FLK SVEND FOYN

Tilbake til søk
SVEND FOYN
Nasjonalitet
Storbritannia
Off nr 162742
Klassifisering LR +100A1 Whaling service. Carrying Petroleum in Bulk
Kallesignal GTYS (som britisk re.DnV reg-1935)
Byggeår 1931/08
Byggenr 190
Bruttotonn/BT 14.596
Nettotonn/NT 8.032
Skrog LOA Lbp.: 538,1' - B: 74,3' - D: 33,4'
Skrog LBP Lbp.: 538,1'
Bredde 74,3'
Dypgående 33,4
Skipsbeskrivelse Dampskip Flytende Kokeri
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bearbeiding av hval
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 5 x dampkjeler, oljefyrte m/4 fyrganger hver. Heteflate (HF) totalt: 14.800 kv/ft
Kjelebygger Richardson, Westgarth & Co., Hartlepoole, England
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Richardson, Westgarth & Co., Hartlepoole, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Haverton Hill on Tees
Reg havn London

1931 Bygget som dampdrevet hvalkokeri SVEND FOYN ved Furness Shipbuilding Co., Ltd., Haverton Hill-on Tees for Hvalfanger A/S Sydhavet (Johan Rasmussen & Co som driftselskap.) Sandefjord. Skipet var registrert i London. Skipet gikk rett fra byggeverkstedet til opplag i Mefjorden ved Sandefjord.
1932 Solgt til Star Whaling Co.,Ltd., London og selskapet A/S Sydhavet ble likvidert. Hovedaksjonær i Star Whaling (St. Helier Shipowners Ltd.(Hans Borge, Tbg.), London) var A/S Tønsbergs Hvalfangeri (Hans Borge, Tønsberg). Ankommer Sandefjord og Framnæs mek. Værksted for ettersyn og dokking 20/07. Går rett i dokk frem til 25/07 og forlater Sandefjord med kurs for Tønsberg 30/07.
Skipet beholdt navnet og fanget 8 sesonger før krigen for Star Whaling.
Går til Sydishavet på høsten for å delta i fangsten for sesongen 1932/33 med sine innleide hvalbåter.
1933 Deltar også i sesongen 1933/34.
1934 I fangst i Sydishavet sesongen 1934/35 med 7 hvalbåter. Alle innleid. (I følge Lloyds reg. 1934/35 er St. Helier Shipowners Ld. (Hans Borge, Tbg. disponent), London skipets eiere.)
1935 Resultatet for sesongen 1934/35 ble 185.000 fat totalt.
Fanget i Sydishavet sesongen 1935/36 med hvalbåtene A-N 1, 2, 5, POLAR 5, BUSEN 4, 6, 9, 10 og BUSEN 11. Fangstbestyrer var Carl Bjerke. Fangsten begynte 01/12-1935.
1936 Totalresultatet av sesongen 1935/36 ble 130.454 fat. Sesongen ble avsluttet 15/03-1936.
Om høsten også til Sydishavet.
1937 Utbyttet for 1936/37 ble 94.700 fat hvalolje, 5.000 fat spermolje. Hun losset sin last i Rotterdam, Nederland. Ankomst Tønsberg 17/04. Hvalbåtene går i opplag på Syd Georgia.
SVEND FOYN settes inn i tankfart på sommeren. Blir sluttet for en rundtur San Pedro (US)/Yokohama, Japan/San Pedro/ Le Havre, Frankrike.
Avgang Tønsberg 11/10-1937 med kurs for Sydishavet.  Anløper Curacao for bunkering på vei til Syd Georgia hvor hun møter hvalbåtene som har ligget i opplag på Syd Georgia. Båtene som fulgte til feltet var HELIER 1, 2, BUSEN 6, 8, 9,10, 11, POLAR 5 og 6. POLAR CHIEF var med som transportbåt denne sesongen.
1938 For sesongen 1938/39 går SVEND FOYN igjen med kurs for Sydishavet med hvalbåtene HELIER 1 (1936), 2 (1936), BUSEN 7 (1926), 8 (1928), 9 (1929), 10 (1930), 11 (1931), POLAR 5 (1931)og 6 (1935). Alle BUSEN båtene hadde norsk flagg.
1940 Chr.Salvesen overtar som driftselskap fra august. Var aldri i fangst for Chr.Salvesen.
1941 Tilbakelevert til St. Helier Shipowners Ltd. (Hans Borge, Tbg.), London i mai. Etter overtagelsen gikk hun inn i oljefarten.
07/10 1941 blir SVEND FOYN angrepet av ubåt U-502 i posisjon 60gr.37'N, 21gr.44'W (syd av Island) under en reise fra New York til Liverpool. Hun gikk til havn i Reykjavik. Gikk videre til Liverpool. Ankom Liverpool 13/12 1941 og gikk til Birkenhead for reparasjon.
1943 SVEND FOYN forliste etter kollisjon med isfjell 21 mars 70 n.mil fra Cape Farwell syd på Grønland på reise fra New York til Liverpool. 195 mennesker forsvant og 152 ble plukket opp. Av dem som gikk tapt var 7 mann fra Vestfold og en fra Østfold.

