DS/HVB SKUDD 4
Tilbake til søk
1929 Bygget som hvalbåt SKUDD 4 ved Nylands Verksted, Oslo for Hvalfangstselskapet Skytteren A/S (Yngvar Hvistendal, Sørlle & Co), Tønsberg. Sjøsatt 29/04. Overlevert i juni.
Satt i fangst for det nyombygde kokeriet SKYTTEREN fra sesongen 1929/30 sammen med tre andre nybygde hvalbåter. Denne nye ekspedisjonen bestod av kokeri og 4 nybygde hvalbåter (SKUDD 1, 2, 3, 4)
1930 Ekspedisjonen gikk til Sydishavet med kokeri og 6 hvalbåter for sesongen 1930/31. SKUDD 5 er ny av året.
1931 Totalt deltok 41 kokerier i fangsten sesongen 1930/31. Noen fikk solgt oljen, mens andre måtte gå i opplag med usolgt olje.
Lagt opp under sesongen 1931/32 som resten av den norske hvalfangstflåten. Noen lå med lasten inne da mottager ikke hadde tankplass.
1932 Deltar i fangsten for Fl/k SKYTTEREN sesongen 1932/33.
1933 Deltar i fangsten for Fl/k SKYTTEREN sesongen 1933/34. På høsten satte man igjen kursen for Sydishavet med hvalbåtene SKUD 1, 2, 3, 4, 5 og 6.
1934 Etter endt sesong 1933/34 var resultatet 89.600 fat.
Deltar i fangsten for Fl/k SKYTTEREN igjen på høsten for en ny sesong.
1935 Hvalfangstselskapet Skytteren A/S overtas av Yngvar Hvistendahl, Tønsberg.
1936 Solgt sammen med A/S Skytterens kokeri og hvalbåter til A/S Finnhval (Jørgen Krag (60%), Tønsberg og Margarine Rohstoff Beschaffungs GmbH (40%), Tyskland) i september. Yngvar Hvistendahl, Tønsberg fortsetter som agent. Leies ut til Margarine Rohstoff Beschaffungs GmbH (40%), Tyskland på bare boat charter, sammen med kokeri og hvalbåter for 4 år for en årlig leie på NOK 7 mill. Bemanningen var norsk og hun opererte under norsk flagg. Fortsatt under navnet SKUDD 4.
1937 Kokeri og hvalbåter går hjem etter endt fangst via Cape Town og Las Palmas. Kokeriet ankom Tønsberg 14/04. Hvalbåtene ankom Hamburg 20/04.
I fangst for sesongen 1937/38 på regning av Margarine-Rohstoft Besch., GmbH. var antall hvalbåter kommet opp i 7. Kokeriet avgikk fra Tønsberg den 08/10 for anløp av Curacao den 25-26/10 for Walvis Bay. Hvalbåtene SKUDD 1-6 forlot Hamburg den 21/10 og anløp Dakar den 03/11 før ankomst Walvis Bay. Kokeri og hvalbåtene, sammen med den nyinnkjøpte WAL IX (eier Margarine-Rohstoft Besch. GmbH, Berlin. Tysk flagg og registrert i Berlin) fortsatte så fra Walvis Bay til fangstfeltet.
1938 Ekspedisjonen deltar i fangst i sesongen 1938/39 for regning av Margarine-Rohstoft Besch. GmbH.
1939 Etter endt sesong satte alle hvalbåtene kurs for sin nye opplagshavn i Tyskland. Var innom Cape Town før de satte kurs for Hamburg hvor de ankom 16/04-1939. Sesongen 1938/39 ble den siste sesongen som for SKYTTEREN som hvalkokeri.
Sesongen 1939/40 ble SKUDD 4 utleid til Western Opererating Corporation som fangstbåt for ULYSSES. Fangsten kom i gang først 29/12 med totalt 9 hvalbåter.
1940 Sesongen ble avsluttet 08/03. Etter sesongen starter hjemturen. Ankom Walvis Bay og ankommer 18/03. Mottar order om å gå til Clyde. Avgikk Walvis Bay 19/03. Ankommer St. Vincent 04/04 for bunkring. Avgår neste dag på reisen mot Clyde. Blir sammen med SKUDD 5 stoppet og beslaglagt av fransk hjelpekrysser VICTOR SCHOELCHER 12/04 i Atlanteren og beordret til Casablanca. Ankommer Casablanca 14/04. Blir så frigitt og forlater så Casablanca 22/04. Når frem til Gibraltar i tiden 23-24/04. Forlater Gibraltar 28/04 i konvoi HGF-32 med kurs for Falmouth. Ankom Falmouth 05/06. Gikk videre fra Falmouth 11/06 og ankom Greenock i Skottland 13/06.
