VIGRID
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal LCTG - LDCC
Byggeår 1923
Leveringsmåned Februar
Byggenr 60
Bruttotonn/BT 4.765
Nettotonn/NT 2.834
Dødvekt/TDW 7.618 T.
Skrog LOA 125,94 m
Skrog LBP 122,1 m
Bredde 16,5 m
Dypgående 8,56 m
Dybde (i riss) 7,62 m
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet 11
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Cia. Ballenera Espanola SA, Algeciras, Sp (Bruun & von der Lippe), Tønsberg
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Hamburg
Reg havn Tønsberg


1922 Bygget som TITANIA ved Deutsche Werft A.G.,

Finkenwärder, Hamburg, Tyskland for Wilhelmsens D/S A/S

(Wilh. Wilhelmsen), Oslo. Registrert i Tønsberg. Sjøsatt 14/11.

1923 Levert 11/02. Byggesum NOK 3.571.012,02.

1937 Solgt 27/01 til Bruun & von der Lippe's Rederi (Bruun &

von der Lippe), Tønsberg. Omdøpt til VIGRID.

1939 Solgt i september for GBP 60.000 til Skibs-A/S Gdynia (Olav Ringdal), Oslo.

1940 WW II – Uteflåten.

I rettelsene til Veritas register står det at rederiet har døpt båten om til RINGUNN Dette ble ikke effektuert av Nortraship.

1941 Torpedert og senket 24/06 av den tyske ubåten U 371 (Kapitänleutnant Heinrich Driver) i posisjon 54.30N-41.30V,

ca. 400 nm sørøst for Cape Farewell, Grønland mens hun var på reise fra New Orleans, LA, USA til Manchester, England med 6.000 t stykkgods inkludert 1.000 sinkbarrer, 600 t kopper og 752 t jern og stål.

Kaptein Harald Holst og resten av mannskapet, 3 skyttere samt 10 passasjerer (amerikanske Røde Kors søstre på reise til Europa) forlot skipet i 4 livbåter. To båter satte kurs for Irland og to for Grønnland. Den østgående forsvant underveis, den andre med to søstre, to officerer og tre av manskapet ble plukket opp den 13/07 av eskortefartøyet HMS KEPPEL og landsatt 17/07 i Londonderry, Nord-Irland, alle ble bragt til sykehus. De to nordgående båtene holdt følge, men storm og sjø gjorde seilasen til et mareritt. En natt forsvant den ene båten, men kapteinens båt med ni av mannskapet og fire søstre holdt ut. Den 05/07 ble rasjonene skåret ned til to munnfuller vann og en halv kjeks daglig, og krefter og håp forsvant. Samme kveld - 11 døgn etter krigsforliset - ble livbåten observert av en amerikansk flåtestyrke som var under veis til Island for å landsette okkupasjonsstyrker der. Jageren USS CHARLES F. HUGES tok de 14 forkomne skibbrudne ombord og søkte lenge etter den forsvunne båten, men forgjeves. Med VIGRID omkom 27 mennesker, derav fire amerikanske søstre, tre briter og en slovak.


Marskineri:



2 x dieselmotorer, Burmeister & Wain. Hver 4-takt/enkeltv., 6-

sylindret, syl. dim.: 630 x 960 mm. Totalt 3.100 IHP. 2

propeller. Bygget av Algemeine Electricitäts Gesellschaft,

Berlin, Tyskland.










1922 Built as TITANIA ved Deutsche Werft A.G.,

Finkenwärder, Hamburg, Germany for Wilhelmsens D/S A/S

(Wilh. Wilhelmsen), Oslo. Registered in Tønsberg. Launched

14/11.

1923 Delivered 11/02. Building costs NOK 3.571.012,02.

1937 Sold 27/01 to Bruun & von der Lippe's Rederi (Bruun &

von der Lippe), Tønsberg. Renamed VIGRID.

1939 Soldin September for GBP 60.000 to Skibs-A/S Gdynia (Olav Ringdal), Oslo.

1940 WW II – Free fleet.

In the correction of the Veritas register is it noted that the company had renamed the vessel RINGUNN. This is not executed by Nortraship.

1941 Torpedoed and sunk 24/06 by the German submarine U 371 (Kapitänleutnant Heinrich Driver) i position 54.30N-41.30W, about 400 nm southeast of Cape Farewell, Greenland, whilst on a voyage from New Orleans, LA, USA to Manchester, England with 6.000 general cargo, including 1.000 spelter, 600 t copper and 752 t iron and steel.

Kaptein Harald Holst, the crew, 3 gunners and 10 passengers (American Red Cross nurses) abandoned the ship in 4 lifeboats.

Two set sail to Greenland whilst the others set course for Iceland. One of the latter boats was never heard of again, while the other was located 13/07 by HMS KEPPEL and the surviving two officers, three crewmen and two passengers were brought 17/07 to a hospital in Londonderry, Northern Ireland. Meanwhile, the two boats sailing for Greenland stayed together but came into storms and heavy seas and one boat disappeared at night, whilst the other was found 05/07 by USS CHARLES F. HUGES and the master, two officers, six crewmen, one gunner and four passengers were landed 08/07 at Reykjavik, Iceland after a fruitless search for the other lifeboat.

27 persons lost their life.


  • VIGRID

    VIGRID
Utarbeidet av: Myhre Jørn
   
https://www.sandefjordshistorie.no