DS/HVB SLUGA

Tilbake til søk
SLUGA
Nasjonalitet
Storbritannia
Off nr 160665
Klassifisering Lloyds BS* Whaling purposes
Kallesignal GDJX
Byggeår 1929
Byggenr 886
Bruttotonn/BT 251
Nettotonn/NT 90
Skrog LOA 35,35 m
Bredde 7,37 m
Dypgående 3,87 m
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet 12,5
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 1 x dampkjel, oljefyrt (Oil fired),
Kjelebygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Radiopeiling.
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 14"-23" 39", slag 24", 76 NHK/750 IHK
Maskin-/motorbygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Verft -
Sted Sted ikke registrert
Reg havn Leith

1929 Bygget som hvalbåt SLUGA av Smith’s Dock Co. Ltd., South Bank, Middlesbrough for Salvesen. Sjøsatt 20/06.
I tiden 1928 og 1929 lot Salvesen bygge hele 13 hvalbåter av samme type ved Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough. Disse var STINA og SULLA (1928). I 1929: SEVRA, SHERA, STEFA, SVEGA, SHUSA, SLUGA, SUKHA,SUMBA, SHIKA(1), SILJA og SIRRA.
Som et apropos om disse datidens hurtigste og beste hvalbåter kan nevnes at Anders Jahre var så imponert at han ringte til verftet og bestilte syv hvalbåter, ”…the same as Salvesen”. (ref KOS I – VII)

Fanget for Fl/k SOURABAYA fra 1929/30 sesong til og med 1933/34 sesongen.
1934 I fangst for Fl/k NEW SEVILLA i sesongene 1934/35 til og med 1936/37
1937 Fra 1937/38 til og med 1939/40 sesongen i fangst for Fl/k SOURABAYA
1940
Rekvirert av Royal Navy i mars og registreres som HMS SLUGA (FY-1773).
1946 I april returnert eiere og utrustet for fangst på Labrador. Ombygget til kullfyring i forbindelse med Newfoundland fangsten. Fanget for Salvesen eide Polar Whaling Co’s landstasjon Hawke Harbour 1946 og første del av 1947-sesongen.
1947 Grunnstøtte i juli ved Battle Harbour, Labrador og erklært tapt. Vraket ble senere slept til Hawke Harbour, nedrigget og satt på grunn. Restene er ennå synlige.

1929 Built as whale catcher SLUGA by Smith’s Dock Co. Ltd., South Bank, Middlesbrough for Salvesen. Launched 20/06.
In 1928 and 1929 Smith’s Dock of Middlesbrough delivered no less than 13 identical whale catchers to Salvesen. 1928: STINA and SULLA. 1929: SEVRA, SHERA, STEFA, SVEGA, SHUSA, SLUGA, SUKHA, SUMBA, SHIKA (I), SILJA and SIRRA.
Tycoon Anders Jahre of Sandefjord was so impressed of this modern catcher-type that he rang Smith’s Dock and ordered seven catchers, “…the same as Salvesen”. (ref. KOS I-VII).

Catching for Fl/F SOURABAYA from the 1929/30 season to 1933/34.
1934 Catching for Fl/F NEW SEVILLA season of 1933/34 to end of 1936/37.
1937 Catching for Fl/F SOURABAYA 1937/38 to her last Antarctic season of 1939/40
1940 In March, requisitioned by Royal Navy. Name unchanged with pennant FY-1773.
1946 Returned to owners in April. Refitted and converted to coal burning for whaling off Newfoundland and Labrador and sent to shore-station Hawke Harbour, Labrador.
1947 After a successful 1946 season, she grounded in Battle Harbour, Labrador in July 1947 and was severely damaged. Later towed to Hawke Harbour, beached and abandoned.
The rusty wreck is still visible

  • SLUGA

    SLUGA
  • SLUGA

    SLUGA
Kilde: «From 70N to 70S», Graeme Somner 1984, «A Whaling Enterprise, Salvesen in the Antarctic» Gerald Elliot 1998, Local archives, «Twentieth Century Shore-station whaling in Newfoundland and Labrador» Dickinson and Sanger 2006
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ulf W. Gustavsen og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no