DS/HVB POL III

Tilbake til søk
POL III
Nasjonalitet
Norge
Off nr 41095
Klassifisering DnV +1A1, Hvalfanger
Kallesignal LCVH
Byggeår 1926/07
Leveringsmåned Juli
Byggenr 429
Bruttotonn/BT 202
Nettotonn/NT 71
Skrog LBP 111,0’ (33,83 m)
Bredde 22,7’ (6,91 m)
Dybde (i riss) 12,9’ (3,93 m)
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet 11,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 1 x dampkjele (ildrørskjel/fire tube boiler), dim: 13,5' x 11,0', oljefyring m/3 fyrganger. Heteflate: 2.295 kv/ft, damptrykk: 200 PSI
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Kompass, kronometer
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 13,5"-22"-37", slag 24", 67 NHK/600 IHK
Maskin-/motorbygger A/S Akers mek. Verksted, Oslo, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1940 - 1941
Tyskland
1941 - 1942
Tyskland
1942 - 1944
Tyskland
1944 - 1945
Tyskland
Sted Kristiania / Oslo
Reg havn Larvik

1926 Bygget som hvalbåt POL III ved Akers Mek. Verksted, Oslo for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset pr. Larvik)
Bygget som hvalbåt for det nyanskaffede kokeriet N. T. NIELSEN-ALONSO.
1934 Etter sesongen 1933/34 hadde man et total resultat på 101.862 fat hvalolje.
I opplag sesongen 1934/35. Kokeriet N. T. NIELSEN-ALONSO deltok ikke i fangsten i Sørishavet denne sesongen.
1935 Til isen om høsten med kokeriet N. T. NIELSEN-ALONSO for sesongen 1935/36.
1936 Resultatet for sesongen 1935/36 ble 64.160 fat hvalolje og 115 fat spermolje.
1937 Kokeriet går rett hjem til Larvik, sammen med hvalbåtene, etter endt sesong. Resultatet for sesongen ble 76.200 fat hvalolje og 560 fat spermolje.
POL III deltok ikke i sesongen 1937/38 for N. T. NIELSEN-ALONSO.
1938
1939 Rekvirert av Kongelig Norske Marine og satt i tjeneste som bevoktnings båt. Hvalbåten POL III var det første norske orlogsfartøy som kom i kamp med tyske sjøstridskrefter. POL III hadde sitt patruljeområde ved Færder fyr ved innløpet til Oslofjorden.
1940 Ved 23-tiden om kvelden 08/04-1940 observerte POL III flere ukjente og mørklagte krigsskip på vei nordover. Fra det norske fartøyet ble krigsskipene belyst med lyskasteren og kl. 23.06 ble det første varselskuddet avfyrt. De ukjente krigsskipene stoppet ikke, og POL III sendte så opp to røde signallys for å melde at fiendtlige styrker trengte forbi bevoktningen. Den tyske torpedobåten ALBATROS vendte for å ta seg av den lille hvalbåten, men POL III rente inn i siden på ALBATROS som åpnet ild med automatkanoner. Fra POL III ble ilden besvart med den langsomme 76 mm kanonen. Under ildgivningen ble sjefen på POL III, kaptein Leif Welding Olsen, dødelig såret. Han druknet da mannskapet forlot fartøyet etter at det var skutt i brann av ALBATROS. Neste morgen ble vraket av POL III oppdaget av bevoktningsbåten FARM og tauet til Tønsberg av SKUDD 2. POL III ble senere reparert og tatt i bruk av tyskerne som Vorpoostenboot under navnet NO-05 SAMOA.
1941 Bevoktningsfartøy under navnet V-6105 for 61. Bevoktningsfartøyavdeling, med base i Bodø.
