DS/HVB SIRRA

Tilbake til søk
SIRRA
Nasjonalitet
Storbritannia
Off nr 160670
Klassifisering Lloyds BS* Whaling purposes
Kallesignal GDVL
Byggeår 1929/09
Leveringsmåned September
Byggenr 902
Bruttotonn/BT 251
Nettotonn/NT 90
Skrog LOA L: 116’ (35,35 m)
Bredde 24,2’ (7,37 m)
Dybde (i riss) 12,8’ (3,90 m)
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet ca. 12,0 - 13,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 1 x hoveddampkjel (ildrørskjel/fir tube boiler) oljefyrt m/kunstig trekk.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 2 x damp stempelmaskiner m/generatorer.
El-kraft 110VdC
Navigasjonsutstyr Kompass, peileapparat (DF), ekkolodd
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 14"-23" 39", slag 24", 76 NHK/750 IHK
Maskin-/motorbygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

I 1928 og ’29 lot Salvesen bygge hele 13 hvalbåter av samme type ved Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough. Disse var STINA og SULLA (1928). I 1929: SEVRA, SHERA, STEFA, SVEGA, SHUSA, SLUGA, SUKHA,SUMBA, SHIKA(1), SILJA og SIRRA.
Som et apropos om disse datidens hurtigste og beste hvalbåter kan nevnes at Anders Jahre var så imponert at han ringte til verftet og bestilte syv hvalbåter, ”… the same as Salvesen”. (Ref. KOS I – VII).


1929 Bygget som hvalbåt SIRRA ved Smith’s Dock Co. South Bank.on-Tees, Middlesbrough på regning av The South Georgia Co (Chr. Salvesen & Co.), Leith Scotland. Sjøsatt 08/07 som den siste i en serie av i antall av 13. 251 tonns hvalbåter. Beholdt navnet fra vugge til grav.
Fanget i sin første sesong, 1929/30, for de to kokeriene SARAGOSSA og SALVESTRIA.
1930 I fangst for Fl/k SALVESTRIA fra 1930/31 sesongen til 1935/36, samt spermhvalfangst på Peru ved hjemtur fra Antarktis våren 1936.
1936 I fangst for A/S Sevillas Fl/k STROMBUS 1936/37 ses.
1937 Under de tre siste førkrigssesongene, 1937/38 – 1939/40, i fangst for Fl/k NEW SEVILLA
1940
Rekvirert i mars av Royal Navy. Satt i tjeneste som minesveiper HMS SIRRA (FY 1700)
1946 Returnert eierne fra Royal Navy i april.
Solgt i mai til P/F Sperm (Vid Air) (H. Thomasen), Færøyene. Navn uendret. Fanget fra landstasjonen Vid Air sammen med HEYKUR (ex GLOBE III). Fangsten startet 05/06 og avsluttes 26/10. Resultat totalt ble 78 hval. 3 av dem blåhval. Utkok ble 2.303 fat hvalolje. I fangst til og med sesongen 1954 for Vid Air.
1948 Fanget fra landstasjonen Vid Air sammen med HEYKUR (ex GLOBE III). Fangsten startet 05/05 og avsluttes 24/09. Resultat totalt ble 129 hval. Ingen av dem blåhval. Utkok ble 4.482 fat hvalolje og 1.195 fat spermolje.
1954 Overtatt av P/F Sjøvinnubankin, Færøyene.
1955 Solgt til Hvalveidufelagit, Færøyene. Navn uendret.
1960 I mai solgt for hugging til Eivind Mortensen, Færøyene.
1962 Hugging rapportert fullført i mai måned.

Fremdrift: 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), tre-trinns ekspansjon (triple exp.), 3-sylindret, syl. dia.: 14”-23”-39”, slag/stroke 24”, arbeidstrykk 200 PSI. 750 IHK. Bygget av Smith’s Dock Co. Middlesbrough

In 1928 and ’29 Smith’s Dock of Middlesbrough delivered no less than 13 identical whale catchers to Salvesen. 1928: STINA and SULLA. 1929: SEVRA, SHERA, STEFA, SVEGA, SHUSA, SLUGA, SUKHA, SUMBA, SHIKA (1), SILJA and SIRRA.
Tycoon Anders Jahre of Sandefjord was so impressed of this modern catcher-type that he called Smith’s Dock and ordered seven catchers, “… the same as Salvesen”. (Ref. KOS I-VII).


1929 Built as whale catcher SIRRA by Smith’s Dock Co. for Salvesen. Launched 8 July as the last unit in a series of thirteen 251 ton whalers.
Catching for the two factory ships SARAGOSSA and SALVESTRIA in her first whaling season 1929/30
1930 Catching for Fl/F SALVESTRIA from the 1930/31 season to 1935/36
1936 Catching for Fl/F STROMBUS, (A/S Sevilla, Tonsberg Norway), in the 1936/37-season. (Note: This company was purchased by Salvesen in 1936, but the factory ship’s port of registry and flag was unchanged).
1937 Catching for Fl/F NEW SEVILLA in her last three pre-WWII seasons 1937/38 – 1939/40
1940 Requisitioned by Royal Navy in March.
1946 Returned owners in April. In May, sold to P/F Vid Air, Faeroes Island. Name unchanged. Based at the shore station Vid Air 1946 – 1954
1954 Taken over by the Sjovinnubankin, Faeroes.
1955 Sold to P/F Hvalaveidufelagit, Faeroes. Name still unchanged.
1960 Sold for breaking up to Eivind Mortensen, Faeroes.
1962 In May, work reported completed

  • SIRRA

    SIRRA
  • SIRRA

    SIRRA
Kilde: «From 70N to 70S» Graeme Somner 1984, «A Whaling Enterprise, Salvesen in the Antarctic» Gerald Elliot, 1998, lokale arkiv, Norsk Hvalfangst-Tidende
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen og Ulf W. Gustavsen
   
https://www.sandefjordshistorie.no