D/S SKARPSNO

Tilbake til søk
SKARPSNO
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 5614446
Klassifisering DNV1A1
Kallesignal HFKV
Byggeår 1889
Leveringsmåned AUGUST
Byggenr 15
Bruttotonn/BT 1.786
Nettotonn/NT 1.395
Dødvekt/TDW 2.800 T.
Skrog LOA 85,74 M
Bredde 11,27 M
Dypgående 5,21 M
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Funksjon ikke registert
Hastighet 9,5
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Maskin-/motortype Dampmaskin Tripel 3 Cylinder
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 21,5"-35,5"-58,5", slag 48", 216 NHK
Maskin-/motorbygger W. V. V. Lidgerwood, Coatbridge, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Bath
Reg havn Larvik, Nanset

v/H.Larsson-Fedde.

8/1889: Skarpsno D/S A/S ( Fearnley & Eger ) Kristiania - SKARPSNO/1906: D/S A/S Aker ( Fearnley & Eger ) Kristiania - SKARPSNO/1914: A/S Eidsvold ( A.T.Simonsen)  Kristiania - SKARPSNO11/1915: A/S Export ( Einar Stensrud ) Skien - SKARPSNO1/1916: A/S Rudolf (Olsen & Ugelstad)  Kristiania - SKARPSNO5/1916: D/S A/S Ørsnæs ( H.G.Melsom ) Tønsberg - SKARPSNO/1917: omdøpt - ØRSNÆS6/1917: Torpedert 2/6 og synker uten varsel av tysk ubåt UC-72 ( Oberleutnant zur See Ernst Voigt ) i pos.  N 44.08' W 03.50' på reise Bordeaux til Santander i ballast. 17 personer omkom.

Skipsførere:1916 - H.G. Hansen1917 - Johan WangMaskineriTriple dampmaskin - 3 cylindere diam. 21'-35'-58'. Maskineri bygd ved N.East Mar.Engine & Co.Ltd.Newcastle.Kjeler samme

1889 Built as SKARPSNO at Wood, Skinner & Co., Bill Quay, Newcastle, England for D/S A/S Skarpsno (Fearnley & Eger), Kristiania. Launched 15/06, completed in August.1906 Transferred to D/S A/S Aker (Fearnley & Eger), Kristiania.1914 Sold in November to A/S Eidsvold (A. T. Simonsen), Kristiania.1915 Sold in November to A/S Export (Ejnar Steensrud), Skien.1916 Sold in February to A/S Rudolf (Olsen & Ugelstad), Kristiania.Resold in May to D/S A/S Ørsnæs (H. G. Melsom), Tønsberg.1917 Supposed to be renamed ØRSNÆS but the name SKARPSNO was still painted on the hull.Torpedoed and sunk without warning 02/06 by the German submarine UC 72 (Oberleutnant zur See Ernst Voigt) in position 44.08N-03.50W while on a voyage from Bordeaux, France to Santander, Spain in ballast. 17 crew lost their lives. Captain Albert Severin Henriksen, 2. officer Gustav Lauritzen and purser Anton Hansen saved themselves on flotsam. They were later taken onboard a French patrol boat and landed in St. Jean de Luz, France

  • SKARPSNO

Kilde: Lardex arkivet
Utarbeidet av: Jan Pedersen
   
https://www.sandefjordshistorie.no