BRG FREMAD

Tilbake til søk
FREMAD
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV A2
Kallesignal HNQG
Byggeår 1877/05
Leveringsmåned Mai
Bruttotonn/BT 246
Nettotonn/NT 229
Dødvekt/TDW 400
Skrog LOA L: 113,4’
Bredde 25,8'
Dybde (i riss) 12,9'
Skipsbeskrivelse Seilskip Skonnert Brigg
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods/general cargo
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Sekstant, kart, kompass og kronometer
Manøvreringssystem Ror og seil.
Kommunikasjonsutstyr Flagg og lampe
Maskin-/motortype Seil, Bark rigget
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1888 - 1897
Norge
Verft O. Coffin,
Sted Cardigan, Prince Edward Island,
Reg havn Larvik

1877 Bygget som PEERLESS av O. Coffin, Cardigan Prince Edwards Island (PEI), Canada for T. Irving & Co., London, England.

1888 Solgt til Fremad (Chr. Nielsen), Larvik. Omdøpt til FREMAD.

1897 M. Todsen, Larvik overtok som disponent.

1902 Solgt til A/S Fremad (T. Hermandsen), Drammen.

1911 Solgt til T. Andreassen, Stavanger.

1912 Grunnstøtte på Sveljeskjær utenfor Syre på Karmøy mens hun var på reise fra Stavanger til Dysart, Scotland i ballast.

1877 Built as PEERLESS by O. Coffin, Cardigan PEI, Canada for T. Irving & Co., London, England.

1888 Sold to Fremad (Chr. Nielsen ), Larvik. Renamed FREMAD.

1897 M. Todsen, Larvik became manager.

1902 Sold to A/S Fremad (T. Hermandsen), Drammen.

1911 Sold to T. Andreassen, Stavanger.

1912 Grounded on Sveljeskjær off Syre at Karmøy while on a voyage from Stavanger to Dysart, Scotland in ballast

Ingen bilder er lagret for denne båten

Skipsførere:

H. A. Larsen 1890-1897,

J. M. Mathiesen 1897-1902,

E. Nielsen 1902-1909,

G. A. Andreassen 1909-1912

Fra sjøforklaringen:

Bg. „Fremad“ (H.N.Q.G.) av Stavanger, reise Stavanger — Dysart i ballast, grundstøtte nat til 5. december paa Sveljeskjær ved Karmøens sydvestkyst og sank. Besætningen reddedes.

Sjøforklaring i Stavanger den 9. december.

Av forklaringen fremgaar, at fartøiet avgik fra Stavanger den 3. december. Den paafølgende dag besluttet føreren paa grund av tiltagende vestlig storm at søke havn, hvorfor kursen sattes O.S.O. for at søke land ved Feiesten. Den 5. december kl. 2,30 fm. peiltes Utsire fyr i N.N.O. i synsvidden, hvorefter kursen forandredes til S.O. Kl. 3,30 fm. luffedes op til bidevind for styrbords halser med kurs syd, som holdtes, indtil man antok at ha Feiesten i Ost. Efter at ha styrt øst i ca. ½ time fik man imidlertid se brændinger i læ. Alle mand kaldtes paa dæk, og samtidig blev fartøiet dreiet paa vinden, men umiddelbart efter støtte skibet med den følge som foran anført.

Skibsinspektøren finder i henhold til de foreliggende oplysninger, at aarsaken til ulykken formentlig maa tilskrives det usigtbare og stormende veir, samt at fartøiet har staat nærmere Utsire fyr, da dette peiltes, end antat, i forbindelse med sterk nordgaaende strøm. Nogen strafbar uagtsomhet antages ikke at være tilstede, hvorfor saken henlægges.

Kilde: DnV, www.sjøhistorie.no, Malmstenregisteret, Skipsforlis 1912, Norsk sjøulykkestatistik 1912
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no