D/S FRITZØE (1)

Tilbake til søk
FRITZØE (1)
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 3004973
Klassifisering DNV1A1
Kallesignal MKTJ
Byggeår 1909
Leveringsmåned april
Byggenr 189
Bruttotonn/BT 641
Nettotonn/NT 421
Skrog LOA 55,32 m
Bredde 9,05 m
Dypgående 3,71 m
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet 7,5
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 1 x hoved dampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler), dim: 15' x 12,2', oljefyring m/3 fyrganger, to-trinns fødevannsforvarmer, luftforvarmer og kunstig trekk. Heteflate: 3.228 kv/ft (300 kv/m), damptrykk: 225 PSI mettet damp
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1915 - 1916
Norge
Sted Lödöse
Reg havn Larvik

1909 Bygget som ATLAS av Thorskog Mekaniska Verkstad, Lödöse, Sverige for P. Larsson, Lödöse.1915 Solgt til K. Sandaas, Kragerø.Videresolgt i februar til Skips-A/S Fritzøe (Bugge & Olsen, managers), Larvik. Omdøpt til FRITZØE.1916 Oppbrakt 21/10 av den tyske ubåten UB 21 (Kapitänleutnant Ernst Hashagen) i posisjon 55.39N-00.57Ø mens hun var på reise fra Larvik til London, England med trelast. Ført til Emden, Tyskland og erklært som god prise.1918 Ombygget ved Stocks & Kolbe Schiffswerft und Baugeshäft, Wellingdorf, Kiel, Tyskland til bergings båt og satt i fart som MUNIN for Deutsches Reich, Reichskomisar fur Die Seeschiffahrt (Deutsche Schiffhebungs-Ges. ”Odin”).1920 Overtatt av Deutsches Reich. Ombygget til lasteskip igjen ved A. G. Neptun, Rostock, Tyskland.1922 Solgt til Oldenburg-Portugiesische Dampfschiffs-Rhederei, Oldenburg, Tyskland. Omdøpt til BRAKE. Registrert i Hamburg, Tyskland.1925 Solgt til Johannes Ick G.m.b.H., Hamburg1939 Solgt til Arthur Sommer (Johannes Ick), Hamburg.1949 Overtatt av Johannes Ick Reederei, Hamburg

909 Built as ATLAS at Thorskog Mekaniska Verkstad, Lödöse, Sweden for P. Larsson, Lödöse.1915 Sold to K. Sandaas, Kragerø.Resold in February to Skips A/S Fritzøe (Bugge & Olsen), Larvik. Renamed FRITZØE.1916 Captured 21/10 by the German submarine UB 21 (Kapitänleutnant Ernst Hashagen) in position 55.39N-00.57E on a voyage from Larvik to London, England with timber. Taken in to Emden, Germany and condemned by the prize court.
1918 Converted to a salvagevessel at Stocks & Kolbe Schiffswerft und Baugeshäft, Wellingdorf, Kiel, Germany and put in service as MUNIN for Deutsches Reich, Reichskomisar fur Die Seeschiffahrt (Deutsche Schiffhebungs-Ges. ”Odin”).1920 Taken over by Deutsches Reich. Refitted as a cargo ship again at A. G. Neptun, Rostock, Germany.1922 Sold to Oldenburg-Portugiesische Dampfschiffs-Rhederei, Oldenburg, Germany. Renamed BRAKE. Registered in Hamburg.1925 Sold to Johannes Ick G.m.b.H., Hamburg, Germany1939 Sold to Arthur Sommer (Johannes Ick), Hamburg.1949 Taken over by Johannes Ick Reederei, Hamburg.1954 Arri

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: skipshistorie
Utarbeidet av: Jan Pedersen
   
https://www.sandefjordshistorie.no