D/S STUGARD

Tilbake til søk
STUGARD
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 5208413
Klassifisering DnV + 1A1
Kallesignal LMIZ
Byggeår 1943/12
Leveringsmåned DESEMBER
Byggenr 2205
Bruttotonn/BT 7.258
Nettotonn/NT 4.382
Dødvekt/TDW 10.626
Skrog LOA 441' 4"
Bredde 57,0'
Dypgående 27,9’
Dybde (i riss) 34,9'
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods/general cargo
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 12 bommer m/10 vinsjer
Kjeletype 2 x hoveddamp kjeler (vannrørskjeler/water tube boiler) m/overheter, oljefyrt, heteflate (HF) 10.232 kv/ft. Damptrykk: 240 PSI, 220 PSI etter overheter. Bygget av Babcock & Wilcox Co. Barberton, Ohio
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Radar, gyro kompass, peileapparat, ekkolodd
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Telefoni og telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 24,5”-37”-70”, slag: 48”
Maskin-/motorbygger Harrisburg Machinery Corporation, Harrisburg, PA, USA
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1947 - 1961
Norge

1943 Bygget som "Liberty-skipet" DS WEBB MILLER ved New England Shipbuilding Corp., East Yard, South Portland, Maine for WSA (American Liberty SS Co. NY), USA. Bygget som tørrlastskip m/2 dekk, Helsveiset skrog, unntatt spant i sider som var klinket. Fremdrift var en tre-trinns dampmaskin bygget av Harrisburg Machinery Corp., Harrisburg, Pa. Kjelene kom fra Babcock & Wilcox Co. Barberton, Ohio
1947 Tønsbergs første Liberty-skip solgt til A/S Ulabrand (Hjalmar Røed & Co (Finn Christensen)), Tønsberg. Etter enkelte forsterkninger og overført til Det norske Veritas og godkjent av Skipskontrollen omdøpt STUGARD. Satt inn i forsyningstjenesten på Norge. Skipsfører var Arne Høst Olsen. Tidligere kaptein på L. A. CHRISTENSEN som ble torpedert i 1942.
1953 STUGARD kolliderer 21/10 med italiensk båt i St. Lawrence kanalen. Mannskapet hevder at STUGARD var på feil side av kanalen. Skipsfører var K. Markussen.
1958 Opplagt i fra november i Vrengen ved Tønsberg frem til salg i januar 1961.
1961 Solgt til gresk reder Lily C. Michalos (C. Michalos & Co., London.) i januar for £110.000. Omdøpt LILY C.MICHALOS.
1969 Ankom Whampoa, China 12/03 for hugging.

1943 Built as a so called Liberty ship SS WEBB MILLER by New England Shipbuilding Corp., East Yard, South Portland, Maine for WSA (American Liberty SS Co. NY), USA. Built as a dry cargo ship with 2 decks, fully welded hull, except for the side frames which were riveted. Propulsion was a three-stage steam engine built by Harrisburg Machinery Corp., Harrisburg, Pa. The boilers came from Babcock & Wilcox Co. Barberton, Ohio
1947 Sold to A/S Ulabrand (Hjalmar Røed & Co), Tønsberg and renamed STUGARD.
1958 Laid up from November in Vrengen, Tønsberg until sale in January 1961.
1961 Sold to greek company Lily C. Michalos (C. Michalos & Co., London.) for £110.000. Handed over to new owner at the end of the month after a 14 day stay at Kaldnes mek. Verksted, Tønsberg. Renamed LILY C.MICHALOS.
1969 Arrived Whampoa, China 12/03 for breaking.

  • STUGARD

    STUGARD
Kilde: DnV-1953, www.mariners-I.co.uk, Tormod Ringdal, Einar Onsøien, Arne Soggnes
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no