FLK ANTARCTIC (I)
Tilbake til søk
1906 Bygget som kjøleskipet OPAWA ved William Denny and Brothers, Leven Yard, Dumbarton, Scotland, UK for regning av New Zealand Shipping Company Ltd., Plymouth, UK. Sjøsatt 05/11-1906. Levert 18/12-1906 for en pris på £120.717
1917 Rekvirert av The Admirality, London i tiden 04/1917 til 04/1919.
1919 Returnert til eierne i april.
1927 Lagt opp ved Falmouth, Cornwall i september.
1928 Solgt til Hvalfangerselskapet Antarctic A/S (Bruun & von der Lippe), Tønsberg i februar/mars for £20.000. Ombygget til flytende hvalkokeri ved Akers mek. Verksted, Oslo. Omdøpt ANTARCTIC.
Ny tonnasje etter ombygging: 9.593 brt, 5.532 nrt.
ANTARCTIC går til Sydishavet på høsten. Fangstbestyrer var Carl F. Herlofson. Senere medlem av direksjonen i det man betraktet som Jahre, Bruun & von der Lippe gruppen (Jahre-gruppen).
1930 Ankom Husø, Tønsberg 05/05.
1932 Kokeriet ligger i opplag. Kvoten utnyttes på fellesdriften i Jahre-gruppen sesongen 1932/33. Fangsten foregår med kokeriet KOSMOS II som benytter kvoten fra ekspedisjonene PELAGOS og ANTARCTIC denne sesongen.
1933 Resultatet av sesongens fangst med KOSMOS II ble det beste av alle ekspedisjonene på feltet. Utkoket ble 222.244 fat.
Ligger i opplag sesongen 1933/34.
1934 Solgt til sammen med 4 hvalbåter, WILLIAM WILSON, GALICIA, LESLIE og SITKA for NOK 1.114.000 til Nippon Hogei Kabushiki Kaisha (T. Shibuya), Tokyo, Japan. Norsk representant var H. G. Melsom, Tønsberg. Omdøpt ANTARCTIC MARU
Deltar i Nippon Hogei KK sin flåte med kokeriet TONAN MARU og 5 hvalbåter og TONAN MARU 2 og 8 hvalbåter for sesongen 1934/35. H. G. Melsom var deres agent i Norge. H. G. Melsom hadde tidligere vært hvalskytter for japanske landstasjoner i begynnelsen på 1900-tallet. Senere en del av selskapet Melsom & Melsom.
Hvalbåtene til TONAN MARU het SHOWA MARU og båtene til TONAN MARU 2 het TAKUNA MARU.
1935 Etter rapporten i Norsk Hvalfangst Tidende viser man at de to fangstflåtene hadde kun et total resultat etter sesongen 1934/35 på 12.955 fat. Den spede begynnelsen i japansk hvalfangst. Om dette resultat omfatter begge ekspedisjoner vites ikke. Samme selskap drev også fangst fra landstasjoner i Japan, Korea og Formosa (Taiwan) og andre steder med til sammen 19 fangstbåter.
Solgt til Kyodo Gyogyo Kabushiki Kaisha, Tokyo. Omdøpt TONAN MARU.
Gikk til Sydishavet med 5 hvalbåter for sesongen 1935/36.
1936 Resultatet etter sesongen 1935/36 viser 44.145 fat. Det viser seg at japanerne begynner å lære å behandle den nye redskapen.
Da de engelske skipsbyggere omtrent hadde enerett på bygging av kokerier fikk man forbud mot å selge eller utlevere tegninger til andre. I England brukte man opptil to år på å bygge et kokeri. Noen «smuglet»/solgte allikevel tegninger til japanske byggere. I Japan ble et slikt kokeri bygget i løpet av noen måneder. Slik ble Japan en stor hvalnasjon i pelagisk sammenheng. Akkurat som Norge.
1937 Resultatet for sesongen 1936/37 ble 65.183 fat hvalolje og 36 fat spermolje. Dette var oppgitt fangst fra TONAN MARU, TONAN MARU No. 2 og landstasjoner.
