DS/HVB KOS XIV

Tilbake til søk
KOS XIV
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal LDGZ
Byggeår 1932/07
Leveringsmåned Juni
Byggenr 945
Bruttotonn/BT 258
Nettotonn/NT 93
Skrog LOA 36,48 m
Bredde 7,34 m
Dypgående 4,17 m
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet 12,5 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 1 x hoved dampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler), oljefyrt, heteflate (HF): 2.292 kv/ft
Kjelebygger Blair & Co. Ltd., Stockton-on-Tees, England
Hjelpemaskineri Dampdrevet generatorer
El-kraft Vdc
Navigasjonsutstyr Radiopeileapparat (direction finder)
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløs telefoni/telegrafi
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 14"-23"-39", slag 24", 75 NHK/887 IHK
Maskin-/motorbygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1932 Bygget som hvalbåt KOS XIV ved Smith's Dock Co. Ld., Middlesbrough for Hvalfangerselskapet Kosmos II A/S (Anders Jahre), Sandefjord. Sjøsatt 05/05-1932. Overlevert i juni.
Fanget sesongen 1932/33 for kokeriet KOSMOS II men var utleid til Bruun & von der Lippe (Jahre-gruppen).
1933 Fanger for KOSMOS II sesongen 1933/34. Skytter var Arthur Iversen.
1934 Fanger for KOSMOS II sesongen 1934/35. Skytter var Arthur Iversen.
1935 Bøyebåt for KOSMOS II sesongen 1935/36. Skytter var Johan Rove. Fungerer en kort tid som fangstbåt for kokeriet KOSMOS. Skytter var Mauritz Marthinsen.
1936 Fanger for kokeriet KOSMOS II sesongen 1936/37. Skytter var Einar Barth.
Under fangst i Weddell-havet ble det oppdaget en havbank. Banken ble oppkalt etter skytteren og fikk navnet Barthbanken ifølge US Board of Geografic Names januar 1965.
1937 Som fangstbåt for kokeriet ULYSSES i Sydishavet sesongen 1937/38. Skytter var Johannes Andersen.
1938 Ankom Sandefjord 11/04 etter endt sesong.
Fangstbåt for ULYSSES sesongen 1938/39. Skytter var Einar Barth.
1939 Fangstbåt for ULYSSES sesongen 1939/40. Skytter var Alfred Pedersen.
1940 Etter endt fangst ankommer Walvis Bay 19/03. Rekvirert av Den Norske Marine (KNM) i juni til bruk som minesveiper. Omdirigert til Halifax via Pernambuco og Trinidad. Ankom Halifax, Canada 03/10, sammen med flere andre hvalbåter.
1941 Ombygget og innredet som minesveiper, med norsk mannskap på 25 mann, som KNM MANDAL (FY 1837). Ble utstyrt med kanoner og mitraliøser, samt en radar type 252.
Kommando heist 24/03 og tatt inn i 2 minesveiper divisjon under engelsk kommando med base i Plymouth-Falmouth fra 23/09.
1943 Forliste og sank 11/09 på grunt vann etter å ha truffet vraket av CARONI RIVER under minesveiping. Hevet og satt i tjeneste igjen.
1945 Løst fra oppgaven i Plymouth-Falmouth i mai. Forliste 19/09 utenfor Farsund under norsk styring under navnet KNM MANDAL.
1947 Hevet og hugget.

1932 Built as a whaling catcher KOS XIV at Smith's Dock Co. MD, Middlesbrough for Hvalfangerselskapet Kosmos II A/S (Anders Jahre), Sandefjord. Launched 05/05-1932. Delivered in June.
Catcher the 1932/33 season for the factory KOSMOS II but was let to Bruun & von der Lippe (the Jahre group).
1933 Catcher for the KOSMOS II season 1933/34. The shooter was Arthur Iversen.
1934 Catcher for the KOSMOS II season 1934/35. The shooter was Arthur Iversen.
1935 Buoy boat for the KOSMOS II season 1935/36. The shooter was Johan Rove. Works a short time as a catcher for the KOSMOS-expedition. The shooter was Mauritz Marthinsen.
1936 Catcher for the KOSMOS II-expedition season 1936/37. The shooter was Einar Barth.
During whaling in the Weddell Sea, an ocean bank was discovered. The bank was named after the shooter and was named Barth Bank according to the US Board of Geografic Names January 1965.
1937 As catcher for the ULYSSES-expedition in the Southern Ocean season 1937/38. The shooter was Johannes Andersen.
1938 Arrived at Sandefjord 11/04 after the end of the season.
Catcher for the ULYSSES-expedition season 1938/39. The shooter was Einar Barth.
1939 Catch boat for the ULYSSES season 1939/40. Shooter was Alfred Pedersen.
1940 After the whaling season arrived Walvis Bay on 19/03. Redirected to Halifax via Pernambuco and Trinidad. Arrived at Halifax, Canada 03/10, along with several other whale catchers. Hired by Royal Norwegian Marine (KNM) in July for use as minesweeper, with Norwegian crew.
1941 Rebuilt and equipped as a minesweeper, with a Norwegian crew of 25 men, as KNM MANDAL (FY 1837). Equipped with cannons and machine guns, as well as a radar type 252.
Command hoisted 24/03 and taken into 2nd minesweeper division under English command based in Plymouth-Falmouth area from 23/09.
1943 Sank 11/09 in shallow water after hitting the wreck of CARONI RIVER during mine sweeping. Refloated and repaired and put back in service as minesweeper.
1945 Released from the minesweeping division in May. Wrecked 19/09 outside Farsund as KNM MANDAL under Norwegian control.
1947 Raised and sold as scrap.

  • DS/Hvb KOS XIV

    DS/Hvb KOS XIV
  • DS/Hvb KOS XIV

    DS/Hvb KOS XIV
  • DS/Hvb KOS XIV

    DS/Hvb KOS XIV
Kilde: DnV reg.-1935, www.warsailors.com, boken «På alle hav – skipene i Anders Jahres rederi», www.sjohistorie.no, www.forsvarsmuseet.no
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no