OLJ RANVIK

Tilbake til søk
RANVIK
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Oljetankskip
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering Lloyd’s Register 100A1 Carrying petroleum in bulk. Fitted for fuel 8,20. Flash Point abv.150oF
Kallesignal LDLI
Byggeår 1909/03
Leveringsmåned Mars
Byggenr 823
Bruttotonn/BT 4.762
Nettotonn/NT 3.111
Dødvekt/TDW 5.069
Skrog LOA 118,04 m
Bredde 15,78 m
Dypgående 8,47 m
Skipsbeskrivelse Dampskip Oljetanker
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for frakt av oljeprodukter
Hastighet 10,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 3 x dampkjeler, oljefyrt m/3 fyrganger, heteflate (HF): 7.380 kv/ft. Arbeidstrykk 192 PSI.
Kjelebygger Wallsend Slipway Co Ld, Newcastle
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Dybdemåler, radiopeiler, kompass
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Trådløs telefoni/telegrafi
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 27"-45"-74", slag 48", 447 NHK
Maskin-/motorbygger Wallsend Slipway Co Ld, Newcastle
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Newcastle, Wallsend
Reg havn Sandefjord

1909 Bygget som DANUBIAN ved Swan, Hunter & Wigham Richardson Ld, Newcastle for Petroleum S.S. Co. Ltd (Lane & McAndrews Ltd). Sjøsatt 21/01-1909 som bygg nr. 823. Overlevert i mars.
1919 British Tanker Co. Ltd tar over som disponent. Skipet omdøpt BRITISH KNIGHT.
1921
Selskapet solgt til British Tanker Co., Ltd., London.
1929 Solgt til Skibs-A/S Ranvik (Lars Thorsen, disponent), Sandefjord. Omdøpt RANVIK,
1933 Selskap og skip solgt til Anders Jahre under navnet Skips-A/S Ranvik, Sandefjord med A. Jahre som disponent. Fartøyet beholder navnet RANVIK,
1938 Solgt til Leonardo Arrivabene Soc. Anon. (L. Salom), Venice, Italia, omdøpt C. ARRIVABENE.
1940 Total havarer 04/01-1940, 2 nautiske mil syd av Fedalah, Marokko, på reise fra Augusta til Las Piedras i Sør-Amerika i ballast. Vraket solgt som skrap.

1909 Built as steam tanker DANUBIAN by Swan, Hunter & Wigham Richardson Ld, Newcastle for Petroleum S.S. Co. Ltd (Lane & McAndrew Ltd). Launched 21/01-1909 as hull no.823. Delivered in the month of March same year.
1919 British Tanker Co. Ltd. take over as manager. The vessel renamed BRITISH KNIGHT.
1921
The company sold to British Tanker Co., Ltd., London.
1929 Sold to Skibs-A/S Ranvik (Lars Thorsen, manager), Sandefjord. Renamed RANVIK,
1933 The company and ship sold to Anders Jahre under the same name and A. Jahre as manager. Name of ship unchanged.
1938 Sold to Leonardo Arrivabene Soc. Anon. (L. Salom), Venice, Italia, renamed C. ARRIVABENE.
1940 Run ashore on 04/01-1940, 2 nautical miles south of Fedalah, Marocco, on route from Augusta, Italy to Las Piedras in South America in ballast. The wreck sold as scrap.

  • DT RANVIK

    DT RANVIK
  • DT RANVIK

    DT RANVIK
Kilde: Lloyds reg-1934-35, Starke Register, Miramar shipindex 3/09, boken «På alle hav-Skipene i Anders Jahres rederi»
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Per Sundfær, Steinar Norheim og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no