M/T POLARTANK

Tilbake til søk
POLARTANK
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal LJKW LCTY
Byggeår 1930
Leveringsmåned November
Byggenr 645
Bruttotonn/BT 6.356
Nettotonn/NT 3.872
Dødvekt/TDW 10.300 T
Skrog LOA 128,32 m
Bredde 17,83 m
Dypgående 9,84 m
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Tankskip
Hastighet 13
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Glasgow
Reg havn Tønsberg


1930 Bygget som POLARTANK av Barcley, Curle & Co. Ltd, Whiteinch, Glasgow, Scotland for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik. Sjøsatt 06/10, levert i november. Byggesum NOK 2.900.000. Gikk sin første tur til Antarktis med brenselolje og annen rekvisita. Lastet deretter 56.000 fat hvalolje fra N.T. NIELSEN-ALONSO.

1937 På reise fra Hamburg, Tyskland til Corpus Christi, TX, USA assisterte hun norske AKABAHRA som var gått tom for bunkers og slepte henne til Georgetown, Bermuda. POLARTANK ble tilkjent NOK 85.000 i bergningslønn.

1940 Uteflåten. Utstyrt for å bunkre krigsskip i åpen sjø.

1950 Skipet seile inn 24 millioner kroner og hadde ett driftoverskudd på nærmere 13 millioner kroner.

Solgt til Skibs-A/S Leiesten (Rafen & Loennechen), Tønsberg.

1951 A. C. Olsen, Tønsberg ble manager. Omdøpt til HUSVIK.

1954 Solgt til Skips-A/S Spervik (Erik A. Olsen), Sandefjord.

1959 Ankom 09/06 til Grimstad for hugging ved Norsk Skipsopphugnings Co.



1930 Built as POLARTANK at Barcley, Curle & Co. Ltd, Whiteinch, Glasgow, Scotland for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik. Launched 06/10, delivered in November. Building costs NOK 2.900.000. Her first voyage were to the Antarctic with fuel oil and supplies. Loaded 56.000 barrels whale oil from N.T. NIELSEN-ALONSO.

1937 While on a voyage from Hamburg, Germany to Corpus Christi, TX, USA she assisted Norwegian AKABAHRA who had used all her bunkers, and towed her to Georgetown, Bermuda. POLARTANK was paid NOK 85.000 in salvage money.

1940 Free fleet. Fitted for bunkering Navy vessels at sea.

1950 She sailed in about NOK 24 million and an operating profit of NOK 13 million.

Sold to Skibs-A/S Leiesten (Rafen & Loennechen), Tønsberg.

1951 A. C. Olsen, Tønsberg became manager. Renamed HUSVIK.

1954 Sold to Skips-A/S Spervik (Erik A. Olsen), Sandefjord.

1959 Arrived 09/06 at Grimstad for demolition by Norsk Skipsopphugnings Co.


  • POLARTANK

    POLARTANK
  • POLARTANK

    POLARTANK
Utarbeidet av: Myhre Jørn
   
https://www.sandefjordshistorie.no