MARLY
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal MSFG / LELG
Byggeår 1918
Leveringsmåned Mai
Byggenr 392
Bruttotonn/BT 1.115
Nettotonn/NT 656
Dødvekt/TDW 1.800 T.
Skrog LOA 69,03 m
Bredde 11,12 m
Dypgående 4,78 m
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Kristiania / Oslo
Reg havn Tønsberg


1918 Bygget som KRITON av Akers mek. Verksted, Kristiania for Dampskibselskab A/S Kriton (Jens G. F. Lund Jr.), Bergen. Sjøsatt 08/05, ferdigstilt i juni.

1919 Manager omdøpt til Jens Lund & Co. A/S, Bergen.

1921 Overført til Dampskibselskab A/S Kriton (Jens Lund & Co., Ørnæs), Tønsberg.

1926 Solgt til Dampskibselskab A/S Marly (Jens Lund & Co., Ørnæs), Tønsberg. Omdøpt til MARLY.

1936 Rafen & Loennechen, Tønsberg ble managers på vegne av Tønsberg Industri- og Sjøfartsbank.

1937 Solgt i juli for GBP 17.250 til A/S Marly (Paul Blich), Oslo.

1940 WW II –Nortraship ble managers i april.

Seilte 15/10 fra Bombay, India for Cochin, India. Seilte rett inn i en syklon og sendte nødsignaler klokka 23.37 GMT med melding om at de forlot skipet i posisjon 18.30N-72.21Ø. Ingen spor ble funnet. 5 norske offiserer og 41 kinesiske mannskaper omkom.


Maskin.

1 stempel dampmaskin (steam reciprocating), triple exp. 3-sylinder, syl. diam.: 17,0”–29,0”–47,0”, slag/stroke: 33,0”. 157 NHK. Bygget av Akers mek. Verksted, Kristiania.

1918 Built as KRITON by Akers mek. Verksted, Christiania for Dampskibselskab A/S Kriton (Jens G. F. Lund, Jr.), Bergen. Launched 08/05, completed in June.

1919 Managers company renamed Jens Lund & Co. A/S, Bergen.

1921 Transferred to Dampskibselskab A/S Kriton (Jens Lund & Co., Ørnæs), Tønsberg.

1926 Sold to Dampskibselskab A/S Marly (Jens Lund & Co., Ørnæs), Tønsberg. Renamed MARLY.

1936 Rafen & Loennechen, Tønsberg became managers on behalf of Tønsberg Industri- og Sjøfartsbank.

1937 Sold in July for GBP 17.250 to A/S Marly (Paul Blich), Oslo.

1940 WW II –Nortraship became managers.

Left 15/10 Bombay, India for Cochin, India, but encountered a cyclone and sent out a distress call at 23:37 GMT giving position 18 30N-72 21E, saying they were sinking, hatch being forced in, and they were taking to the lifeboats. No trace of MARLY or the lifeboats were found.

5 Norwegian officers and 41 Chinese crew were lost.

  • MARLY

    MARLY
Utarbeidet av: Myhre Jørn
   
https://www.sandefjordshistorie.no