Overtatt av Royal British Navy (Admirality) i juni og bygget om til minesveiper. Omdøpt HMS SKUDD 4 (FY 1792). Satt i tjeneste fra november.
1941 Tilbake i Walvis Bay 05/01. Avgikk Walvis Bay 06/01.
1944 Omdøpt HMS SPATE av Royal British Navy 03/04.
1945 Leveres tilbake til Hvalfangstselskapet Skytteren A/S (Yngvar Hvistendal), Tønsberg i oktober. Tilbakeført som SKUDD 4.
1946 Solgt til Compañía Industrial S.A., Valparaíso, Chile. Omdøpt til INDUS 6.
1966 Forliste i Quintay Bay, Chile 13/06 i sterk storm.
1929 Built as whale catcher SKUDD 4 by Nylands Verksted, Oslo for Hvalfangstselskapet Skytteren A/S (Hvistendahl, Sørlle & Co, Yngvar Hvistendahl, disponent), Tønsberg. Launched 29/04 and delivered in June.
Catching for Fl/F SKYTTEREN season of 1929/30 together with three other new built whale catchers. The new expedition consists of factory and four catchers (SKUDD 1, 2, 3 and 4)
1930 Catching for Fl/F SKYTTEREN the season of 1930/31. SKUDD 5 was new this season.
1931 A total of 41 whaling expeditions were in the Southern Seas the season of 1930/31. Some had sold their oil, while others had to be laid up with their unsold oil on board.
The season 1931/32 lay up as the rest of the Norwegian whaling fleet. Some lay with the whale oil load in, as the recipient did not have tank space.
No whaling the season of 1931/32.
1932 Catching for the factory SKYTTEREN in the Antarctic Ocean for the 1932/33 season in the fall of 1933.
1933 Participated in the season 1933/34 for Fl/k SKYTTEREN. On new the course is set for the Southern Seas with catcher SKUDD 1, 2, 3, 4, and 5.
1934 After finishing the season 1933/34 was the result of the expedition was 89.600 barrels.
1935 Hvalfangstselskapet Skytteren A/S is taken over by Yngvar Hvistendahl, Tønsberg. Purchase of another catcher, the HEKTOR 8 renamed SKUDD 6.
1936 Sold to the whaling company A/S Finnhval, (Jørgen Krag (60%), Tønsberg and Margarine Rohstoff Beschaffungs GmbH (40%), Germany) in September. Yngvar Hvistendahl, Tønsberg was the manager. Hired out to Margarine Rohstoff Beschaffungs GmbH (40%), Germany on a bare boat charter, together with the factory and the rest of the catchers for a 4-year period with a yearly rent of NOK 7 mill.
Her crew was Norwegians and the expedition operated under Norwegian flag. And catching for the factory ship SKYTTEREN. Still with the name SKUDD 4.
1937 The season ended on 07/03-1937.
Active as catcher the season of 1937/38. The catcher SKUDD 1, 2, 3, 4, 5 and 6 left Hamburg on 21/10 and called Dakar for bunkering on 03/11. Continued their voyage and calling Walvis Bay to meet with the factory and the new built SKUDD 7. The whole fleet then proceed to the whaling ground in the Antarctic.
1938 During autumn of 1938, the expedition was returned to her owners, A/S Finnhval (Jørgen Krag), because of the war treat, and Jørgen Krag took over the reminding 40% and became the only owner. Yngvar Hvistendal was the manager.
Active as catcher the season of 1938/39 with
1939 After end of season 1938/39 all the catchers heading for their new repair and lay up port in Germany. Called Cape Town before heading for Hamburg, were they arrived on 16/04-1939. This was the last whaling season for the factory SKYTTEREN.
SKUDD 2 was hired by Norwegian Navy 12/10-1939 for coastguard in outer part Oslofjorden/Skagerak with base near Tønsberg.
SKUDD 3 hired out to the factory KOSMOS season of 1939/40.
1940 After end of season 07/03 the SKUDD 3 and rest of the expedition heading for Norway. At the journey back home an order to set coarse for Clyde in Scotland. Call St. Vincent at Cape Verde Islands 04/04 for bunkering. Left the next day. Arrived Queenstown, Irland on 16/04. Anchored until 27/05 and proceed to Falmouth, England. Arrived Falmouth 28/05 and anchored until 11/06. Ended up in Greenock, Scotland 13/06.
After prepared for war, hired by the Admiralty (Royal Navy) as mine sweeper. The British command hoisted 07/11. Left Greenock with order for Walvis Bay.
1941 Arrival the navy base at Simonstown, Western Cape, South-Africa 06/01 with British crew.
HMS SKUDD 3 (Lt. Robert Cunningham MacMillan, RCNVR) was bombed and sunk by German aircrafts at Tobruk 27/08.
Ingen bilder er lagret for denne båten