DS/HVB EIK

Tilbake til søk
EIK
Nasjonalitet
Norge
Off nr 15777
Klassifisering DnV 1A1 Whaler
Kallesignal LKDQ/LDJV (1928-1936)
Byggeår 1910/09
Leveringsmåned September
Byggenr 57
Bruttotonn/BT 159
Nettotonn/NT 54
Skrog LOA L: 99,7'
Bredde 20,1'
Dybde (i riss) 11,9'
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 1 x hoved dampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler), dim.: 11,3' x 10,6', kullfyrt m/2 fyrganger, heteflate (HF): 1.210 kv/ft, 180 PSI
Kjelebygger Wallsend Slipway & Engineering Co., Wallsend, England
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Sekstant, kart, kompass og kronometer
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Flagg og lampe
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 12"-20"-32", slag 24", 70 NHK
Maskin-/motorbygger George T. Grey, South Shield, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Porsgrunn
Reg havn Larvik

1910 Bygget som hvalbåt EIK av Porsgrunds mek. Verksted, Porsgrunn for regning av Hvalfangerselskabet Norge A/S (Chr. Nielsen & Co.), Larvik. Levert i september. Avgikk 04/10 fra Larvik. EIK ble satt inn i fangst ved Syd-Shetland (N. Atlanteren).

1918 Disponent selskapet omdøpt Chr. Nielsen & Co. A/S, Larvik.

1923 Overført til A/S Larvik Hvalfangerselskap (Chr. Nielsen & Co. A/S), Larvik.

1924 Disponent ansvaret overtatt av H. M. Wrangell & Co. A/S, Haugesund/Larvik i mai. Overført til Soc. Espanola Corona SA (H. M. Wrangell & Co. A/S, Haugesund), Vigo, Spania. Omdøpt CORONA I.

1928 Tilbakeført til A/S Larvik Hvalfangerselskap (H. M. Wrangell & Co. A/S), Haugesund. Omdøpt EIK.

Solgt til Dansk Hvalfangst- & Fiskeri A/S (Alf Wattne, Haugesund), København, Danmark i juli.

I desember igjen kjøpt og tilbakeført til H. M. Wrangell & Co A/S, Haugesund.

1930 Overført til A/S Larvik Hvalfangerselskap (H. M. Wrangell & Co. A/S), Haugesund. Utstyrt med fiskeriregistreringsnummer (R-7-H). Fanger for kokeriet NORSKEHAVET.

1931 Fanger for kokeriet NORSKEHAVET.

1932 Fanger for kokeriet NORSKEHAVET.

1934 Nytt kallesignal i januar: LDJV

1936 Igjen overført til H. M. Wrangell & Co. A/S, Haugesund. I desember solgt til I/S Norskehavet (Bjarne Gundersen), Oslo som fangstbåt med kokeriet NORSKEHAVET (som H. M. Wrangell overtok i januar) på kysten av Kongo. Fangsten startet 02/07 og varte til 14/11-1936. Resultatet ble 13.127 fat hvalolje og 583 fat spermolje.

1938 Solgt til A/S Karmø (O. Paulsen, Greåker), Sarpsborg for NOK 8.500.

1939 Ombygget til slepebåt. Tonnasje 158 brt, 57 nrt.

1941 Rekvirert av Die Deutsche Kriegsmarine 05/01-1941. Får registreringsnummer NSa 02. Navnet blir forandret 22/05 til NSa 02 ROTER ADLER.

1944 Får nytt registreringsnummer 18/05, V 6602. Heter nå V 6602 ROTER ADLER.

1945 Tilbakelevert til O. Paulsen A/S, Greåker/Sarpsborg 16/06. Tilbakeført som EIK.

1946 Nytt styrhus. Overført til A/S Sarpsborg Kysttransport (O. Paulsen A/S, Greåker), Sarpsborg.

1951 Overført til O. Paulsen A/S, Greåker/Sarpsborg.

1956 Solgt til Johs. Jacobsen, Auklandshamn / Haugesund i mai.

Videresolgt til A/S Fisk (Johannes Thaule), Haugesund. Omdøpt THAUS.

1957 Ombygd til fiskefartøy ved Thaules mek. Verksted, Karmøy.

Nytt fremdriftsmaskineri blir installert. En 5-sylindret 2-takt/enkeltv. Atlas Diesel, syl. dim.: 180 x 240 mm (bygd ved AB Atlas Diesel, Stockholm i 1946) på 215 BHK.

Ny tonnasje: 250 tdw, 177 brt, 80 nrt. L: 99,7' - B: 29,1' - D: 11,9'. Registrert som fiske- og fraktfartøy.

1958 Solgt til Br. Kalvenes & Co. A/S, Bekkjarvik / Bergen i juli. Omdøpt HANS KARIN (H-179-AV).

1962 Ny motor innsatt. En 4-sylindret, 2-takt/enkeltv. type Normo diesel (bygd ved Bergens Mekaniske Verksted, Bergen), på 280 BHK.

