MS SAN’T AGATA

Tilbake til søk
SAN’T AGATA
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DNV1A1
Kallesignal LAQC2
Byggeår 1989
Leveringsmåned Mai
Byggenr 201
Bruttotonn/BT 395
Nettotonn/NT 140
Skrog LOA 36 m
Skrog LBP 35,4 m
Bredde 11,3 m
Dypgående 2,101 m
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Passasjerbåt, hurtiggående
Hastighet 47
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Maskin-/motortype 2 x Dieselmotorer
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Motoren-Werke, Mannheim AG.
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1989 -
Norge
Verft -
Sted Sted ikke registrert
Reg havn Tønsberg

1989 Bygget som SAN’T AGATA ved Brødrene Aa Båtbyggeri A/S, Hyen for Brødrene Aa A/S, Hyen. Ferdigstilt i mai.Solgt i juni til K/S Caribnor (Fekete & Co. A/S), Tønsberg.1990 Overført i november til Tønsberg-NIS.1991 Ulstein Invest A/S, Ulsteinvik ble manager i februar.Solgt i mai til Phoenix Enterprises Ltd, Gibraltar (Fast Carrier Management A/S), Tønsberg-NIS. Omdøpt til WIGHT KING i juni.1994 Solgt i april til Fred. Olsen S.A. (Fred. Olsen & Co., Oslo), Santa Cruz de Tenerife, Spania. Omdøpt til BAHIA EXPRESS.1997 Solgt til Trans Universal Seas Co., Panama. Omdøpt til SHAHRAZAD EXPRESS.2001 Eksplosjon i maskinrommet 31/07 og etterfølgende brann i Arvand-Roud River, Khuzestan, Iran mens hun var på reise til Kuwait. Besetning og passasjerer reddet, men fartøyet sank.

1989 Built as SAN’T AGATA by Brødrene Aa Båtbyggeri A/S, Hyen for Brødrene Aa A/S, Hyen. Completed in May.1989 Sold in June to K/S Caribnor (Fekete & Co. A/S), Tønsberg.1990 Transferred in November to Tønsberg-NIS.1991 Ulstein Invest A/S, Ulsteinvik became manager in February. Sold in May to Phoenix Enterprises Ltd, Gibraltar (Fast Carrier Management A/S), Tønsberg-NIS. Renamed WIGHT KING in June.1994 Sold in April to Fred. Olsen S.A. (Fred. Olsen & Co., Oslo), Santa Cruz de Tenerife, Spain. Renamed BAHIA EXPRESS.1997 Sold to Trans Universal Seas Co., Panama. Renamed SHAHRAZAD EXPRESS.2001 Explosion in engineroom 31/07 and subsequent fire in Arvand-Roud River, Khuzestan, Iran whilst en route to Kuwait. Crew and passengers saved but the vessel sank.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: skipshistorie
Utarbeidet av: Jan Pedersen
   
https://www.sandefjordshistorie.no