M/T POLARTANK (I)

Tilbake til søk
POLARTANK (I)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 5607242
Klassifisering Lloyds Register of Shipping
Kallesignal LCTY
Byggeår 1930/11
Leveringsmåned Novemb.
Byggenr 645
Bruttotonn/BT 6.356
Nettotonn/NT 3.872
Dødvekt/TDW 10.300
Skrog LOA 128,32 M
Bredde 17,83 M
Dypgående 9,75 M
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for frakt av oljeprodukter
Hastighet 13,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 2 x hjelpekjeler (ildrørskjel/fire tube boiler)
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Kompass, kronometer, Direction Finder
Manøvreringssystem 1 x elektrisk/hydraulisk styremaskin av type Hastie Ram
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Doxford, 2-takt, enkeltv., 4-sylindret, syl. dim.: 600 x 2.320 mm, 678 NHK
Maskin-/motorbygger Barclay, Curle & Company Ltd., Glasgow, Skottland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1951 - 1959
Norge
Sted Glasgow
Reg havn Larvik, Nanset

1930 Byggett som motortanker POLARTANK ved Barcley, Curle & Company Ltd., Glasgow for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik. Skipet som kostet ca.2,9 millioner. Levert fra verkstedet i midten av november, og gikk sin første tur til Antarktisk med brenselolje og annen rekvisita. Lastet deretter 56.000 fat hvalolje fra kokeriet N.T. NIELSEN ALONSO.
1937 På reise fra Hamburg til Corpus Christi assisterte POLARTANK Oslo skipet AKABAHRA da denne var gått tom for bunkers. Dette skipet ble tauet til Georgetown på Bermuda, og POLARTANK ble tilkjent Kr. 85.000 i bergelønn.
Benyttet som transportskip for kokeriet N. T. NIELSEN-ALONSO for sesongen 1937/38. POLARTANK gikk fra Rotterdam 20/11-1937 med kurs for Sydishavet.
1940 Under krigen ble skipet utstyrt med utstyr for å bunkre krigsskip i åpen sjø.
Skipet seilte inn 24 millioner kroner og hadde ett driftsoverskudd på nærmere 13 millioner kroner under Melsom’s flagg.
1951 Solgt til Skips A/S Spervik, Sandefjord, for mer enn det kostet som nytt. Omdøpt HUSVIK.
1959 Solgt til opphuggere i Grimstad, ankom 09/06-59.

Framdrift: 1 x dieselmotor, type Doxford, 2-takt/enkeltv., 4-sylindret, syl. dim.: 600 x 2.320mm (23,6" x 91,4"), 5.120 IHK. Bygget av Barcley, Curle & Company Ltd., Glasgow

1930 Built as motor tanker POLARTANK by Barcley, Curle & Company Ltd., Glasgow for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik. Delivered from the yard medio November. First voyage to Antarctic with bunker and supplies. Loaded after that 56.000 barrels Whale oil from whaling factory N.T. NIELSEN ALONSO.
1937 On voyage from Hamburg to Corpus Christi assisted AKABAHRA of Oslo who had run out of bunker, and tugged this vessel to Bermuda. Later the company Melsom & Melsom was paid Kr. 85.000 as salvage money.
Used as transport vessel for the whaling factory N. T. NIELSEN-ALONSO for the whaling season of 1937/38. POLARTANK left Rotterdam on 20/11-1937 heading for whaling ground in the Southern Seas.
1940 During the war the vessel was provided with equipment for bunkering of Navy vessel in open sea.
During the time under Melsom’s flag the vessel was earning 24 million kroner, and the profit was about 13 million kroner.
1951 Sold to Skips A/S Spervik, Sandefjord, Renamed HUSVIK.
1959 Sold to breakers in Grimstad, arrived 09/06-1959

  • POLARTANK (I)

    POLARTANK (I)
  • POLARTANK (I)

    POLARTANK (I)
  • POLARTANK (I)

    POLARTANK (I)
  • POLARTANK (I)

    POLARTANK (I)
Kilde: DnV Register 1939, Ø. Næss “Hvalf. Selskapet Globus 1925-1950”, Norsk Hvalfangst-Tidende
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no