DS/HVB POL II

Tilbake til søk
POL II
Nasjonalitet
Norge
Off nr 5209699
Klassifisering DNV1A1HVALFANGER
Kallesignal LFTS. LCVG
Byggeår 1926
Leveringsmåned JULI
Byggenr 281
Bruttotonn/BT 240
Nettotonn/NT 79
Skrog LOA 35,20 M
Bredde 7,07 M
Dypgående 4,02 M
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Hvalbåt
Hastighet 11
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 13,8"-22"-37,5", slag 24", 141 NHK/800 IHK
Maskin-/motorbygger Nylands Værksted, Kristiania (Oslo), Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Oslo
Reg havn Larvik, Nanset

1926 - Bygget som hvalbåt POL II ved Nylands Mek. Verksted, Oslo for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset pr. Larvik).1941 - nytt navn - KNM JELØY12.6.1942 - Returnert til Royal Navy (RN). 10/1942 - Konverteringen ferdig i oktober - nytt navn - Base: Cochin. - HMS LEVANTER8/1946 - Tilbakelevert til eierne - fikk sitt gamle navn tilbake - POL II1948 - Solgt til A/B Rivø (Gustav Bartley) Gøteborg, ombygd til fraktefartøy.1950 - Solgt til Adolf Hedberg m fl. Djupekås, Sverige - nytt navn - LISTER1967 - Solgt til I/S Artemis (H Hermansen) Marstal, Danmark - nytt navn - ARTEMIS 2000 - Solgt til Frisian Sailing, Nederland, ombygd til seilskute under samme navn.2006 - Eier Tallship Artemis, Nederland.

Maskineri:Trippel dampmaskin, 3 sylindere diam. 13,8'-22'-37,5'.Bygget av Nylands mek. Verksted, Oslo.Kjeler samme.

1948 - Dampmaskinen erstattet ved ombygging til fraktefartøy m/diesel motor 2-takt/enkeltv., 4 sylindre, syl.dim.: 230 x 400 mm.Bygget av A/S Fredrikshavns Jernstøberi & Maskinfabrik, Fredrikshavn, DK.

uilt as POL II at Nylands Verksted, Oslo for Hvalfangerselskapet Polaris A/S (Melsom & Melsom, Nanset), Larvik. Delivered 29/07.Caught for Fl/f N. T. NIELSEN-ALONSO.1931 Laid up the seasons of 1931/32 and 1934/35.1935-37 Caught for Fl/f N. T. NIELSEN-ALONSO. Season ended 07/03.Left 21/10 Larvik with whalers POL IVPOL VIPOL VII and POL VIII. Caught for Fl/f N. T. NIELSEN-ALONSO.1940 Free fleet.1941 Requisitioned in April by Royal Navy.Taken over 30/07 by the Royal Norwegian Navy in Cape Town, South Afrika. Renamed JELØY.1942 Returned 12/06 to Royal Navy. Conversion to a minesweeper completed in October. Renamed HMS LEVANTER.Participated in 177 M/S Group, Eastern Fleet, Cochin, India.1946 Arrived 19/06 at Framnæs mek. Værksted, Sandefjord for drydocking and survey. Left Sandefjord 21/06. Returned to owners in August. Renamed POL II.1948 Sold to A/B Rivø (Gustav Bartley), Göteborg, Sweden.Resold to Sölvesborgs Skeppsmäkleri & Speditionskontor (Adolf Hedberg et. al., Lister-Mjällby), Djupekås, Sweden. Converted to a cargo ship at Frederikshavn, Denmark. Steam engine and bolier removed. Diesel engine installed: 2CY/SA, 4-cylinders, cyl. dim.: 230 x 400 mm. 250 BHP. Built by A/S Fredrikshavns Jernstøberi & Maskinfabrik, Fredrikshavn. Renamed LISTER.1951 Lengthened. New L.: 146’. New tonnagee 341 brt.1963 Sold to Rederi A/B Lister (Adolf Hedberg), Djupekås.1966 Sold to I/S Artemis (H. Hermansen), Marstal, Denmark. Renamed ARTEMIS.1971 New engine installed. 4CY/SA, 4-cylinder, cyl. dim.: 270 x 400 mm. 300 SHP. Built in 1961 by Aabenraa Motorfabrik, Åbenrå, Denmark.1987 H. C. Grube I/S, Marstal became manager.2000 Sold to Frisian Sailing, Easterlittens, Netherlands. Converted to a 3-masted barque with cabins for 35 passengers on cruise sailings.2001 New engine installed. Caterpillar type 3408, 4CY/SA, 8-cylinder, cyl. dim.: 137 x 152 mm. 500 BHP at 1.800 rpm.2006 Sold to Tallship Artemis BV (Rood Boven Groen, Franeker, Netherlands), Easterlittens.2012 Still in service

  • POL II

    POL II
  • POL II

    POL II
Utarbeidet av: Jan Pedersen
   
https://www.sandefjordshistorie.no