DS/HVB A-N 5

Tilbake til søk
A-N 5
Nasjonalitet
Storbritannia
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV +1A1 Hvalfanger
Kallesignal GFYP
Byggeår 1929/09
Leveringsmåned September
Byggenr 448
Bruttotonn/BT 247
Nettotonn/NT 85
Skrog LOA 116,8’ (35,60 m)
Skrog LBP 115,7' (35,26 m)
Bredde 23,9' (7,28 m)
Dypgående 13,2’ (4,14 m)
Dybde (i riss) 14,0' (4,26 m)
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet ca. 12,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 1 x hoveddampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler), oljefyrt
Kjelebygger A/S Akers mek. Verksted, Oslo, Norge
Hjelpemaskineri 2 x damp stempelmaskiner m/generatorer.
El-kraft 110VdC
Navigasjonsutstyr Kompass, peileapparat (DF), ekkolodd
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 14"-22"-37,5", slag 24", 116 NHK
Maskin-/motorbygger A/S Akers mek. Verksted, Oslo, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Kristiania / Oslo
Reg havn London

1929 Bygget som hvalbåt A-N-5 ved Akers mek. Verksted, Oslo for Falkland Shipowners Ltd. (Hans Borge), London. UK/Tønsberg. Levert i september.
1935 I fangst for Star Whalings SVEND FOYN sesongen 1935/36. Fangsten startet 01/12.
1936 På fangst på Australia-kysten i sommer sesongen 1936 med kokeriet ANGLO NORSE. Fangsten begynte 24/06 og ble avsluttet 04/09-1936.
1938 Sesongen 1938/39 var A-N 5 med som 8 hvalbåt på PELAGOS-ekspedisjonen. Eneste under engelsk flag.
1940 Rekvirert av britiske marinen i november som HMS A-N 5.
1941 Solgt til Ceylon Naval Volunteer Force (CNVF) under britisk kommando i januar. Bemannet med frivillige fra CNVF på Ceylon. Ble satt i tjeneste som minesveiper og patruljebåt HMS OKAPI i indisk farvann.
1945 Tilbakeført til sine eiere i september.
1948 Allerede 03/07-1948 er ANGLO NORSE tilbake i Humboltstrømmen med A-N 5 og seks andre hvalbåter Deltar denne sesongen i fangst for ANGLO NORSE på kysten av Peru
1949 30/01-1949 avbrytes fangsten etter atter en rekord fangst med ANGLO NORSE. Skytter var Theodor Marthinsen med 436 hval. Den beste på ekspedisjonen denne sesongen.
1952 Solgt til P/R Johan Landsnes, Skudeneshavn på Karmøy i desember. Ombygget til fiskebåt/snurper ved Skudenes Notbarkeri & Slip, Skudeneshavn. Dampmaskineiet ble erstattet med en 4-sylindret/4-takter av merket Vølund på 420 BHK. Motoren ble satt inn ved Limfjordens Motorværksted, Ålborg i Danmark.
1953 Ferdigstilt som snurper i august. Omdøpt VØLUND med fiskerimerke R-10-SH.
Dimensjoner er nå: L: 123’ – B: 23,9’ – D: 14’. 261 brt. Lasterom for 3.500 hl.
1962 Forlenget ved A/S Haugesund Slip, Haugesund. Dimensjoner: L: 140,2’ – B: 24,2’ – D: 11,6’, tonnasje økt til 295 brt.
1965 Nytt fiskerimerke fra 01/01 R-120-K grunnet kommunesammenslåing.
Omrigget til ringnotsnurper en gang i siste halvdel av 60-tallet.
1971 Ny motor. En 6-sylindret, 4-takt Vølund på 870 BHK blir montert.
1980 Kondemnert og avrigget i mars. Styrhuset ble senere montert på fritidsbåten NYBAS (ex KOPERVIK).
Skroget senket i Nedstrandsfjorden.

Fremdrift: 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), tre-trinns ekspansjon (triple exp.), 3-sylindret, syl. dia.: 14"-22"-37½", slag/stroke: 24", 69 NHK. Bygget av Akers mek. Verksted, Oslo

1929 Built as whaling catcher A-N-5 at Akers mek. Verksted, Oslo for Falkland Shipowners Ltd. (Hans Borge, Tønsberg), London, UK. Delivered in September.
1935 As catcher for Star Whaling factory ship SVEND FOYN season 1935/36. The catch commenced 01/12.
1936 Whaling at the Australian coast in the summer season 1936 with the factory ANGLO NORSE. The catch began on 24/06 and ended 04/09-1936.
1938 In the 1938/39 season, A-N 5 was the 8th whale catcher on the PELAGOS expedition. The only one under the English flag.
1940 Requested by the British Royal Navy (RN) in November.
1941 Put into service as patrol boat HMS OKAPI in Indian waters.
1945 Reversed to its owners in September.
1948 A-N 5 i sommerfangst. I fangst med ANGLO NORSE fra 03/07 i Humboltstrømmen med seks andre hvalbåter, KOS IV, VI, VIII, XI, XIII og XVIII. Skytter var Theodor Marthinsen, Slagen.
1949 A-N 5 i sommerfangst med ANGLO NORSE. Fangst start 11/06 og frem til 10/10.
1950 I sommerfangst med ANGLO NORSE på Feltene ved Madagaskar.
1951 Fanger som bøyebåt for ANGLO NORSE sesongen 1951/52. Skytter var Hans Marthinsen, UK
1952 Sold to P/R Johan Landsnes, Skudeneshavn at Karmøy in December. Converted to a fishing boat/purse seiner at Skudenes Notbarkeri & Slip, Skudeneshavn. The steam engine was replaced with a 4-cylinder/4-stroke of the Vølund brand of 420 BHK. The engine was installed at the Limfjord Motor Workshop, Aalborg in Denmark.
1953 Completed as a seiner in August. Renamed VØLUND with fishing mark R-10-SH.
Dimensions are now: L: 123 '- B: 23.9' - D: 14'. 261 brt. Loading space for 3.500 hl.
1962 Extended by A/S Haugesund Slip, Haugesund. Dimensions: L: 140,2 '- B: 24,2' - D: 11,6 ', tonnage increased to 295 brt.
1965 New fishing mark from 01/01 R-120-K due to municipal merger.
Rigged as a purse seiner once in the latter half of the 60s.
1971 New engine. A 6-cylinder, 4-stroke Vølund of 870 BHK is installed.
1980 Condemned and stripped in March. The wheel house was later mounted on the leisure boat NYBAS (ex. coaster KOPERVIK).
The hull scuttled into the Nedstrandsfjorden.

  • A-N 5

    A-N 5
  • A-N 5

    A-N 5
  • A-N 5

    A-N 5
Kilde: «Havneguiden», Haugesund, «Norsk Hvalfangst—Tidende», Sandefjords Blad, boken «Hvalfangsten – Eventyret tar slutt» v/D. Bakka
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no