M/T SOLSTEN (2)

Tilbake til søk
SOLSTEN (2)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal LAQV
Byggeår 1954
Leveringsmåned Juli
Byggenr 728
Bruttotonn/BT 10.251
Nettotonn/NT 5.747
Dødvekt/TDW 15.427 T
Skrog LOA 161,33 m
Bredde 20,05 m
Dypgående 11,24 m
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Tankskip
Hastighet 13,5
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Glasgow
Reg havn Tønsberg


1954 Bygget som SOLSTEN av Barclay, Curle & Co. Ltd, Whiteinch, Glasgow, Scotland for Tønsbergs Rederi A/S, Tønsberg Tank A/S, Skibs-A/S Havsten & Skibs-A/S Tres (Rafen & Loennechen), Tønsberg. Sjøsatt 23/04, levert i juli.

1959 Overtatt i oktober av K/S A/S Nortank & Co. (Sigurd B. Sverdrup), Oslo. Omdøpt til NORBORN.

1966 Solgt til El-Pa Maritime Co. Ltd (Stavros Eleftheriades), Piraeus, Hellas. Omdøpt til EVANGELOS.

1977 Ankom til La Spezia, Italia for hugging som begynte 06/07 ved Cantieri Navali “Santa Maria’’.

 

       Nortank A/S var startet som Mobiloil Nor og var 50/50 eiet av Nortank interessenter og Mobil og som solgte Mobil produkter. Da Nortank norske eiere trakk seg ut ble Mobil eneeiere og Mobil overtok NORBORN som var på langtids charter til Mobil.

       Da Sverdrup overtok driften ble på nytt navnet Nortank tatt i bruk.

        NORBORN var i dårlig forfatning ved overtagelsen og mye arbeide ble gjort ved Akers Mek. Verksted i Oslo, men mye var igjen og ble tatt litt etter hvert av mannskapet. Likevel var det mye problemer med lagrene i Doxford motoren og dette skapte mye arbeide og verkstedopphold. Dette problemet ble løst og skipet seilte godt og ofte med like mange lastetyper som det var tanker om bord.

       Et alvorlig uhell oppsto da NORBORN med los om bord kolliderte med et vrak i Istanbul, med jetfuel og flybensin som last.     Selv da den ble overlevert til nye kjøpere lå restene av en pullert fra vraket igjen i pumperommet. Skipet seilte over hele verden og losset bl.a. på Tahiti og på Ascension Island.

       Ved overtakelse i 1959 var Hans A. Trovik kaptein og maskinsjef var Oddmund Møller.

       I begynnelsen av 1968 ble EVANGELOS meldt synkende i den Engelske kanal etter kollisjon med en Liberia-tanker.



1 x dieselmotor, Doxford type 67LBD5. 2-takt/enkltv., motgående stempler, 5-sylinder, syl. dim.: 670 x 2.320 mm. 5.500 BHK ved 110 o. min. Bygget av Barclay, Curle & Co. Ltd, Glasgow, Scotland






1954 Built as SOLSTEN at Barclay, Curle & Co. Ltd, Whiteinch, Glasgow, Scotland for Tønsbergs Rederi A/S, Tønsberg Tank A/S, Skibs-A/S Havsten & Skibs-A/S Tres (Rafen & Loennechen), Tønsberg. Launched 23/04, delivered in July.

1959 Taken over in October by K/S A/S Nortank & Co. (Sigurd B. Sverdrup), Oslo. Renamed NORBORN.

1966 Sold to El-Pa Maritime Co. Ltd (Stavros Eleftheriades), Piraeus, Greece. Renamed EVANGELOS.

1977 Arrived at La Spezia, Italy for demolition that began 06/07 by Cantieri Navali “Santa Maria’’.


  • SOLSTEN (2)

    SOLSTEN (2)
  • SOLSTEN (2)

    SOLSTEN (2)
Utarbeidet av: Myhre Jørn
   
https://www.sandefjordshistorie.no