1964 Solgt i mai til Arnt Larsen, Kjosen i Lyngen, registrert i Tromsø. Omdøpt AGNAR SNORRE (T-214-L).

1965 Solgt til Elias Nilsen P/R (Arnt M. Litlakalsøy, Peder Iversen Møgster, Åge Nilsen og Markvand Nilsen med 1/5 del hver), Litlakalsøy, Bergen for NOK 700.000,-i november. Registrert i Bergen. Omdøpt SKOLTAFJORD (H-8-AV).

1968 13/04 solgte Åge Nilsen sin part til de andre.

1972 Solgt til Troms som base for oppdrettsanlegg

1973 Kondemnert. Lagt opp ved Sommarøy i Troms. Strøket av registeret 21/11.

1986 Vraket kunne fremdeles beskues på Sommarøy vest for Kvaløy i Tromsø kommune.

1997 Hugget i løpet av året i forbindelse med havneutbygging

1910 Built as whale catcher EIK by Porsgrunds mek. Verksted, Porsgrunn for the account of Hvalfangerselskapet Norge A/S (Chr. Nielsen & Co), Larvik. Delivery took place in September. Left Larvik 04/10. Used as catcher at the South-Shetland Islands.

1918 Managers renamed as Chr. Nielsen & Co. A/S, Larvik.

1923 Transferred to A/S Larvik Hvalfangerselskap (Chr. Nielsen & Co. A/S), Larvik.

1924 As managers for A/S Larvik Hvalfangerselskap is now H. M. Wrangell & Co. A/S, Haugesund / Larvik from month of May. Transferred to Soc. Espanola Corona SA (H. M. Wrangell & Co. A/S, Haugesund), Vigo, Spania. Renamed CORONA I.

1928 Returned to A/S Larvik Hvalfangerselskap (H. M. Wrangell & Co. A/S), Haugesund. Renamed EIK.

Sold to Dansk Hvalfangst- & Fiskeri A/S (Alf Wattne, Haugesund), Copenhagen, Denmark in July.

In December, again purchased by H. M. Wrangell & Co A/S, Haugesund.

1930 Transferred to Larvik Hvalfangerselskap (H.M. Wrangell & Co., A/S), Haugesund. Registered in the Norwegian fishing register with the number R-7-H.

1936 Again transferred to H. M. Wrangell & Co. A/S, Haugesund. In December sold to I/S Norskehavet (H. M. Wrangell & Co), Haugesund as whale catcher for the floating factory NORSKEHAVET (H. M. Wrangell became owner in January) off the coast of French Congo. The catch commenced 02/07 and last to 14/11-1936. Result was 13.127 barrels of whale oil, and 583 barrels of sperm oil.

1938 Sold to A/S Karmø (O. Paulsen, Greåker), Sarpsborg.

1939 Converted to a diesel driven tug boat. Tonnage of 158 grt, 57 nrt.

1941 Requested by Die Deutsche Kriegsmarine on 05/01-1941, and getting the ID-number NSa 02. Name changed on 22/05 to NSa 02 ROTER ADLER.

1944 New German register number on 18/05, V 6602. Name by now is V 6602 ROTER ADLER.

1945 Returned to O. Paulsen A/S, Greåker by Sarpsborg on 16/06. Renamed with her previous name, EIK.

1951 Transferred to O. Paulsen A/S, Greåker/Sarpsborg.

1956 Sold to Johs. Jacobsen, Auklandshamn / Haugesund in May.

Further sold to A/S Fisk (Johannes Thaule), Haugesund. Renamed THAUS.

1957 Converted to a deep sea fisher by Thaules mek. Verksted, Karmøy.

New propulsion machinery installed. A 1946 model Atlas Diesel, 2-stroke/single acting, 5-cylinders diesel engine. Cylinder dim.: 180 x 240 mm (built by AB Atlas Diesel, Stockholm) developing 215 BHP.

New tonnage: 250 tdw, 177 brt, 80 nrt. L: 99,7' - B: 29,1' - D: 11,9'. Registered as fishing vessel - and coastal freighter. .

1958 Sold to Br. Kalvenes & Co. A/S, Bekkjarvik / Bergen in Juli. Renamed HANS KARIN (H-179-AV).

1962 New engine installed. A 4-cylinder, 2-stroke / single acting diesel of Normo type (built by Bergens Mekaniske Verksted, Bergen), 280 BHK output.

1964 Sold in May to Arnt Larsen, Kjosen in Lyngen, registered in Tromsø. Renamed AGNAR SNORRE (T-214-L).

1965 Sold to Elias Nilsen P/R, Litlakalsøy, Møkster in November. Registered in Bergen. Renamed SKOLTAFJORD (H-8-AV).

1974 Condemned. Laid up at Sommarøy in Troms. Deleted from the DnV register.

1986 Her remains was still to see in Sommarøy.

Kilde: DnV Reg., Lloyd’s Reg. Bjørkelund ”Våre Gamle Skip”, Tom Bjørge Jensen
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no