MS ANNEXET

Tilbake til søk
ANNEXET
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 5379145
Klassifisering DNV1A1
Kallesignal LHUQ
Byggeår 1950
Leveringsmåned Mars
Byggenr 231
Bruttotonn/BT 2.117
Nettotonn/NT 1.099
Dødvekt/TDW 580 T.dw
Skrog LOA 81,89 m
Skrog LBP 76,90 m
Bredde 12,49 m
Dypgående 7,19 m
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Passasjer og stykkgods
Hastighet 16
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1984 - 1990
Norge
Sted Ancona
Reg havn Tønsberg

1950 Bygget som VESTERÅLEN av Cantieri Nav. Riuniti, Ancona, Italia for A/S Vesteraalens Dampskibsselskab, Stokmarknes. Levert i mars. Byggesum NOK 9.660.000.Gikk sin første tur i Hurtigruten 11/04 fra Bergen.1962 Delvis ombygget ved Trondheim Mekaniske Verksted, Trondheim.1963 Gikk på grunn sør for Folla 18/11. Dokksattes i Trondheim for reparasjoner. Ferdig reparert 13/12.1970 Kolliderte 26/03 med VENLO på Valderhaugfjorden nær Ålesund. VENLO sank.1972 Kolliderte 19/01 med HYSTEIN i Hjeltefjorden nær Bergen. HYSTEIN sank. 2 mann omkom.1978 Havarerte 16/11 ved Hornelen sør for Måløy og fikk store lekkasjer. Dokksatt ved Bergens Mekaniske. Verksted, Laksevåg. Hele det elektriske anlegget måtte skiftes.1979 Ferdig reparert 20/01.1983 Omdøpt til VESTERÅLEN II 14/01. Lagt opp ved Bergen for salg.Solgt 03/06 til Northern Shipping A/S, Oslo/Stokmarknes. Omdøpt til RALEN.1984 Solgt 26/04 til Fekete & Co. A/S, Tønsberg. Omdøpt til ANNEXET.1990 Solgt i mars til Café Arken, Sundsvall, Sverige. Omdøpt til NORDSTIERNAN AF SUNDSVALL.1991 Solgt til Etoile Marine Ltd, Nicosia/Limassol, Kypros. Slettet av Lloyd’s Register: ”To be used as a floating restaurant.”1995 Hugging begynte i oktober i Vigo, Spania.

1950 Built as VESTERÅLEN at Cantieri Nav. Riuniti, Ancona, Italia for A/S Vesteraalens Dampskibsselskab, Stokmarknes. Delivered in March. Building costs NOK 9.660.000.Sailed her first trip for Hurtigruten 11/04 from Bergen.1962 Partly rebuilt at Trondheim Mekaniske Verksted, Trondheim.1963 Grounded South of Folla 18/11. Drydocked in Trondheim for repairs. Repairs completed 13/12.1970 Collided 26/03 with VENLO on Valderhaugfjorden near Ålesund. VENLO sank.1972 Collided 19/01 with HYSTEIN in Hjeltefjorden near Bergen. HYSTEIN sank. 2 men died.1978 Foundered 16/11 at Hornelen South of Måløy and sustained heavy leaks. Drydocked at Bergens Mekaniske. Verksted, Laksevåg. The electrical system was renewed.1979 Repairs completed 20/01.1983 Renamed VESTERÅLEN II 14/01. Laid up at Bergen and posted For Sale.1984 Sold 26/04 to Fekete & Co. A/S, Tønsberg. Renamed ANNEXET.1990 Sold in March to Café Arken, Sundsvall, Sweden. Renamed NORDSTIERNAN AF SUNDSVALL.1991 Sold to Etoile Marine Ltd, Nicosia/Limassol, Cyprus. Deleted from Lloyd’s Register: ”To be used as a floating restaurant.”1995 Demolition began in October in Vigo, Spania.

Ingen bilder er lagret for denne båten

1950 Bygget som VESTERÅLEN av Cantieri Nav. Riuniti, Ancona, Italia for A/S Vesteraalens Dampskibsselskab, Stokmarknes. Levert i mars. Byggesum NOK 9.660.000.

Kilde: skipshistorie
Utarbeidet av: Jan Pedersen
   
https://www.sandefjordshistorie.no