M/T POLARSOL (I)

Tilbake til søk
POLARSOL (I)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 5614000
Klassifisering Lloyd’s +100A1
Kallesignal LKJG
Byggeår 1939/12
Leveringsmåned Desember
Byggenr 672
Bruttotonn/BT 10.022
Nettotonn/NT 5.949
Dødvekt/TDW 15.140
Skrog LOA 158,28 M
Bredde 20,39 M
Dypgående 8,66 M
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for frakt av oljeprodukter
Hastighet 13,0 Knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 2 x hjelpekjeler (ildrørskjeler (skotte)/fire tube boilers). Arbeidstrykk 180 psi.
Kjelebygger Barclay, Curle & Company Ltd., Glasgow, Skottland
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Kompass, kronometer, Direction Finder
Manøvreringssystem 1 x elektrisk/hydraulisk styremaskin av type Hastie Ram
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Doxford, 2-takt, enkeltv., 4-sylindret, syl. dim.: 600 x 2.320 mm, 678 NHK
Maskin-/motorbygger Barclay, Curle & Company Ltd., Glasgow, Skottland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Glasgow
Reg havn Larvik

1939 Bygget som motortanker TORSTEN av Barcley, Curle & Company Ltd, Whiteinch, Glasgow, Scotland for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik. Sjøsatt 14/09, og levert 19/12 som POLARSOL. Byggesum NOK 4.791.247,57. Første reise gikk til Aruba, NA for å laste bensin for UK.
1940 Etter lasting på Aruba tilbake til Milford Haven, England. I februar går hun til Abadan, PG via Suez.
Går fra Abadan 08/03 med order for England. Passerte Gibraltar 02/04 og innlemmet i konvoi HG 25F. Var på strekningen mellom Gibraltar og Avonmouth da krigen brøt ut. Ankom Avonmouth 12/04 og ble innlemmet i Nortraship, Norges største rederi.
Fortsetter å krysse Nord-Atlanteren frem til oktober da hun igjen får en ny tur til Abadan. Fullastet setter hun kurs for Milford Haven via Cape Town og Table Bay. Ankom Freetown, Sierra Leone 29/12.
1941 Gikk videre fra Freetown 01/01. Ankommer Milford Haven 24/01. Forlater Milford Haven 24/02 med kurs for Aruba.
Går fra Aruba 16/03 med kurs for Liverpool, England via Halifax i konvoy HX 154. Angrepet av tyske fly 25/04 mens hun gikk i konvoi mellom Island og Scotland.
Truffet av en bombe som drepte fire mann og anrettet betydelig skade på overbygning og skrog.
Det brøt ut brann i maskinrommet og besetningen gikk straks i gang med å få brannen under kontroll.
Nederlandsk slepebåt ZWARTE ZEE tok henne under slep og ankom 30/04 verksted i Glasgow for reparasjoner. Ferdigstilt 31/08. Gjenopptar farten på Nord-Atlanteren.
1942 Fortsetter sine Atlanterhavskrysninger også gjennom hele 1942.
1943 Blir sendt til Persiske Gulf for lasting for Fjerne Østen i februar.
1944 Dette året trafikkerer hun Nord-Atlanteren og Middelhavet/US.
1945 På vei fra Oran, Algier til New York i dagene mellom 07/05 til 23/05. Avgikk NY for England 01/06.
1958 Solgt i desember for NOK 3.100.000 til A/S Dale Fabrikker (Halfdan Kuhnle), Bergen. Omdøpt til DALE.
1959 Overlevert i januar i Rotterdam, Nederland.
1961 Solgt for GBP 95.000 til hugging som begynte i 3. kvartal ved Brodospas, Split, Jugoslavia.

Fremdrift: 1 x dieselmotor, type Doxford, 2-takt/enkltv., 4–sylindret, syl. dim.: 600 x 2.320 mm. 4.750 BHK. Bygget av Barcley, Curle & Company Ltd, Whiteinch, Glasgow, Scotland.

1939 Built as the TORSTEN by Barcley, Curle & Company Ltd, Whiteinch, Glasgow, Scotland for Whaling Company Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik. Launched 14/09, and delivered 19/12 as POLARSOL. Building amount NOK 4,791,247.57. First trip went to Aruba, NA to load gasoline for UK.
1940 After loading on Aruba back to Milford Haven, England. In February she goes to Abadan, PG via Suez.
Going from Abadan 08/03 with order for England.
Continue crossing the North Atlantic until October when she returns to Abadan. Returns to England.
1941 Arrives at Milford Haven 24/01. Leaving Milford Haven 24/02 with awards for Aruba.
Going from Aruba 16/03 with a course for Liverpool, England via Halifax in Convoy HX 154. Attack of German aircraft 25/04 while she was in convoy between Iceland and Scotland.
Hit by a bomb that killed four men and caused considerable damage to superstructure and hull.
There was a fire in the engine room and the crew immediately started to get the fire under control.
Dutch tugboat ZWARTE ZEE took her under tow and arrived at the 30/04 repair yard in Glasgow. Repair completed 31/08. Resuming the speed of the North Atlantic.
1942 Continues its Atlantic cruises also throughout 1942.
1943 Sent to the Persian Gulf for loading for the Far East in February.
1944 This year she travels the North Atlantic and the Mediterranean/US.
1945 Crossing the Atlantic Ocean from Oran to New York City between 07/05 and 21/05. Departed from NY to UK 01/06.
1958 Sold in December for NOK 3,100,000 to A / S Dale Factories (Halfdan Kuhnle), Bergen. Renamed to DALE.
1959 Delivered in January in Rotterdam, The Netherlands.
1961 Sold for GBP 95,000 for breaking thay commenced in the 3rd quarter at Brodospas, Split, Yugoslavia.

  • POLARSOL (I)

    POLARSOL (I)
  • POLARSOL (I)

    POLARSOL (I)
  • POLARSOL (I)

    POLARSOL (I)
Kilde: DnV, Lloyd’s, Starke, Ø. Næss Hvalfanger Selskapet Globus 1925-1950, Larviks Sjømannsforening 1849- 1949, Polaris Driftsberetninger 1939/47, www.skipshistorie.net
Lardex arkivet
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Steinar Norheim og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no