Solgt til Nippon Suisan Kaisha Ltd (Kyodo Gyogyo Kabushiki Kaisha), Tokyo, Japan. Disponent var K. Tamura og norsk agent var H. G. Melsom, Nøtterøy. Forlater Japan 20/09 med hvalbåtene SHOWA MARU No. 3 (ex LESLIE), SHOWA MARU No. 6 (ex WILLIAM WILSON), SHOWA MARU No. 7, SHOWA MARU No. 8 og SHOWA MARU No. 10,
1943 Opererte som troppetransportskip, senket 28/11-1943 av den amerikanske ubåten USS ALBACORE 25 n.mil av Nah Trang, Vietnam i posisjon N12.50/Ø109.53.
Fremdrift: 2 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), triple exp., 3-sylindret, syl. dia.: 24,5"-42,5"-69", slag/stroke: 45", 5.652 IHK v/85 o.min (943 NHK), koblet til hver sin propell. Bygget av William Denny & Brothers, Dumbarton
1906 Built as refrigerated cargo ship OPAWA by William Denny & Brothers Dumbarton for New Zealand Shipping Company Ltd., Plymouth, UK. Launched 5/11-1906, delivered 18/12-1906 for a price of £120.717
1917 Requisitioned by the Admirality between 04/1917 and 04/1919
1928 Sold to Hvalfangerselskapet Antarctic A/S (Bruun & von der Lippe), Tønsberg in February/March for £20.000. Converted to floating whaling factory by Akers mek. Verksted, Oslo. Renamed ANTARCTIC.
New tonnage after conversion: 9.593 brt, 5.532 nrt
ANTARCTIC left for the Antarctic Ocean in the autumn. Whaling manager was Carl F. Herlofson. Later member of the Board of the Jahre, Bruun & von der Lippe group.
1934 Sold together with 4 catcher boats, WILLIAM WILSON, GALICIA, LESLIE and SITKA for NOK 1,114,000 to Nippon Hogei Kabushiki Kaisha (T. Shibuya), Tokyo, Japan. The Norwegian representative was H. G. Melsom, Tønsberg. Renamed ANTARCTIC MARU
Participating in Nippon Hogei KK's fleet with the factory TONAN MARU and 5 catcher boats and TONAN MARU 2 and 8 catcherboats for the 1934/35 season. H. G. Melsom was their agent in Norway. H. G. Melsom had previously been a whaler for Japanese land stations at the beginning of the 20th century. Later part of the company Melsom & Melsom.
The whaleboats of TONAN MARU were called SHOWA MARU and the boats of TONAN MARU 2 were called TAKUNA MARU.
1935 According to the report in the “Norwegian Whaling Gazette”, it is shown that the two whaling fleets only had a total result after the 1934/35 season of 12,955 barrels. The humble beginnings of Japanese whaling. Whether this result covers both expeditions is not known. The same company also did hunt whale from shore stations in Japan, Korea and Formosa (Taiwan) and elsewhere with a total of 19 catcher boats.
Sold to Kyodo Gyogyo Kabushiki Kaisha, Tokyo. Renamed TONAN MARU.
Left for Arctic Ocean with 5 catcher boats for the 1935/36 season.
1936 The result after the 1935/36 season shows 44,145 barrels. It turns out that the Japanese are beginning to learn how to treat the new tool.
When the English shipbuilders had almost exclusive rights to the construction of a floating factory, they were prohibited from selling or handing over drawings to others. In England, it took up to two years to build a factory ship. Someone might have been "smuggled"/sold drawings to Japanese builders. In Japan, such a factory was built within a few months. This is how Japan became a great whaling nation in the pelagic context. Just like Norway.
1937 The result of 1936/37 was 65.183 bbl. of whale oil and 36 bbl. of sperm oil. This was a figure given for the total of TONAN MARU, TONAN MARU No. 2 oand their shore stations.
Sold to Nippon Suisan Kaisha Ltd (Kyodo Gyogyo Kabushiki Kaisha), Tokyo, Japan. Manager was Mr. K. Tamura and Norwegian agent was Mr. H. G. Melsom (of Melsom & Melsom), Nøtterøy. Departed Japan on 20/09 with the catcher SHOWA MARU No. 3, SHOWA MARU No. 6, SHOWA MARU No. 7, SHOWA MARU No. 8 and SHOWA MARU No. 10,
1943 Operated as troop transport ship. Torpedoed by the American submarine USS ALBACORE 25 nautical miles off Nah Trang, Vietnam in position N12.50/E109.53 on 28/11-1943.