1942 Bevoktningsfartøy under navnet NH-05.
1944 Bevoktningsfartøy under navnet V-6501 for 65. Bevoktningsfartøyavdeling, med base i Hammerfest. Etter krigen brukt som minesveiper.
1946 Ankom Sandefjord og det lokale verkstedet for dokking og inspeksjon 30/07. Dokket inn samme dag. Dokket ut 31/08 og forlot verkstedet og Sandefjord 01/08.
1947 Solgt til Skipsvedlikehold A/S (Henrik K. Eriksen), Oslo.
1948 Solgt til Johan E. Hareide A/S, Hareide. Dampmaskin og kjele ble tatt ut og båten registrert i Måløy.
1950 Ferdig ombygget som tråler ved Hjørungavaag Verksted A/S. Nye mål: 125,2’ x 22,7’ x 10,2, 251 brt. Motorinstallasjon: 8-sylindret 2-takt/enkeltv. Crossley DM, 480 BHK. Båten fikk navnet JOHAN E, fiskebåt nr: M-16-HD. Senere ble en type Crossley 6 sylindret dieselmotor, 375 BHK installert.
1966 Konvertert til snurpenot båt.
1971 Igjen en ny motor installert: Wichmann 2-takt, 600 BHK.
1973 Konvertert til industri tråler.
1977 Eid av sameiet Johan E. (Johan E. Hareide A/S), Hareide. Ødelagt av brann ved kai i Hareid.
1978 Solgt til K/S Helgelandsføring A/S & Co Meløy, reparert og konvertert til brønnbåt. Omdøpt ODD OSKAR.
1982 Solgt til A/S Nordfisk Trading (Svein Torrisen), Bodø.
1983 Omdøpt FISKTRANS.
1984 Solgt til Steinar Eide, Bogen i Kvæfjord.
1986 Solgt til Steinar Worren, Sandsham og registrert i Bodø.
1989 På vinteren var hun på vei sydover med en last levende fisk. Grunnstøtte utenfor Vallersund og sank på grunt vann. Hevet og tauet til Larsnes Mek. Verksted, Larsnes for reparasjon. Solgt til Steinar Worren, Sandshamn.
1990 Deltok i 50 års minne seremoni for krigens begynnelse i Horten, med to av hennes opprinnelige mannskaper fra krigsdagene ombord.
1991 På våren var det duket for salg på tvangsauksjon, men dette ble avlyst. Hun ble observert på havnen i Bergen i god stand 06/04, og senere, 06/06, ble hun observert i Nordsjøen i ballast fra La Coruna i Spania til Møre.
1992 I november eid av Tradewind A/S Sandshamn. Registrert i Ålesund.
1997 Grunnstøtte ved Skåretreboen utenfor Haugesund 17/07-1997, under en ballastreise fra Spania til Møre. Kapteinen om bord rapporterte hendelsen til Rogaland Radio, og fortalte at han var fast på Haukeskjær, men det var dog ikke tilfelle. Tauet av grunn neste dag ved hjelp av slepe- og bergingsfartøy BISON. Skroget hadde kun fått mindre skader.
1999 Solgt til Arnøytrans A/S, Skrova i juni, omdøpt ARNØYTRANS.
2002 Solgt til Arnøyfrakt A/S (John Jacobsen), Sørarnøy i desember.
2011 Solgt til opphugging. Hun gikk for egen maskin til kaia ved Fosen Gjenvinning A/S i Revnes.
2012 I januar ble hun hugget. Lenge var det håp om å berge den fra denne skjebnen, men det var jo kun skroget igjen etter alle ombygginger som var foretatt.
Det som i dag er igjen av POL III er baugen. Baugen er tatt vare på av den lokalhistoriske entusiasten Olaf Engvig i Rissa kommune, Fosen i Nord-Trøndelag.
2018 Etter mange år med usikker bruk og sted, får båten endelig sin siste havn, og det som igjen av POL III vil bli brukt som krigsminnesmerke på Torås Fort, Tjøme.

