M/T SYLPHIDEN

Tilbake til søk
SYLPHIDEN
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 5257816
Klassifisering DNV1A1
Kallesignal LAQD
Byggeår 1954
Leveringsmåned Mars
Byggenr 1237
Bruttotonn/BT 3.751
Nettotonn/NT 2.083
Dødvekt/TDW 5.868 T.
Skrog LOA 115,3 m
Bredde 14,5 m
Dypgående 7,93 m
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Tankskip
Hastighet 13
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Sulzer 6TD56/1957, 2-takt, enkeltv., 6-syl., syl. dim.: 560 x 1.000mm, 2.400 BHK v/155 o. min
Maskin-/motorbygger Sulzer Bros., Winterthur, Sveits
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1974 - 1975
Norge
Sted Middlesbrough
Reg havn Tønsberg

1953 Bygget som DT NORVEST ved Smith’s Dock Co. Ltd, Middlesbrough, England for K/S Norvest (Bergens Kulkompani A/S ved Finn Kuhnle), Bergen. Sjøsatt 19/12.1954 Levert i mars. Bygget: Tonnasje 4.071 tdw, 3.161 brt, 1.570 nrt. Dim.: Loa: 336,4’-Lbp: 315,0’-B: 47,7’–D: 21,3.-Dypg.: 19’ 7¼’’. Dampmaskin, compound, 4-sylinder, syl diam.: 2 x 17,7’’-2 x 42,5’’, slag: 25,6’’. Bygget ved Fredriksstad mek. Verksted, Fredrikstad. 2 dampkjeler, hver med dim.: 14,8’ x 11,5’ og 3 fyrganger, arbeidstrykk 220 psi. Samlet heteflate: 4.944 ft². Bygget av Georg Clark Ltd, Sunderland, England. 1 dieselgen. 65 kW. 2 dampgen., hver 40 kW. Samlet 145kW/110VDC.1966 Forlenget og ombygget i La Spezia, Italia for frakt av flytende svovel: Ny tonnasje 5.565 tdw, 3.751 brt, 2.083 nrt. Ny Loa: 115,3m.1970 Ombygget til kjemikalietanker ved Nymo Verksted, Grimstad.1971 Ombygget til motortanker. Dieselmotor installert.1974 Fikk store skader 12/07 etter en voldsom brann i maskinrummet ca. 5 nm utenfor Gdansk, Polen mens hun var på reise i ballast fra København, Danmark til Gdansk i ballast. Satt på land og brannen slukket. Slept ut til ankringsplass. Ingen av mannskapet på 26, 4 koner eller 4 barn ble skadet. Slept til København og erklært totalt tap 24/07.Solgt til Fekete & Co., Tønsberg. Omdøpt til SYLPHIDEN.1975 Etter omfattende reparasjoner solgt til Hamburger Tankschiff-Ges. Kurt Wiener & Co. (Tankreederei De Vries & Co. K.G.), Hamburg, Vest-Tyskland. Omdøpt til GERTRUDE WIENER II.1980 Solgt til Shobokshi Maritime Co., Jeddah, Saudi Arabia. Omdøpt til SHOMAR SHAIMA.1985 Hugging begynte 22/05 ved Geofman International, Gadani Beach, Pakistan.

1953 Built as ST NORVEST at Smith’s Dock Co. Ltd, Middlesbrough, England for K/S Norvest (Bergens Kulkompani A/S ved Finn Kuhnle), Bergen. Launched 19/12.1954 Delivered in March. Built: Tonnage 4.071 tdw, 3.161 grt, 1.570 nrt. Dim.: Loa: 336,4’-Lbp: 315,0’-B: 47,7’–D: 21,3.-Draught: 19’ 7¼’’. Steam reciprocating, compound, 4-cylinder, cyl diam.: 2 x 17,7’’-2 x 42,5’’, stroke: 25,6’’. Built by Fredriksstad mek. Verksted, Fredrikstad. 2 boilers, each with dim.: 14,8’ x 11,5’ and 3 furnaces, work pressure 220 psi. Total heating area: 4.944 ft². Built by Georg Clark Ltd, Sunderland, England. 1 dieselgen. 65 kW. 2 steamgen., each 40 kW. Total 145kW/110VDC.1966 Lengthened and rebuilt in La Spezia, Italy for transport og liquid sulphur: New tonnage 5.565 tdw, 3.751 grt, 2.083 nrt. New Loa: 115,3m.1970 Converted to a chemical tanker by Nymo Verksted, Grimstad.1971 Converted to a motor tanker. Diesel engine installed.1974 Heavy damages 12/07 after a violent fire in engineroom abt. 5 nm off Gdansk, Poland whilst on a voyage from København, Denmark to Gdansk in ballast. Beached and fire extinguished. Towed out to anchorage off Gdansk. None of the crew of 26, 4 wives or 4 children were injured. Towed to København and declared total loss 24/07.Sold to Fekete & Co., Tønsberg. Renamed SYLPHIDEN.1975 After extensive repairs sold to Hamburger Tankschiff-Ges. Kurt Wiener & Co. (Tankreederei De Vries & Co. K.G.), Hamburg, West Germany. Renamed GERTRUDE WIENER II.1980 Sold to Shobokshi Maritime Co., Jeddah, Saudi Arabia. Renamed SHOMAR SHAIMA.1985 Demolition began 22/05 by Geofman International, Gadani Beach, Pakistan.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: skipshistorie
Utarbeidet av: Jan Pedersen
   
https://www.sandefjordshistorie.no