MS MILBANK

Tilbake til søk
MILBANK
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal LXHD
Byggeår 1959/10
Leveringsmåned Oktober
Byggenr 418
Bruttotonn/BT 15.488
Nettotonn/NT 12.480
Dødvekt/TDW 24.400 T
Skrog LOA 562'
Skrog LBP 535'
Bredde 79' 2"
Dypgående 34' 5
Dybde (i riss) 48',
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bulklast
Hastighet 14,5 knop
Drivstoffkapasitet 30,0 t/d
Lasthåndtering Ren bulker m/spesial bygde hydr.drevede luker av Bergen mek. Verksteds konstruksjon
Kjeletype 1 x hjelpekjel (donkey-boiler), oljefyrt, 100 PSI. 1 x eksosgas varmet kjel (exhaust gas economiser), 100 PSI
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 3 x dieselgenerator, à 375 BHK
El-kraft 600kW/220VDC
Navigasjonsutstyr Radar, selvstyring, SAL-logg, gyrokompass, ekkolodd.
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Stork-Werkspoor, 2-takt, enkeltv., 7-sylindret, syl. dim.: 750 X 1.600 mm, 8.200 BHK v/115 o.min
Maskin-/motorbygger Gebroeders Stork & Co, Hengelo, Nederland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Bergen, Solheimsviken
Reg havn Tønsberg

1959 Bygget som motorskip MS MILBANK ved Bergens Mekaniske Verksted, Bergen for Skibs A/S Skytteren, Skibs A/S Matros & Scott-Hansens Rederi-A/S (Yngvar Hvistendahl som disponent), Tønsberg.
Ankom Sandefjord for dokksetning 28/09 etter teknisk prøvetur på Byfjorden ved Bergen 24/09. Overlevert i Oslofjorden etter prøvetur 02/10. Oppnådd fart på prøvetur var 16,56 knop. Service fart 14,5 knop MILBANK var ved dette tidspunkt verdens største bulkbåt og største båt bygget på Bergens Mekaniske Verksted
1966 Forlenget; ny tonnasje: 28.901 tdw, 18.586 brt.
1972 Solgt til Transport Insurance S.A., Hellas. Omdøpt TRADE GREECE.
1982 Ankom Gadani Beach, Pakistan 31/10 for hugging.

Fremdrift: 1 x diselmotor, type Stork, 2-takt/enkeltv., 7-sylindret, syl. dim.: 750 x 1.600mm, 8.200 BHK/115 o.min.MCR. Bygget ved N.V.Gebr.Stork & Co, Hengoland, Holland.

1958 Built as motor ship MILORA by AB Oskarshamns Varv, Oskarshamn for Skibs-A/S Matros & Skibs-A/S Skytteren (Yngvar Hvistendahl), Tønsberg. 1961 Sold to Bharat Line Ltd., India. Renamed BHARATKUMAR. 1970 Sold to Friendship Corporation (c/o Longobardo & Capano, Napoli, Italy), renamed MILORA 1975 Sold to Friendship Corp., Liberia, renamed SERENA. 1977 Sold to Viking Shipping Co.Ltd., Kypros, renamed COSTATHINA. 1978 Sold to Emcas S.A., Hellas, keeps the name COSTATHINA. Grounded shortly after departure Dakar on 15/07-1978. Experienced heavy damage. She was on route from Brazil to Basrah with sugar. Refloated on 21/08-1978, but she was was beyond repair. Sold to Spanish breakers. Arrived Cartagena, Spain on 20/10-1978 under tow. 1979 Breaking commenced on 3rd quarter of 1979
  • MILBANK

    MILBANK
  • MILBANK

    MILBANK
Kilde: "Merchant Ships" Vol.VIII 1959, Arne Sognnes notater, Sandefjords Blad
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no