1926 Built as whaling catcher POL III by Akers Mek. Verksted, Oslo for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset pr. Larvik)
Built as catcher for the newly established company and factory N. T. NIELSEN-ALONSO.
1934 Laid up during 1934/35 season(?). Factory N. T. NIELSEN-ALONSO did not participate in the whaling in Southern Seas this season.
1935 To the Southern Seas with the factory N. T. NIELSEN-ALONSO for season of 1935/36.
1939 Requisitioned by the Norwegian Navy (KNM) and put in service as patrol boat, based in Horten. Had a single 76mm gun on her bow and guarding the entrance to Oslofjorden.
1940 On the 08/04-1940, at 11 p.m. POL III became the first naval ship to engage the German invasion force. POL III's commander, Leif Welding Olsen rammed the German torpedo boat ALBATROS, but did not stand a chance against the larger vessel. Leif Welding Olsen was sprayed with machine gun fire, both his legs pierced by bullets. POL III was abandoned on fire. Captain Welding Olsen, weakened by blood loss, let himself go from the lifeboat, thereby becoming the first uniformed victim of the invaders. Today, there is a statue of him outside the naval base in Horten. The crew of 14 men, were picked up by ALBATROS and briefly imprisoned. POL III, meanwhile, though listed as sunk in many sources, was spotted by another patrol boat, the Norwegian SKUDD 2, the following day. Fires died out and she was towed to Tønsberg, later to be taken over by the Kriegsmarine on 14/04-1940 and repaired, entering service as patrol boat NO-05 SAMOA.
1941 Transferred to Admiral Arctic in 1941. From Apr. 1st. she was in service as patrol boat V-6105 for 61st Vorpostenflotille based in Bodø.
1942 As from 05/10-1942 as NH-05.,
1944 From 15/05-1944 as patrol boat V-6501 for 65th Vorpostenflotille based in Hammerfest.
After the war she became part of the Norwegian mine sweeping fleet.
1946 Arrived Sandefjord and the local ship yard for docking and inspection on 30/07. Dry docked the same day. Refloated on 31/08 and left the yard and the port of Sandefjord on 01/08.
1947 Sold to Skipsvedlikehold A/S (Henrik K Eriksen), Oslo (call sign LCVH). At that time, she was 221 gt, 67 net, 649 IHP. De-rigged, engine and boiler removed.
1948 Registered in Måløy. Sold to Johan E. Hareide A/S, Hareide. Towed from Måløy to Hareide on Apr. 12-1948 by seiner NORDINGEN. She was lengthened (16') and converted to fishing vessel/seiner at Hjørungavaag Verksted A/S, Hjørungavåg. New measurement: 125.5’ x 22.7’ x 10.2’, 251 gt, 3300hl, with an engine from a British landing craft, 8 cyl/4-stroke Crossley DM 480 BHP (1942, from MMS).
1950 Entered service as seiner JOHAN E. In the fishing register as M-16-HD. Rebuilt that same year at Hjørungavaag Verksted A/S, Hjørungavåg. Experienced engine trouble off Cape Farewell at some point when on a voyage to West Greenland in a storm. Towed to Færingehavn by seiner FLØMANN. A 6 cyl 4-stroke Crossley DM 375 BHP engine (1943, from seiner FLEMSØY since 1948) was later installed.
1966 Converted to purse net seiner.
1971 A new engine again installed. This time a 2-stroke Wichmann 600 BHP (1955, from HVALROSSEN) was installed.
1973 Converted to industrial trawler and used in the North Sea (but without much success).
1977 As owner Sameiet Johan E. (Johan E. Hareide A/S), Hareide (M-16-HD), making her last voyage in the North Sea that fall. Damaged by fire alongside the quay at Hareid that year.
1978 Sold to K/S Helgelandsføring AS & Co., Meløy, converted to live fish carrier, 2 x 120 kub.mtr tanks, 277.93 gt., entered service as live fish carrier ODD OSCAR.
1982 Sold to A/S Nordfisk Trading (Svein Torrisen), Bodø, renamed FISKTRANS.
1984 Sold in August to Steinar Eide, Bogen in Kvæfjord.
1986 In the winter she was southbound with a cargo of live fish when she ran aground and sank in shallow waters off Vallersund. Raised and towed to Larsnes Mek. Verksted, Larsnes for repair. Sold to Steinar Worren, Sandshamn.
1990 She participated in the 50th anniversary ceremonies in Horten, with 2 of her original war time crew on board.
1991 During spring, she was intended put up at a forced auction, but this was cancelled. She was seen in Bergen on 06/04-1991 in a good condition, and again on 06/04-1991, in the North Sea, on her way to Møre from La Coruna, Spain in ballast.
1992 Owned in November by Tradewind A/S, Sandshamn.
1997 At 17/07-1997, she was on a voyage Spain to Møre in ballast when she ran aground at Skåretreboen outside Haugesund. The skipper reported the incident to Rogaland Radio, saying that he was at Hauskeskjær, which was not the case. Refloated the next morning by salvage vessel and tug BISON, the hull had minor damages.
1999 Sold in June to Arnøytrans A/S, Skrova, renamed ARNØYTRANS.
2002 Sold in December to Arnøyfrakt A/S (John Jacobsen), Sørarnøy.
2011 Sold to breaking. She went by own power to the quay at Fosen Gjenvinning A/S in Revnes.
2012 In Januar the breaking was finished. It was a hope for long time that she should by saved from her destiny, but as long as only the hull was left from the original after all re-constructions in the past, it would be too costly to bring her back in the shape of her good old days.
What is left of the POL III is the bow. Taken care of by an enthusiastic local ship historian, Mr Olaf Engvig of Rissa community, Fosen in the county of Nord-Trøndelag, Norway.
2018 After many years of unsure use and site the bow finally gets her last port and what’s left of POL III will be used as a war memorial at Torås Fort, Tjøme.

