D/S STUGARD
Tilbake til søk
1943 Bygget som "Liberty-skipet" DS WEBB MILLER ved New England Shipbuilding Corp., East Yard, South Portland, Maine for WSA (American Liberty SS Co. NY), USA. Bygget som tørrlastskip m/2 dekk, Helsveiset skrog, unntatt spant i sider som var klinket. Fremdrift var en tre-trinns dampmaskin bygget av Harrisburg Machinery Corp., Harrisburg, Pa. Kjelene kom fra Babcock & Wilcox Co. Barberton, Ohio
1947 Tønsbergs første Liberty-skip solgt til A/S Ulabrand (Hjalmar Røed & Co (Finn Christensen)), Tønsberg. Etter enkelte forsterkninger og overført til Det norske Veritas og godkjent av Skipskontrollen omdøpt STUGARD. Satt inn i forsyningstjenesten på Norge. Skipsfører var Arne Høst Olsen. Tidligere kaptein på L. A. CHRISTENSEN som ble torpedert i 1942.
1953 STUGARD kolliderer 21/10 med italiensk båt i St. Lawrence kanalen. Mannskapet hevder at STUGARD var på feil side av kanalen. Skipsfører var K. Markussen.
1958 Opplagt i fra november i Vrengen ved Tønsberg frem til salg i januar 1961.
1961 Solgt til gresk reder Lily C. Michalos (C. Michalos & Co., London.) i januar for £110.000. Omdøpt LILY C.MICHALOS.
1969 Ankom Whampoa, China 12/03 for hugging.
1943 Built as a so called Liberty ship SS WEBB MILLER by New England Shipbuilding Corp., East Yard, South Portland, Maine for WSA (American Liberty SS Co. NY), USA. Built as a dry cargo ship with 2 decks, fully welded hull, except for the side frames which were riveted. Propulsion was a three-stage steam engine built by Harrisburg Machinery Corp., Harrisburg, Pa. The boilers came from Babcock & Wilcox Co. Barberton, Ohio
1947 Sold to A/S Ulabrand (Hjalmar Røed & Co), Tønsberg and renamed STUGARD.
1958 Laid up from November in Vrengen, Tønsberg until sale in January 1961.
1961 Sold to greek company Lily C. Michalos (C. Michalos & Co., London.) for £110.000. Handed over to new owner at the end of the month after a 14 day stay at Kaldnes mek. Verksted, Tønsberg. Renamed LILY C.MICHALOS.
1969 Arrived Whampoa, China 12/03 for breaking.