M/T LANCING (III)
Tilbake til søk
1950 Bygget som motortanker LANCING ved Blythswood Shipbuilding Company, Scotstoun, Glasgow for Hvalfangerselskapet Globus A/S (Melsom & Melsom), Larvik. Sjøsatt 21/12-1949.
1957 I begynnelsen av august hadde LANCING et havari på hovedmotoren. Noe som gjorde at hun måtte slepes til Fremantle i Australia av den australske taubåten YUNA.
Oversatt fra avisen "WEST AUSTRALIAN”, SATURDAY, AUGUST 17, 1957.
YUNA'S “843-MILE” SLEP ENDTE GODT.
En av de lengste havgående slep i Vest Australias farvann de siste årene ble avsluttet i går da det hjelpeløse norske tankskipet LANCING ble bragt til kaien på North Wharf, Fremantle.
Hennes ankomst avsluttet 15 dager i spenning og et “843-mile” slep i Det indiske hav. I fem dager etter at hennes motor brøt ned, ble den 1. august den 11.957 tonn LANCING, på reise fra Melbourne til Persia-gulfen, drev hun hjelpeløst omkring til Fremantle-slepebåten, YUNA nådde frem.
Capt.Alf Paulsen, tankerens kaptein, sa i går at tankeren hadde vært heldig. Før YUNA nådde henne og tok henne under slep, hadde det ikke vært noe veldig mye dårlig vær.
YUNAs kaptein, Capt.Harry Owen, hadde mye den samme historien å fortelle da han og hans trette 19-manners mannskap sto på Victoria Quay for en velfortjent hvile i land.
«YUNA», sa han, «hadde kun opplevd to dager dårlig vær under hele turen, selv om forholdene kunne ha vært bedre for tauing».
YUNA hadde benyttet 190 favner tau linje festet til 60 favner av tankerens ankerkjetting for å bringe det havarerte skipet til havn.
TAUBÅT MANNSKAP HYLLET
Han roste sitt mannskap, spesielt nevnte deres innsats for å sikre slepet under ugunstige forhold og sviktende lys den 6. august.
YUNA fikk noen småskader av sjøen og ankom i havn med skader på fenderlisten - (en stålbuffer rundt skipsskroget) og damprør på dekk som løsnet av hamrende sjø.
Hennes mannskap tjente mer enn £3 000 i lønn. Hver mottok, innregnet overtid, et gjennomsnitt på ca £11 per dag.
I GODT HUMØR
Ombord på tanken var mannskapet på 45 i lettet da de nådde Fremantle - til og med Kirsten Mathison (18 måneder) datteren til maskinsjef Leif Matison og fru Irene Mathison.
Fru Mathison er en av de tre forpleiningsassistentene ombord. Blant hennes oppgaver er å mate skipets to hunder. Offiserene rapporterte at skipet ikke hadde vært i fare; det var rikelig med mat ombord, og det eneste ubehag var rullingen av LANCING, mens hun drev.
LANCING, som har skadet et av krysslagerene, forventes å være i havn i omtrent samme periode som hun ble forsinket i Melbourne med lignende problem.
Fra avisen "WEST AUSTRALIAN, SATURDAY, OKTOBER 19, 1957."
TANKER SAILS
Et fartøy som hadde vært i Fremantle havn i to måneder, forlot havnen i går ettermiddag med kurs for Persia-gulfen.
Hun er den 12.000 tonn norske tanken LANCING som har gjennomgått motorreparasjoner og gjennomført prøveturer siden ankomst den 16. august.
Hun forlot Fremantle i oktober for Persiske Gulf (les historien)
1960 Solgt til R/A Hildegaard (Lundqvist Rederierna), Mariehamn Finland, registrert i Mariehamn, fremdeles som LANCING.
1975 I opplag ved Mariehamn.
1978 Solgt for US$ 52 per long ton til Spania, for hugging, ankom Heme Desguaces S.A. Gijon 3/5.
1950 Built as motor tanker LANCING ved Blythswood Shipbuilding Company, Scotstoun, Glasgow for Hvalfangerselskapet Globus A/S (Melsom & Melsom), Larvik. Launched 21/12-1949.
1957 In the beginning of August LANCING experienced an engine break down in the Indian Ocean. She had to be towed to Fremantle, Australia for repair by the australian tug YUNA. She left Fremantle in
The Newspaper "West Australian" Perth on Saturday, August 17 1957 writes:
YUNA'S 843-MILE TOW ENDS WELL
One of the longest ocean tows in West Australian waters in recent years ended yesterday when the disabled Norwegian tanker LANCING was brought to berth at North Wharf, Fremantle.
Her arrival ended 15 days of anexiety and an 843-mile tow in the Indian Ocean. For five days after her engine broke down, on August 1, the 11.957 tons LANCING, bound from Melbourne for the Persian Gulf – drifted until Fremantle tug, YUNA reached her.
Capt.Alf Paulsen, the tanker's master, said yesterday that the tanker had been lucky. Before YUNA reached her and during the tow, there had been no really bad weather.
YUNA's skipper, Capt.Harry Owen, had much the same story to tell when he and his weary 19-man crew berthed at Victoria Quay for a well earned rest ashore.
The YUNA, he said, had experienced only two days of bad weather during the entire trip, although the conditions might have been better for towing. The YUNA had used 190 fathoms of towing line attached to 60 fathoms of the tanker's anchor chain to bring the crippled ship to port.
TUG CREW PRAISED
He praised his crew, particularly mentioning their efforts in securing the tow during adverse conditions and failing light on August 6. YUNA suffered slight sea damage, and arrived in port with her belting band – (a steel buffer around the ships hull)—and steam pipes on deck loosened by pounding seas. Her crew earned more than £3.000 in wages. Each received with overtime, an average of about £11 per day.
HIGH SPIRITS
Aboard the tanker, the crew of 45 were in high spirits when they reached Fremantle – even Kirsten Mathison, (18 months) the daughter of chief engineer Leif Matison, and Mrs. Irene Mathison. Mrs. Mathison is one of the three stewardesses aboard. Among her tasks is feeding the ship's two dogs. Officers reported that at no time was the ship in danger; there was plenty of food aboard, and the only discomfort was the rolling of the LANCING, while she was drifting.
The LANCING, which has damaged engine crossbearings, is expected to be in port for about the same periode she was delayed in Melbourne with similar problem.
"THE WEST AUSTRALIAN, SATURDAY, OCTOBER 19, 1957."
TANKER SAILS
A vessel which had been in Fremantle Harbour for two monyths, left yesterday afternoon for the Persian Gulf. She is the 12.000 ton Norwegian tanker LANCING which had undergone engine repairs and carried out engine trails since her arrival on August 16.
October, heading for the Persian Gulf.
1960 Sold to R/A Hildegaard (Lundqvist Co), Mariehamn, Finland. Registered in Mariehamn under same name.
1975 Laid up at Mariehamn.
1978 Sold for US$ 52 per long ton to (LTD) Spain, for scrapping, arrived Heme Desguaces S.A. Gijon 3/5.