D/S MARLY
Tilbake til søk
1918 Bygget som KRITON av Akers mek. Verksted, Kristiania for Dampskibselskab A/S Kriton (Jens G. F. Lund Jr.), Bergen. Sjøsatt 08/05, ferdigstilt i juni.
1919 Manager omdøpt til Jens Lund & Co. A/S, Bergen.
1921 Overført til Dampskibselskab A/S Kriton (Jens Lund & Co., Ørnæs), Tønsberg.
1926 Solgt til Dampskibselskab A/S Marly (Jens Lund & Co., Ørnæs), Tønsberg. Omdøpt til MARLY.
1936 Rafen & Loennechen, Tønsberg ble managers på vegne av Tønsberg Industri- og Sjøfartsbank.
1937 Solgt i juli for GBP 17.250 til A/S Marly (Paul Blich), Oslo.
1940 WW II –Nortraship ble managers i april.
Seilte 15/10 fra Bombay, India for Cochin, India. Seilte rett inn i en syklon og sendte nødsignaler klokka 23.37 GMT med melding om at de forlot skipet i posisjon 18.30N-72.21Ø. Ingen spor ble funnet. 5 norske offiserer og 41 kinesiske mannskaper omkom.
Maskin.
1 stempel dampmaskin (steam reciprocating), triple exp. 3-sylinder, syl. diam.: 17,0”–29,0”–47,0”, slag/stroke: 33,0”. 157 NHK. Bygget av Akers mek. Verksted, Kristiania.
1918 Built as KRITON by Akers mek. Verksted, Christiania for Dampskibselskab A/S Kriton (Jens G. F. Lund, Jr.), Bergen. Launched 08/05, completed in June.
1919 Managers company renamed Jens Lund & Co. A/S, Bergen.
1921 Transferred to Dampskibselskab A/S Kriton (Jens Lund & Co., Ørnæs), Tønsberg.
1926 Sold to Dampskibselskab A/S Marly (Jens Lund & Co., Ørnæs), Tønsberg. Renamed MARLY.
1936 Rafen & Loennechen, Tønsberg became managers on behalf of Tønsberg Industri- og Sjøfartsbank.
1937 Sold in July for GBP 17.250 to A/S Marly (Paul Blich), Oslo.
1940 WW II –Nortraship became managers.
Left 15/10 Bombay, India for Cochin, India, but encountered a cyclone and sent out a distress call at 23:37 GMT giving position 18 30N-72 21E, saying they were sinking, hatch being forced in, and they were taking to the lifeboats. No trace of MARLY or the lifeboats were found.
5 Norwegian officers and 41 Chinese crew were lost.