DS/HVB POL IV
Tilbake til søk
1926 - Bygget ved Nylands Mek.Verksted, Oslo for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom), Nanset pr. Larvik - POL IV11/1940 - Rekvirert av Royal Navy (RN) i november.1941 - Norske Marine (KNM) 30. juli, i Cape Town. Ombygget til minesveiper, og omdøpt til FY 202 TROMØY med norsk besetning.12.6.1942 - Tilbakelevert til Royal Navy (RN), ombygging ferdig i oktober. 1944: Omdøpt i august: HMS CLOUDBURST1946 - Tilbakelevert til eierne -fikk sitt tidligere navn tilbake - POL IV1948 - Solgt til A/B Rivø, Gøteborg.1949 - Ombygd til lastefartøy. 1950 - Solgt til Rederi A/B Pool (Ebert Petersson), Kalmar - nytt navn - POOLNye mål - 298 tdw, 227 brt, 127 nrt. Loa: 120 ft.1957 - Solgt til Rederi AB Galeon Malmø - nytt navn - GALEON 1961 - Solgt til J.Hansson P/R Donsø, Gøteborg - nytt navn - VIKAN1966 - Solgt til Aa Folmer Grube Marstal, Danmark - nytt navn - CITO 1974 - Solgt til P/R Hans O Fabricius, Marstal - nytt navn - FABRICIUS 1.10.1980 - Grunnstøtte 01/10 nær Stavenes Fyr syd for Florø, berget.1981 - Solgt - nytt navn - BENT FLINDT1982 Solgt til Axel Thordseen Marstad - nytt navn - ALF1991 - Solgt til Shaddow Shipping Harlingen for ombygging til tre mastet bark - nytt navn - STEDEMAEGHT2006 - Seiler fremdeles som tremastet bark
MaskineriTriple dampmaskin 3 sylindret diam.13,8'-22'-37,5'. Nylands Mek.Verksted, Oslo - Kjeler samme
1949 - Dampmaskinen erstattet med en diesel motor, 4-takt/enkeltv., 4 sylindret dim.:230x400 mm, 250 BHK. Bygger: A/S Fredrikshavns Jernstøberi & Maskinfabrik, Fredrikshavn
IV at Nylands Verksted, Oslo for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik. Delivered 18/08.Caught for Fl/f N. T. NIELSEN-ALONSO.1931 Laid up the seasons of 1931/32 and 1934/35.1935-37 Caught for Fl/f N. T. NIELSEN-ALONSO. Season ended 07/03.Left 21/10 Larvik with whalers POL IV, POL VI, POL VII and POL VIII. Caught for Fl/f N. T. NIELSEN-ALONSO.1940 Requisitioned by the Royal Navy (RN) in November.1941 Taken over 30/07 by Kongelige Norske Marine (KNM) in Cape Town, South Africa. Converted to a minesweeper. Renamed TROMØY.1942 Taken over 12/07 by the Royal Navy (RN). Conversion completed in October. Renamed HMS CLOUDBURST.1946 Returner to owners. Renamed POL IV.1948 Sold to A/B Rivö (Gustav Bartley), Göteborg, Sweden.1949 Converted to a cargo vessel. Steam engine and boiler removed. Diesel engine installed, 4CY/SA, 4-cylinder, cyl. dim.:230 x 400 mm. 250 BHP. Built by A/S Fredrikshavns Jernstøberi & Maskinfabrik, Fredrikshavn, Denmark.1950 Sold to Rederi-A/B Pool (Ebert Petersson), Kalmar, Sweden. Renamed POOL. Meas.: 298 tdw, 227 brt, 127 nrt. Loa: 120 ft.1957 Lengthened with 21’ at Jadewerft G.m.b.H, Wilhelmshaven, Germany. Sold to Rederi-AB Galeon (Torsten Hillerström), Malmø, Sweden. Renamed GALEON.1961 Sold to P/R Donsö (J. Hansson), Göteborg. Renamed VISKAN.1966 Sold to A. Folmer Grube, Marstal, Denmark. Renamed CITO.1974 Sold to P/R Hans O. Fabricius, Marstal. Renamed A. FABRICIUS.1980 Grounded 01/10 near Stavenes Light South of Florø. Refloated.1981 Sold to E. Flindt, Marstal. Renamed BENT FLINDT.1982 Sold to Axel Thordsen, Marstal. Renamed ALF.1991 Sold to Hanzestad Compagnie BV, Lelystad, Netherlands. Converted to a 3-masted barque at Scheepswerf Metz uit Urk, Netherlands. In use as a restaurant/cruise ship for daytrips. cap