1931 Built as steam driven floating factory SVEND FOYN by Furness Shipbuilding Co., Ltd., Haverton Hill-on Tees for Hvalfanger A/S Sydhavet (Johan Rasmussen & Co as managers.) Sandefjord. Delivered in August.
She was registered in London. The ship went directly from the shipyard to the lay up buoy in the fjord Mefjorden at Sandefjord.
1932 Sold to Star Whaling Co., Ltd., London and the company A/S Sydhavet was liquidated. The main shareholder in Star Whaling (St. Helier Shipowners Ltd. (Hans Borge, Tbg.), London) was A/S Tønsbergs Hvalfangeri (Hans Borge, Tønsberg). Arriving at Sandefjord and Framnæs mek. Værksted for inspection and docking 20/07. Goes straight to the dock until 25/07 and leaves Sandefjord with a course for Tønsberg 30/07.
The ship retained its name and captured 8 seasons before the war for Star Whaling..
Left for the Antartic Ocean in the autumn for the season of 1932/33 all her hired whale catchers.
1933 Participated also the season of 1933/34.
1934 Started catching in the Southern Seas with 7 catchers the season of 1934/35. All hired. (According Lloyds reg. 1934/35 St. Helier Shipowners Ld (Hans Borge, Tbg.mgr) is registered as owner.)
1935 Result for the season 1934/35 was 185.000 bbls totally.
Catching in the Southern Seas during season of 1935/36 with the catcher A-N 1, 2, 5, POLAR 5, BUSEN 4, 6, 9, 10 and BUSEN 11. Mr. Carl Bjerke was the whaling managers. The catch started on 01/12-1935.
1936 The result of the season 1935/36 was total 130.454 bbls. The season ended 15/03-1936.
Went to the Antarctic also the season of 1936/37.
1937 The outcome of 1936/37 season was 94.700 bbls whaleoil and 5.000 bbls of spermoil. Her cargo was discharged in Rotterdam, Holland. Arrived Tønsberg on 17/04. Her catchers is laid up in South Georgia.
SVEND FOYN trading in dirty oil during sommer time. Chartered for a round trip San Pedro (US)/Yokohama, Japan/San Pedro/ Le Havre, Frankrike.
Departed Tønsberg on 11/10-1937 heading for the Southern Seas. Arrival Curacao for bunkering on her way to South Georgia were she joined her catchers. All catchers had been laid up during off-season on South Georgia. Her catchers was this season the HELIER 1, 2, BUSEN 6, 8, 9,10, 11, POLAR 5 and 6. POLAR CHIEF was her transport vessel this season.
1940 Under management of Chr.Salvesen & Co.Leith from August. Did not act as a floating factory for Chr.Salvesen.
1941 Reverted to St Helier Shipowners Ltd, London in May. She was then used as a regular oil tanker.
On 07/10 attacked by U-502 in position 60.37 N. x 21.44 W. (South of Iceland) while on passage from New York to Liverpool, but made port at Reykjavik. Arrived at Liverpool for repair at Birkenhead 13/12.
1943 Sank after colliding with iceberg 70 miles South of Cape Farewell whilst on passage from New York to Liverpool, with 195 being lost and 152 men being picked-up. 7 men from Vestfold and one from Østfold was lost

  • SVEND FOYN

    SVEND FOYN
  • SVEND FOYN

    SVEND FOYN
  • SVEND FOYN

    SVEND FOYN
  • SVEND FOYN

    SVEND FOYN
  • SVEND FOYN

    SVEND FOYN
Kilde: DnV reg-1935, "70North to 70South" by Graham Somner, «Norsk Hvalfangst Tidende»
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no