D/S BEAVER

Tilbake til søk
BEAVER
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 7958
Klassifisering DNV1A1
Kallesignal LDKJ
Byggeår 1924
Leveringsmåned September
Byggenr 801
Bruttotonn/BT 217
Nettotonn/NT 75
Skrog LOA 35,84 m
Bredde 7,04 m
Dypgående 3,99 m
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Taubåt
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1982 - 1992
Norge
Sted Middlesbrough
Reg havn Tønsberg

1924 Bygget som BRANSFIELD ved Smith’s Dock Co. Ltd, Middlesbrough, England for A/S Hector (N. Bugge), Tønsberg. Sjøsatt 11/09, ferdigstilt i september.1930 Solgt i oktober til A/S Congo (Søren L. Christensen), Sandefjord. Omdøpt til BAMSE I.1931 A/S Congo konkurs.1932 Solgt 11/01 på tvangsauksjon til E. B. Aaby, Oslo. Registrert i Sandefjord.1933 Solgt i mars til A/S Bamse I (Kristian Gjølberg & A. W. Nordstrøm), Oslo.1934 Overtatt av Skibs-A/S Bamse (A/S Pioner), Oslo.1935 Solgt i september til Lekterkompagniet A/S, Oslo. Ombygget til taubåt for NOK 90.000 ved Kaldnes Mekaniske Verksted, Tønsberg. Omdøpt til BAMSE.1936 Rederiet skiftet navn til Bukser- & Bjergningskompagniet A/S, Oslo.1947 Levert rederiet i desember etter ombygging ved Lindholmens Varv, Göteborg, Sverige. Ombygget til oljefyring, ny bunn, ny bergningspumpe. Påkostet NOK 400.000. Omdøpt til BJØNN etter ønske fra Fred. Olsen & Co., Oslo.1955 Solgt i januar for NOK 300.000 til A/S Trælandsfoss (E. Rinde, Kragerø), Oslo.1959 Registreringshavn endret til Kragerø.1962 Solgt til A/S Vafos Bruk, Kragerø.1969 Solgt til A/S Oslo Sand & Bergsalt, Bekkestua. Registrert i Oslo. Omdøpt til BEAVER.1972 Overbygg, maskineri og kjele tatt ut ved Østfold Skipsopphugging, Greåker. Slept til Moss for ombygging til motorskip.1975 Lå i delvis sunket tilstand ved Sauøya ved Halden.1982 Solgt 08/07 for NOK 1 til Fekete & Co. A/S, Tønsberg.1992 Slettet 17/07 som kondemnert.

1924 Built as BRANSFIELD at Smith’s Dock Co. Ltd, Middlesbrough, England for A/S Hector (N. Bugge), Tønsberg. Launched 11/09, completed in September.1930 Sold to A/S Congo (Søren L. Christensen), Sandefjord. Renamed BAMSE I.1931 A/S Congo bankrupt.1932 Sold 11/01 in a forced sale to E. B. Aaby, Oslo. Registered in Sandefjord.1933 Sold in March to A/S Bamse I (Kristian Gjølberg & A. W. Nordstrøm), Oslo.1934 Taken over by Skibs-A/S Bamse (A/S Pioner), Oslo.1935 Sold in September to Lekterkompagniet A/S, Oslo. Converted to a tug for NOK 90.000 at Kaldnes Mekaniske Verksted, Tønsberg. Renamed BAMSE.1936 Owners renamed Bukser- & Bjergningskompagniet A/S, Oslo.1947 Delivered to owners in December after refitting at Lindholmens Varv, Göteborg, Sweden. Converted to oilfired boiler, new bottom, new salvage pump. Refitting costs NOK 400.000. Renamed BJØNN after a request by Fred. Olsen & Co., Oslo.1955 Sold in January for NOK 300.000 to A/S Trælandsfoss (E. Rinde, Kragerø), Oslo.1959 Registered in Kragerø.1962 Sold to A/S Vafos Bruk, Kragerø.1969 Sold to A/S Oslo Sand & Bergsalt, Bekkestua. Registered in Oslo. Renamed BEAVER.1972 Superstructure, machinery and boiler removed by Østfold Skipsopphugging, Greåker. Towed to Moss for conversion to a motor ship.1975 Laid partly submerged at Sauøya near Halden.1982 Sold 08/07 for NOK 1 to Fekete & Co. A/S, Tønsberg.1992 Deleted 17/07 as condemned.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: skipshistorie
Utarbeidet av: Jan Pedersen
   
https://www.sandefjordshistorie.no