FREDA
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 3007411
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal MKNS
Byggeår 1914/09
Byggenr 177
Bruttotonn/BT 1.846
Nettotonn/NT 1.068
Dødvekt/TDW 3.036
Skrog LOA L: 265,0’
Bredde 42,1'
Dypgående 17,9' (ft)
Dybde (i riss) 20,0'
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods/general cargo
Hastighet 9,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 4 x lasterom m/luke til hver. 6 x laste/losse bommer betjent av 6 vinsjer.
Kjeletype 2 x hoved dampkjel (ildrørskjel/fire tube boilers) hver med 3 fyrganger, dim.: 14’ x 10,5’. Heteflate: 3.512 kv/ft, 180 psi arbeidstrykk.
Kjelebygger Fredriksstad mek. Verksted, Fredrikstad, Norge
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 20,5"-33"-56", slag 36", 291 NHK
Maskin-/motorbygger Fredriksstad mek. Verksted, Fredrikstad, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1914 - 1917
Norge
1917 - 1919
Norge
Sted Fredrikstad
Reg havn Larvik

1914 Bygget som dampskip GEMMA av Fredriksstad Mekaniske Verksted, Fredrikstad for A/S Freda (L. Kloster), Stavanger. Sjøsatt 08/08 som GEMMA, ferdigstilt og levert i september som FREDA.
1917 Solgt til Skibs-A/S Fram (Bugge & Olsen), Larvik.
1919 Solgt til D/S A/S Øy II (Klüver & Co.), Kristiania. Omdøpt HELGØY.
1924 Erling H. Samuelsen, Oslo ble manager.
1925 Overtatt av D/S A/S Rigel (Erling H. Samuelsen), Oslo
1928 Solgt til Rederi A/B Monark (Arnold de Champs), Stockholm, Sverige. Omdøpt MONARK. Kallesignal SFCA
1938 Solgt til Käsmu Laeva Omanikud (Oscar Tiedemann), Käsmu, Estland. Omdøpt HILDUR.
1940 Overtatt av Sovjet.
1941 Beslaglagt 22/06 av tyskerne i Stettin, overtatt av den tyske staten med Atlas Levante Linie som managers. Omdøpt RIMAGE.
1945 Bombet i senk 17/03 ved Ålesund.

1914 Built as steam ship FREDA by Fredriksstad Mekaniske Verksted, Fredrikstad for A/S Freda (L. Kloster), Stavanger. (Launched 08/08 as GEMMA.)
1917 Sold to Skibs-A/S Fram (Bugge & Olsen), Larvik.
1919 Sold to D/S A/S Øy II (Klüver & Co.), Christiania. Renamed HELGØY.
1924 Erling H. Samuelsen, Oslo became manager.
1925 Taken over by D/S A/S Rigel (Erling H. Samuelsen), Oslo
1928 Sold to Rederi A/B Monark (Arnold de Champs), Stockholm, Sweden. Renamed MONARK. Call sign SFCA
1938 Sold to Käsmu Laeva Omanikud (Oscar Tiedemann), Käsmu, Estonia. Renamed HILDUR.
1940 Taken over by Soviet.
1941 Seized 22/06 by Germans at Stettin, taken over by the German Government with Atlas Levante Linie as manager. Renamed RIMAGE.
1945 Bombed and sunk 17/03 at Ålesund.

  • FREDA

    FREDA
Kilde: DnV Reg., Lloyds, Starke, www.skipshistorie.net
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no