  • POL III

    POL III
  • POL III

    POL III
  • POL III

    POL III
  • POL III

    POL III
  • POL III

    POL III
  • POL III

    POL III
  • POL III

    POL III
  • POL III

    POL III
  • POL III

    POL III
  • POL III

    POL III
  • POL III

    POL III
  • POL III

    POL III
  • POL III

    POL III
  • POL III

    POL III
  • POL III

    POL III
  • POL III

    POL III
  • POL III

    POL III
  • POL III

    POL III

I 1926 ble det bygget en hvalbåt ved navn «Pol III» ved Akers Mek. Verksted, Oslo for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset pr. Larvik). Den inngikk som fangstbåt for «N. T. Nielsen-Alonso». Bygget i en tid da det var rivende utvikling i utstyret til hvalbåtene. Bofors og Kongsberg Vaabenfabrik kjempet om markedet for sine nye bak ladede kanoner. Jagerbrua kom, og oljefyring på kjelen. Fremdriften var en stempel dampmaskin med 3 sylindere. Den fortsatte sin virksomhet frem til krigsutbruddet. I 1939 ble den leiet av Kongelig Norske Marine og satt inn i bevoktningstjenesten. Om historikere hadde brydd seg om det, ville de oppdage at krigen i Norge begynte 8 april og ikke 9 april i 1940. En tid etter krigen brukt som minesveiper. Ankom Framnæs mek. Værksted for dokking og inspeksjon 30/07-1946. Solgt til skipsvedlikeholdsfirma i Oslo i 1947. Året etter ble den solgt til Johan E. Hareide A/S, Hareide for ombygging til fiskebåt. Dampmaskin og kjel erstattes av dieselmotor på 480 bhk. I 1950 var den ferdig fra Hjørungavaag Verksted A/S. Omdøpt «Johan E», og registrert som «M-16-HD». Omgjort til snurper i 1966, og i 1971 får den igjen en ny motor. Denne gang en Wichmann på 600 bhk. Seks år senere ble den herjet av brann, og tiden som fiskebåt tok slutt. Omgjort til brønnbåt for frakt av levende fisk. Nå fikk den navnet «Odd Oskar». Skifter senere til «Fisktrans». I 1989 grunnstøtte den utenfor Vallersund og sank på grunt vann. Hevet og reparert ved Larsnes Mek. Verksted. I 1990 besøkte den Horten under 50 års krigs minneseremoni To av krigens deltagere var om bord. Neste uhell skjedde 17/7-1997. Den grunnstøtte ved Skåretreboen utenfor Haugesund på ballastreise fra Spania til Møre. Dratt av grunnen neste dag med mindre skader. I juni 1999 var det Arnøytrans A/S på Skrova som ble den nye eier. Nå fikk den navnet «Arnøytrans». Slutten kom i 2011. Den gikk for egen maskin til kai ved Fosen Gjenvinning A/S i Revnes. Januar 2012 gikk hun til hugging. Lenge var det håp om å berge den fra denne skjebnen, men det var kun skroget igjen, etter alle ombygginger som var foretatt.

Tekst: Ragnar Iversen/foto: Per Sundfær (www.skipshistorie.net)

Kilde: DNV Register, Marinens Fartøyer 1939-1945 av Frank Abelsen, www.warsailors.com, Bladet «Skipet» V/Dag Bakka Jr.
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no