DS/HVB SANTA

Tilbake til søk
SANTA
Nasjonalitet
Skottland
Off nr 164369
Kallesignal GZGD
Byggeår 1936/10
Byggenr 1015
Bruttotonn/BT 355
Nettotonn/NT 128
Skrog LOA Loa: 143.5’
Skrog LBP 134,8
Bredde 26,3’
Dybde (i riss) 14’
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet 14,5 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 1 x hoveddamp kjel (vannrørskjel/water tube boiler), oljefyrt, 3.400 kv. fot (sq.ft.) heteflate
Kjelebygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Peileapparat/direction finder
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 15"-26"-44,5", slag 27", 204 NHK/1.382 IHK
Maskin-/motorbygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1941 - 1943
Storbritannia
Sted Middlesbrough
Reg havn Leith

1936 Bygget som hvalbåt SANTA av Smith’s Dock Co. Ltd., South Bank, Middlesbrough England for The South Georgia Co (Chr. Salvesen & Co.), Leith Scotland. Sjøsatt 17/09 og overlevert Salvesen i oktober som en av fire søsterskip denne høsten, (SAHRA, SARKA og SATSA), alle med is forsterket baug.
Fanget for Fl/k SALVESTRIA 1936/37. SALVESTRIA hadde lov til å bruke 6 hvalbåter under sesongen.
1937 Benyttet som fangstbåt for Fl/k NEW SEVILLA (Sevilla Whaling Company Limited, Leith) sesongen 1937/38. Det fanges med 9 hvalbåter.
1938 Benyttet som fangstbåt for Fl/k NEW SEVILLA sesongen 1938/39.
1939 Hvalbåtene ble lagt opp i Leith Harbour og kokeriet gikk til Tønsberg via Syd-Georgia.
Benyttet som fangstbåt for Fl/k NEW SEVILLA sesongen 1939/40. Fangsten tok til 10/12.
1940 Fangsten ble avsluttet 10/03. Total resultat for ekspedisjonen med 7 hvalbåter og bøyebåt var 101.095 fat hvalolje og 1.740 tonn hvalmel.
1941 Rekvirert av Royal Navy og overtatt i oktober utstyrt som minesveiper klassifisert som MS Whaler HMS SANTA (FY 1986) med operasjonsområde i østlig Middelhavet.
1943 Sank etter minetreff den 23/11 vest av Maddalena, Sardinia.
(Ni av selskapets hvalbåter som ble rekvirert av RN under 2. verdenskrig gikk tapt i krigshandlinger).

1936 Built as whale catcher SANTA by Smith’s Dock Co. Ltd., South Bank, Middlesbrough England on behalf of The South Georgia Co (Chr. Salvesen & Co.), Leith Scotland. Handed over to Chr. Salvesen & Co., Leith in October as one of four sister ships this autumn, (SAHRA, SARKA and SATSA), all with ice reinforced bow.
Catching for Fl/F SALVESTRIA 1936/37.
1937 From the 1937/38 season to 1939/40 catching for Fl/F NEW SEVILLA
1937 Used as a catcher boat for Fl/F NEW SEVILLA (Sevilla Whaling Company Limited, Leith) season 1937/38. A total fleet of 9 catchers.
1938 Catching as catcher for Fl/F NEW SEVILLA season 1938/39.
1939 The fleet of whaling catchers laid up in Leith Harbour. The factory heading for Tønsberg via Syd-Georgia.
Used as catcher for Fl/F NEW SEVILLA season 1939/40. The whaling commenced on 10/12.
1940 Whaling ended on 10/03. Total result for the expedition with 7 catchers and buoy boat was 101.095 bbls whale oil and 1.740 ton whale meal.
1941 Requisitioned by Royal Navy in November and converted for minesweeping, MS Whaler Class HMS SANTA (FY 1896).
1943 Sank 23/11 after being mined west of Maddalena, Sardinia.
(Nine Salvesen whale catchers requisitioned by RN in WWII were lost in enemy war actions).

  • SANTA

    SANTA
  • SANTA

    SANTA
Kilde: From 70N to 70S, Graeme Somner 1984, Jane’s Fighting Ships 1947/48, Lokale arkiver
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ulf W. Gustavsen og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no