MS/OBO VERONA
Tilbake til søk
Klassifisering
DnV +1A1, E0 , HC T
Kallesignal
LIIO
Byggeår
1969
Leveringsmåned
Oktober
Byggenr
224
Bruttotonn/BT
22.685
Nettotonn/NT
15.071
Dødvekt/TDW
38.300
Skrog LOA
199,94 m
Bredde
27,06 m
Dypgående
13,92 m
Skipsbeskrivelse
Motorskip Olje/Bulk/Malm
Skipsfunksjon/bruk
Bulker for malm og olje
Hastighet
14,5 knop, 41 t/døgn
Drivstoffkapasitet
14,5 knop, 41 t/døgn
Lasthåndtering
Loa: 656’ - B: 88,8’ - D:45,7’ - Dypg. 36’7 3/4”
Kjeletype
1 x hjelpekjel (donkey boiler.1 x eksoskjel, (exh. gas economizer
Kjelebygger
Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri
3 x dieselgenerator, Bergen Diesel, hver på 600 BHK 1 x nødgenerator (em'cy, 40 BHK.
El-kraft
3 x dieselgenerator, Bergen Diesel, hver på 600 BHK 1 x nødgenerator (em'cy, 40 BHK.
Navigasjonsutstyr
Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem
System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr
Utstyr ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
v/H.Larsson-Fedde.
10/1969: S/E M/S Verona (Sverre Ditlev Simonsen & Co) Oslo - VERONA
/1973: Rederiet Verona (Sverre Ditlev Simonsen & Co) Oslo - VERONA
11/1975: Hvalf.slsk.Globus A/S (Melsom & Melsom, Larvik - LANCELOT
6/1978: Pan Ocean Bulk Carriers Ltd., Busan, Korea - PAN LIBERTY
/1985: Pan Ocean Shipping Co.Ltd.,Busan, Korea - PAN LIBERTY
4/1993: Solgt for US$ 1.500.000 til Kina for hugging.Ankom Shanghai 19.04.
Maskineri:
Dieselmotor 7 cylindere diam.750x1600mm. Maskineri bygget ved AB. Gøtaverken, Gøteborg, Sverige.
1969 Built as motor vessel VERONA at Øresundsvarvet AB, Landskrona to Sameiet Rederiet Verona Oslo (Ditlev Simonsen Oslo. Delivered in October.
K/S Norfold A/S & Co have a 60% share.
1975 Purchased by Melsom & Melsom (A/S Globus. Renamed LANCELOT.
1978 Sold to Pan Ocean Bulk Carriers Inc, Busan, renamed PAN LIBERTY. Korean Register of Shipping, South-Korean flag.
1993 Sold for US$ 1.500.000 to China for scrapping. Arrived Shanghai 19/04
Kilde: DNV Reg. Lloyds Reg.
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Steinar Norheim