DS/HVB HERKULES
Tilbake til søk
Klassifisering
DnV 1A1
Kallesignal
MFJC
Byggeår
1908/09
Byggenr
276
Bruttotonn/BT
158
Nettotonn/NT
56
Skrog LOA
30,8 M
Bredde
5,82M
Dypgående
3,69 M
Skipsbeskrivelse
Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk
Hvalbåt
Hastighet
Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet
Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering
.
Kjeletype
1 x hoved dampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler,
Kjelebygger
Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri
Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer
Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 12"-20"-32", slag 24", 70 NHK
Maskin-/motorbygger
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1908 Bygget som hvalbåt HERKULES ved Akers mek. Verksted, Kristiania (Oslo for Sandefjord Hvalfanger-selskap , Sandefjord. HERKULES og SAMSON var de eneste hvalbåtene som ble bygget ved Aker som fikk sine maskiner fra England.
Satt i fangst med kokeriet FRITHJOF NANSEN II på Syd-Shetland.
1910 SUDERØ blir igjen innleid av A/S Sandefjords Hvalfangerselskap for fangst ved Syd Georgia.
1913 I fangst for kokeriet FRITHJOF NANSEN II for sesongen 1913/14.
1914 Johan Rasmussen og Alex. Lange overtar som disponenter etter Peder Bogens død.
1915 Skytteren, Gustav Hamalane omkommer 29/10 etter skade han får etter at bakstykket på kanonen treffer ham i brystet i det skuddet avfyres.
1916 Fanger for landstasjon sesongen 1916/1917.
1917 Fangstresultatet ble 41.700 fat for sesongen 1916/17.
Sesongen 1917/18 ble avbrutt 05/10. Resultat av den fangst som allerede var gjort var da ca 5.000 fat. Det ble ingen fangst resten av sesongen da transportskipet CAPELLA I var torpedert. Landstasjonen på Strømnes er bortleid til The Southern Whaling & Sealing Co. Ltd, North Shields for sesongen 1917/18, sammen med hvalbåtene NORRØNA I og II.
HERKULES lagt i opplag i Montevideo for sesongen, sammen med hvalbåt SAMSON (1908. Begge gjennomgår en periodisk besiktigelse under oppholdet. Begge var lagt ut for salg.
1918 Sesongen 1918/19 blir hvalstasjonen utleid til selskapet The Southern Whaling and Sealing Co., Ltd., for £14.000, sammen med hvalbåtene NORRØNA I og II.
1919 Solgt til A/S Tønsberg Hvalfangeri (Oscar Hytten, Tønsberg for NOK 200.000. Hvalstasjonen og hvalbåtene ble tilbakelevert dette året.
1920 I fangst ved Syd Orknøyene sesongen 1920/21.
1921 Den nye landstasjonen på Syd Orknøyene kom ikke i gang før rundt februar/mars da transportskipet TEIE, som ankom 13/01, var forsinket grunnet reparasjon etter en kollisjon foregående år. Total fangsten innbragte derfor kun 1.250 fat olje sesongen 1920/21.
1922 Fanget for Tønsberg Hvalfangeri utenfor Syd-Orknøyene.
1923 Fanget for Tønsberg Hvalfangeri utenfor Syd-Orknøyene.
Samme år solgt til Union Whaling & Fishing Co., Durban, Syd-Afrika. Omdøpt SIR LIEGE registrert i Durban under britisk flagg.
1928 Fanger for Union Whaling på Natalkysten.
1936 Fremdeles i drift for Union Whaling på Natalkysten. Union Whaling fanger fra to landstasjoner med 18 fangstbåter sesongen 1936/37. Fangsten begynte 09/04.
1937 Sesongen ble avsluttet 28/02.
1908 Built as whale catcher HERKULES by Akers mek. Verksted, Kristiania (Oslo for Sandefjord Hvalfanger-selskap , Sandefjord. HERKULES and SAMSON was the only one of the Akers mek. Verksteds production of catchers having steam engines made in England.
Operated as catcher for the factory FRITHJOF NANSEN II at South Shetland Island.
1913 Catching for factory FRITHJOF NANSEN II the season of 1913/14.
1914 Johan Rasmussen and Alex. Lange take over as managers for the company after the death of Peder Bogen in August.
1915 The gunner, Gustav Hamerlane died 29/10, after injury he gets after the heel of the gun hit him in the chest as the shot went off.
1916 Catching for the shore station the season of 1916/1917.
1917 The result of the 1916/17 season was 41.700 bbls of whale oil.
The season 1917/18 was halted on 05/10 as the transport vessel of the company, CAPELLA I, was torpedoed. The production until then was abt. 5.000 bbls. The rest of the season was cancelled.
HERKULES was laid up in Montevideo, Uruguay the rest of the season, together with the catcher SAMSON (1908. Both went through a periodic survey during the stay, and both was put up for sale.
1918 Season of 1918/19 the whaling station was hired out to The Southern Whaling and Sealing Co., Ltd., for £14.000.
1919 Sold to A/S Tønsberg Hvalfangeri (Oscar Hytten, Tønsberg.
1920 Catching around South Orkneys the season 1920/21.
1921 The new whaling station at South Orkneys was not completed before February/March as the supply vessel TEIE (1919, who arrived 13/01, was late caused by a repair after a collision last year. Total catch therefor ended on 1.250 bbls of oil the season of 1920/21.
1922 Catching for Tønsberg Hvalfangeri off South Orkneys.
1923 Catching for Tønsberg Hvalfangeri off South Orkneys.
Same year sold to the Union Whaling & Fishing Co., Durban of South Africa. Renamed SIR LIEGE. Registered with Durban as homeport, flying Brittish flag.
1928 Catching for the Union Whaling at the coast of Natal.
1936 Still operating as catcher for Union Whaling at the coast of Natal. Union Whaling catching from two whaling stations with a number of 18 catchers in the season of 1936/37. Catching commenced 09/04.
1937 The season was ended 28/02.
Kilde: «Norsk Hvalfangst Tidende», Kierulfs aksjeoversikt, «Den Moderne Hvalfangsts historie»
Utarbeidet av: Jan Pedersen