antarktisk fangst for begge Salvesens kokerier frem til slutten på 1957/58-sesongen.
1958 I opplag på Stromness, Syd-Georgia.
1963 Senket med hensikt 21/01-1963 utenfor Leith Harbour, Syd-Georgia.

1930 Built as whale catcher SOUTHERN STAR by Smith’s Dock Co. Ltd. for Unilever’s Southern Whaling & Sealing Co. Ltd. (manager NC Watts), Port Stanley Falklands. Launched on 27/06-1930, registered at Stanley, Falklands Islands. Delivered to her owners in August.
This ship design was used by the Bremer Vulkan yard in Germany some six years later when they built five similar catchers for the Southern Whaling & Sealing company.
1937 Catching for factory SOUTHERN EMPRESS season 1937/38.
1938 Catching for factory SOUTHERN EMPRESS season 1938/39
1940 Requisitioned 22/03-1940 by the British Royal Navy (RN), converted for WWII duty as HMS SOUTHERN STAR (FY329), and classed as ASW-Whaler. Mainly used as escort vessel for the Atlantic convoys.
1941 Purchased by The South Georgia Co. Ltd. (Chr. Salvesen & Co.), Leith (together with Unilever’s entire whaling fleet), whilst under RN command.
1946 Decommissioned in January and handed back to the owners. Reconverted to whale catcher. Name unchanged. Catching in the Antarctic for Salvesen’s factory ships until the end of 1957/58 season.
Salvesen did not rename the previous Southern Whaling & Sealing vessels but adopted the SOUTHERN name for all post war vessels in the company.
1958 Laid up at Salvesen’s repair site, Stromness, South Georgia.
1963 On 21/01-1963, scutteled off Leith Harbour, South Georgia.

  • SOUTHERN STAR

    SOUTHERN STAR
  • SOUTHERN STAR

    SOUTHERN STAR
  • SOUTHERN STAR

    SOUTHERN STAR
  • SOUTHERN STAR

    SOUTHERN STAR
Kilde: Boken ”From 70N to 70S” Graeme Somner 1984, Uboat-net, Lloyd’s Reg. 1951/52
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ulf W. Gustavsen og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no