DS/HVB SEDNA

Tilbake til søk
SEDNA
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Off nr 129409
Kallesignal LDLQ
Byggeår 1912/05
Bruttotonn/BT 192
Nettotonn/NT 70
Skrog LOA L: 106,5’ – B:21,5’ – D:12,9’
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Hvalbåt
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Hvalfangstselskapet Pontos A/S (Jahre, Bruun & von der Lippe), Tønsberg.
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft 1 x dampkjel (ildrørkjel/fire tube boiler), dim.: 11,5’x10,5’, m/2 fyrganger, kullfyrt (coal fired). Heteflate (HF): 1.260 kv/ft. Bygget ved Bergens mek. Verksted, Bergen.
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Maskin-/motortype 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), triple expansion 3-sylindret, syl.diam.: 12”-20”-33”, slag/stroke: 24”, 438 IHK (75 NHK). Bygget av Bergens mek. Verksted, Bergen.
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Verft -
Sted Sted ikke registrert
Reg havn Tønsberg

1913 Bygget som hvalbåt HEARD av Porsgrunds Mek. Verksted, Porsgrunn for A/S Østkysten Hvalfangerselskab, (Johan Bryde), Sandefjord. Overført samme år til Brydes Mozambique Whaling Co., da Østkysten ble oppløst. Navn uendret. Fanget fra landstasjonen Linga-Linga sommer-sesongene 1913 til 1915. 1915 Mozambique Whaling Co. innstilte pga. dårlig fangst på Afrika feltet. 1916 Uviss historikk for skipet i 1916. 1917 Solgt til Frankrike. Omdøpt SALAMANDRE og benyttet som vaktskip i forbindelse med Første verdenskrig. 1919 Innkjøpt 11. september av Chr. Salvesen & Co., Leith . Omdøpt SUIZA, men ikke satt i fangst på flere år. Uvisst opplagssted. 1924 Tatt i bruk i desember på selskapets stasjon i Saldanha Bay ved Cape Town. 1925 Overført til OLNA STATION, Shetlandsøyene. 1929 Solgt på våren til Hvalfangstselskapet A/S Pontos (Jahre, Bruun og von der Lippe), Tønsberg. (Selskapet ble først formelt dannet i juli). Navn uendret. Fanget i Antarktis med Fl/k PONTOS i sesongene 1929/30 og ‘30/31. Lå i opplagsbøyene sammen med kokeriet 1931/32-ses. 1934 (Muligens ’33), overført et konsortium bestående av selskapene Kosmos, Antarctic og Pelagos., (”Jahre-gruppen”). Uviss bruk. 1936 Hugget.
1913 Built as whale catcher HEARD by Porsgrund Mek. Verksted, Porsgrund Norgeway for A/S Oestkysten Hvalfangerselskab (Johan Bryde), Sandefjord Norgeway. Same year transferred to Bryde’s Mozambique Whaling Co. when Oestkysten liquidated. Name unchanged. Catching for Linga-Linga shore-station, Mozambique from 1913 to 1915, when the company liquidated. No records for following seasons. 1917 Sold to the French Government for service as WWI patrol ship, renamed SALAMANDRE. 1919 Purchased by Chr. Salvesen & Co., Leith, renamed SUIZA but not put in service for several years. 1924 In December sent to Salvesen’s shore station in Saldanha Bay South Africa. 1925 Transferred to OLNA STATION, Shetland. 1929 During the spring, sold to the whaling co. A/S Pontos (Jahre, Bruun & von der Lippe), Tønsberg. Name unchanged. Antarctic whaling in the seasons of 1929/30 and 1930/31 for Fl/F PONTOS. 1931 Laid up together with the factory ship in the ‘31/32 season. 1933 (or ’34) Transferred to a consortium established by the whaling companies Kosmos of Sandefjord, Antarctic and Pelagos of Tonsberg. (The “Jahre Group”). No further records. 1936 Broken up.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: Kilde: From 70N to 70S, Graeme Somner 1984 / Den moderne hvalfangsts historie, Tønnessen 1967 Sist oppdatert: 15/01-2009 (UWG/RI/OL)
   
https://www.sandefjordshistorie.no