T/S POLARBRIS (II)
Tilbake til søk
1970 Bygget som turbin skip POLARBRIS av Howaldtswerke Deutsche Werft A.G., Kiel, Vest-Tyskland for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik. Sjøsatt 12/04, levert 30/06. Byggesum NOK 101.409.046,50. Begynte 01/07 et 5-års tidscerteparti på USD 1,80/tdw/måned til Compania Naviera Asiatic S.A., Monrovia, Liberia.
1971 Under lossing 10/09 i Angle Bay, Wales førte undertrykk i rom 2 til at luker og hoveddekk fikk store skader. Skadene ble reparert ved Lisnave Estaleiros Navais de Lisboa S.A.R.L., Lisboa, Portugal. Ferdig reparert 20/11.
1974 Ankom 31/07 til Lisnave, Lisboa for dokking og reparasjoner. Nøytralgassanlegg installert og fullført på reise til lastehavn. Gikk fra Lisnave 17/08.
1975 Lagt opp 24/06 i Mefjorden ved Sandefjord.
1978 Fra Tønsbergs Blad: «Regnskapet for 1970—77 viser at pantegjelden vedrørende POLARBRIS i fjor sommer beløp seg til 21,5 mill, kroner. Hvalfangerselskapet «Polaris» har et akkumulert underskudd på 20,6 mill, kroner og en negativ egenkapital på 16,7 mill, kroner, mens den bokførte verdi av POLARBRIS er vel 8 mill, kroner»
Solgt til Trevone Shipping Corp. (Shipping & Produce Co. Ltd, London, England), Piraeus, Hellas. Omdøpt til TATIANA.
POLARBRIS var siste skip i Hvalfangerselskapet «Polaris» flåte. Selskapet ble stiftet 24/10-1925.
1982 Eksplosjon i hjelpekjelen 19/05.
1984 Solgt til Hero Maritime Corp. (Universal Glow Inc.), Panama. Omdøpt til CRETAN HERO.
Pårent 23/11 av MT STENA CARIBICA ved verksted i Vlissingen, Nederland.
1985 Solgt til hugging for USD 2.870.000.
Ankom 03/07 til Kaohsiung, Taiwan for hugging. Hugging påbegynt 23/07 ved Chien Yung Enterprise Co.
Fremdrift: 1 x turbinanlegg (HT/LT/AST), type General Electric, 24.000 AHK giret til 85 o/min. på propell. Bygget på lisens av A.G. Weser, Bremen, Vest-Tyskland
Et såkalt halvannen kjels anlegg.
1 x hovedkjel, (vannrørskjel/water tube boiler), toppfyrt, m/overheter type Babcock & Wilcox. Kjelens arbeidstrykk 72,6 bar, 70,7 bar/512 °C etter overheter. Heteflate 535 kv/m.
1 x hjelpekjele (vannrørskjel/water tube boiler), toppfyrt, type Babcock & Wilcox. Arbeidstrykk 65,8 bar. Begge bygget av Howaldtswerke Deutsche Werft A.G., Kiel, Vest-Tyskland.
1970 Built as turbine ship POLARBRIS by Howaldtswerke Deutsche Werft A.G., Kiel, Vest-Tyskland for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik. Launched 12/04 and delivered 30/06. Building costs NOK 101.409.046,50. Began 01/07 a 5-year’s time charter at USD 1,80/tdw/month to Compania Naviera Asiatic S.A., Monrovia, Liberia.
1971 During discharging 10/09 in Angle Bay, Wales caused negative pressure in hold 2 to that hatches and main deck sustained heavy damages. Repaired at Lisnave Estaleiros Navais de Lisboa S.A.R.L., Lisboa, Portugal. Repairs completed 20/11.
1974 Arrived 31/07 at Lisnave, Lisboa for drydock and repairs. Inert gas (IGS) system installed and completed on voyage to loading port. Left Lisnave 17/08.
1975 Laid up 24/06 in Mefjorden near Sandefjord. A fiord parallel to Sandefjordsfjorden were also the whaling fleet was laid up during whaling season in the beginning of the thirties as the whaling oil marked was down.
1978 From local newspaper, Tønsbergs Blad: "The accounts for 1970-77 show that the mortgage debt relating to POLARBRIS last summer amounted to NOK 21.5 million. The whaling company "Polaris" has an accumulated deficit of NOK 20.6 million and a negative equity of NOK 16.7 million, while the book value of POLARBRIS is well over NOK 8 million”.
Sold to Trevone Shipping Corp. (Shipping & Produce Co. Ltd, London, England), Piraeus, Greece. Renamed TATIANA.
POLARBRIS was the last ship in Whaling Company “Polaris”’s fleet. The whaling company was established on 24/10-1925.
1982 Explosion in aux. boiler 19/05.
1984 Sold to Hero Maritime Corp. (Universal Glow Inc.), Panama. Renamed CRETAN HERO.
Hit by MT STENA CARIBICA 23/11 whilst at dockyard in Vlissingen, Netherlands.
1985 Sold to breaking for USD 2.870.000.
Arrived 03/07 at Kaohsiung, Taiwan for demolition that began 23/07 by Chien Yung Enterprise Co.