M/T POLARBRIS (I)

Tilbake til søk
POLARBRIS (I)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 5542359
Klassifisering Lloyd’s +100A1.
Kallesignal LAHI
Byggeår 1951/05
Leveringsmåned Mai
Byggenr 721
Bruttotonn/BT 12.453
Nettotonn/NT 7.222
Dødvekt/TDW 18.630
Skrog LOA 172,51 M
Bredde 22,19 M
Dypgående 9,90 M
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for frakt av oljeprodukter
Hastighet 14,8
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 2 x hjelpe dampkjeler (ildrørskjeler/fire tube boiler) også betegnet som "skotte kjeler". Oljefyrt.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Radar, selvstyring, SAL-logg, gyrokompass, ekkolodd.
Manøvreringssystem 1 x elektro-hydr. Styremaskin, fabr. Hastie, Greenock
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Barclay, Curle & Company Ltd., Glasgow, Skottland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Glasgow
Reg havn Larvik

1951 Bygget som motortanker POLARBRIS ved Barclay Curle & Company Ltd., Glasgow for regning av Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom), Nanset, Larvik. Sjøsatt 27/02, levert 22/05. Byggesum GBP 780.000.
1953 Ettersyn på Framnæs mek. Værksted. Ankom verkstedet 07/12. Etter 3 dager i dokk og div. reparasjoner avgikk 12/12.
1954 En visit på Framnæs mek Værksted igjen 20/04. Etter dokking og reparasjoner avgikk havnen 16/05.
1959 I opplag i Hølen. Bryter opplaget 10/09. Engasjert i to turer mellom Karibien og Syd-Georgia med fuel til hvalflåten.
1963 Solgt for GBP 250.000 til Comet Maritime Co. S.A. (Y. C. Cheng), Monrovia, Liberia i klasset og rengjort stand, inkludert et 3-års tidscerteparti med clean cargoes til Standard Tankers (Bahamas) Ltd., Nassau, Bahamas for 16/3 d/tdw/måned Omdøpt COMET ALLIANCE. Overlevert 21/08 i Sandefjord.
1965 Solgt til Dragon SS Corp Liberia. Samme disponent.
1966 Omdøpt ST JUDE.
1968 Ankom 20/10 til Kaohsiung, Taiwan for hugging ved Chin Ho Fa Steel & Iron Works.

Fremdrift: 1 x dieselmotor, Doxford, 2-takt/enkeltv., 6-sylindret, syl dim.: 750 x 2.500 mm, 8.000 BHK. Bygget av Barclay Curle & Company Ltd., Glasgow

1951 Built as motor tanker POLARBRIS by Barclay Curle & Company Ltd., Whiteinch, Glasgow, Scotland for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik. Launched 27/02, delivered 22/05. Building costs GBP 780.000.
1953 Maintenance at Framnæs mek. Værksted, Sandefjord. Arrived shipyard 07/12. After 3 days of dry docking and repair, departed on 12/12.
1954 A visit again at the ship repair yard Framnæs mek Værksted on 20/04. After repair and maintenance is completed, left on 16/05.
1959 Laid up in in Hølen (Port of Larvik). Left layup mode 10/09. Engaged for two trips between Caribbean and South-Georgia for supply of oil to the whaling fleet.
1963 Sold for GBP 250.000 to Comet Maritime Co. S.A. (Y. C. Cheng), Monrovia, Liberia, classed and cleaned, including a 3-year’s time charter with clean cargoes to Standard Tankers (Bahamas) Ltd., Nassau, Bahamas for 16/3 d/tdw/month. Renamed COMET ALLIANCE. Delivered 21/08 in Sandefjord.
1965 Sold to Dragon SS Corp Liberia.
1966 Renamed  ST JUDE.
1968 Sold to Taiwan, breaked up.

  • POLARBRIS (1)

    POLARBRIS (1)
  • POLARBRIS (1)

    POLARBRIS (1)
  • POLARBRIS (I)

    POLARBRIS (I)
  • POLARBRIS (I)

    POLARBRIS (I)
  • POLARBRIS (I)

    POLARBRIS (I)
Kilde: Melsom, Peder samlinger
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no